AN1x battery vervangen

Da's inderdaad de mooiste oplossing, maar ik zag wat mensen die huiverig waren om die hele printplaat eruit te trekken. En dat randje eruit halen (als het inderdaad zo zit, dat weet ik niet), is voor hen misschien nog net wel een oplossing.

Snap ik. Ik herinnerde me niet meer dat de hele print er uit zou moeten om dat te doen, daar zou ik zelf ook zeker niet aan beginnen :) Maar iemand die iets behendiger is op dat vlak is misschien niet zo heel moeilijk te vinden. Ik zou zelf Yamaha hoe dan ook in geen geval € 50 betalen voor een knoopcelbatterij.

Misschien nog de beste optie om hem eerst gewoon open te schroeven en te kijken wat de situatie is. Ik begreep alleen dat de An1x nogal wat schroeven heeft. Altijd link om zo'n apparaat dan te lang open te laten, omdat ik altijd vergeet waar welke schroeven zaten :)

Zo'n batterij zal wel in een dag geleverd zijn, dus dat valt dan weer mee.

Ik zal volgende week even verslag doen Steve303!

Nieuwe houder erin solderen vind ik overigens niet echt de moeite. Moet ik nog meer uit elkaar schroeven, terwijl je zo'n batterij niet vaker dan eens per tien jaar hoeft te vervangen. En ook al is dat blijkbaar een gedoe, dat is voor nu nog altijd net iets minder gedoe dan die hele print eruit te halen en te gaan solderen. :)

Hmmm, Scoor je gewoon een Renata 2540N,, En de bodemplaat heeft idd heel veel schroeven,,,

Gewoon 'even een 2450n erin stoppen' wil dus niet.

attachment.php

Links de originele batterij, rechts de Renata 2450n. De kleinste helft (op de foto de bovenste helft) is iets dikker dan de originele batterij. Ik schat het op een halve millimeter. Op de foto zie je het amper. Maar daardoor past deze niet in de houder. Ook niet met wat gepast geweld.

De enige opties zijn dus idd de hiervoor al geopperde opties:
A) Vervangen van de batterijhouder. Dit leek me de netste optie. Maar hiervoor moet je serieus veel uit elkaar halen. Het leek of je met vier schroefjes losdraaien en wat stekkertjes loshalen de print eruit kon wippen, maar dat valt tegen. Je moet serieus de halve synth uit elkaar halen. Niet onmogelijk, maar ik koos liever voor de twee optie.
B) Bijschaven van de binnenste ring van de batterijhouder. Ik heb het met een dremel gedaan met een stofzuiger erboven. Met een beetje ervaring met de dremel en een beetje een vaste hand is dit heel goed te doen. Er zaten ook wat 'puntjes' in de buitenste ring. Deze heb ik ook weggeschaafd.

attachment.php

Het eindresultaat ziet er op de foto ietwat gehavend uit. Maar dit komt vooral door het contrast van de camera van mijn telefoon. In het echt ziet het er prima uit.

attachment.php

Na de eerste schaaf-poging paste de batterij er in één keer in. Zonder moeite, zonder dat de batterij los zit. En het werkt weer prima!

Mijn conclusie: je hebt wel een 2450n nodig vanwege de hoogte van de twee helften. Maar om die erin te krijgen heb je nog wel wat verbouwing nodig.

.

Attachments

• an1x-batt-1.jpg
    an1x-batt-1.jpg
    65,1 KB · Bekeken: 156
  • an1x-batt-2.jpg
    an1x-batt-2.jpg
    117,9 KB · Bekeken: 168
  • an1x-batt-3.jpg
    an1x-batt-3.jpg
    114,3 KB · Bekeken: 165
Laatst gewijzigd:
Wat me nog wel verbaast is de post van Stephen van 26 maart. In de foto van de twee batterijen zie je ook een verschil in breedte van de smalste helft.

Heeft de nieuwe Renata-batterij hier wel in één keer gepast? Of is hier ook wat schuur- en schaafwerk nodig geweest?

hmm, nee, de renata ging er goed in, mss wel wat pushen, maar het ging,
k weet niet of ik de cs1x ook al voorzien heb van een renata,

EDIT: Of anders heb ik mss het lip/slotje rechter gebogen ??

Laatst gewijzigd:
Back