MFOS 16 step sequencer aansluiten

DoctorWho

Nieuwkomer
De vraag heb ik gesteld bij nieuwe leden, maar blijkt hier meer op zijn plaats.

Ik ben een 16 step sequencer aan het bouwen naar het ontwerp van Ray Wilson van Music from outer space in het design van Thomas white. Deze kan als hij klaar is standalone werken, maar op welke ingang sluit ik hem aan op een versterker? Of op een stereo installatie?
Of moet er nog wat tussen?

Fred

Ik hoop dat ik je vraag goed begrijp. Ik heb het idee dat je denkt dat de sequencer ook audio uit stuurt die je rechtstreeks op je versterken kunt laten horen.
Maar volgens mijn stuurt de sequencer toch geen audio naar buiten, maar alleen cv's en gate?
Je zult er dus op z'n minst een oscillator, envelope en vca achter moeten hangen om wat te gaan horen.
De vca uitgang stuur je vervolgens naar de ingang van je versterker of je mengtafel.
Een stereo installatie is niet handig, omdat je doorgaans bij dit soort modulaire apparaten een mono uitgang hebt.
Een quantizer lijkt me ook geen overbodige luxe, want dat mist deze sequencer en anders is het heel lastig de noten strak gestemd te krijgen. Moet je elke step onwijs gaan finetunen en dat is lastig.

Overigens ben ik wel benieuwd naar je ervaringen met het bouwen van deze sequencer, want ik wil hem zelf ook gaan bouwen. Hij lijkt me vooral met de bedrading nogal ingewikkeld.
Ik ben heel erg benieuwd waar je tegenaan loopt.

Deze sequencer heeft wel degelijk een oscillator in gebouwd zoals beschreven op de pagina van thomas white, maar ik ben het met je eens dat een stereo niet handig is, ik denk wel er aan om een synth te kopen, en een keyboard versterker, maar dan moet ik nog even door sparen.

Het bouwen valt op zich wel mee, ik heb op Flickr wat foto's gezet van het bouwen tot nu aan toe.

Ik ben slechts een probleem tegen gekomen met het aansluiten van de draden naar de glide en de volt uitgang, deze moeten aangesloten worden op het analoge board op de CV1 en de CV3, maar welke moet op de glide en welke op de volt. Thomas heeft van vier uitgangen er twee gemaakt.

Waar je wel op moet letten heb ik begrepen van Thomas dat alle ground is aangeloten.

fred

Deze sequencer heeft wel degelijk een oscillator in gebouwd zoals beschreven op de pagine van thomas white

Citaat van de site van Thomas White:
Built In Oscillator for Sequence Rate with LED Indicator
De oscillator die er in zit is dus bedoeld als LFO en bepaalt volgens mij het tempo van de sequences. Hij is niet bedoeld om op een audio uitgang aan te sluiten.
Ik vermoed dat de oscillator gewoon een blokgolf produceert en daarmee elke keer dat hij "hoog" is de volgende step triggert. De frequentie van oscillator regelt het tempo en die kun je met een draaiknop instellen.
Meer doet hij niet volgens mij.

Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar het hele kosten plaatje. Wat ben je ongeveer kwijt aan geld om hem helemaal te bouwen (dus onderdelen, pc'b's en frontpanel)?

Laatst gewijzigd:
Ok das duidelijk, weer wat geleerd.

Ik ben nu toch aan het bouwen, dus bouw ik er ook nog maar een een oscillator, envelope en vca, duurt het wat langer, maar wat geeft het.

de pcb's zijn overigens 33 dollar te samen, de potmeters heb ik bij conrad besteld, kosten 1 euro per stuk(maar geen verzendkosten) de overige onderdelen heb ik bij Newtone en dil gekocht te samen iets van 70 a 80 euro, de frontplaat heb ik zelf geboord en kost aan materiaal iets van 12,50.

Als je het frontpaneel laat maken reken dan op een euro of 90.

De kast heb ik nog niet gebouwd maar dat zal ook rond de 25 euro gaan kosten aan materiaal.
Draad had ik nog genoeg in huis.

Bouw dan ook meteen een filter en wat modulatie modules voor dat filter (lfo, enveloper), anders wordt je geluid wel erg saai en statisch.

Volgens mij zou je dit allemaal moeten bouwen:
- minimaal 1 oscillator
- 2 envelopes (een voor vca een voor filter)
- minimaal 1 lfo
- Een VCA

Dan heb je een heel basic modulair systeempje met een sequencer.

Laatst gewijzigd:
Ok. bedankt, voor het advies.

De draad is gewone soepele draad, iets dikker dan de rest. Deze gaat naar de pcb's en de aarde.

Als ik dit lijstje bestel bij MFOS zit ik dan een beetje in de richting

Dual Log/Linear VCA PC Board
Item # DLLVCAPCB001 $15.00 USD

Dual Attack Release Envelope Generator PC Board
Item # DUALARGEN001 $20.00 USD

Voltage Controlled LFO PC Board
Item # VCLFO200607 $16.00 USD

Voltage Controlled Oscillator PC Board
Item # VCOPCB01 $18.00 USD

Envelope Follower Filter PC Board
Item # ENVELOPEFLWRFLTRPCB $15.00 USD

of zit er iets te veel in of moet er nog wat bij?

fred

Die envelope follower filter zou ik niet doen, is meer een soort gitaar pendaal.

Probeer anders 1 van deze.

D'r wordt goed geknutseld in Rotterdam, mooi!

De envelope is volgens mij niet volledig ADSR dus die zou ik ook vervangen door twee ADSR envelopes.
VCA is oke, LFO is oke, Oscillator is oke.
I.p.v. de envelope follower zou ik een filter erbij nemen. Zoiets als deze: http://www.musicfromouterspace.com/analogsynth/vcf.html

Denk je eraan dat je ook een voeding nodig hebt en iets van verdeel printje?
Een quantizer is ook geen overbodige luxe (heb ik zelf ook nog niet), want daar krijg je de noten strak gestemd en ben je minder afhankelijk van die finetune knopjes.
Heb je ook een toetsenbord erbij, of ga je enkel en alleen met de sequencer aan de slag?

Overigens zie ik dat je vlak bij mij woont. Je mag best een keer bij mij komen kijken hoor.
Snijdt het mes meteen aan twee kanten. Kan ik de sequencer eens zien/uitproberen en jij kunt de rest zien.

Ik zou dan wel weer de Dual-AR verkiezen boven de ADSR. Ik heb ze zelf allebei en de Dual AR wordt altijd volledig gebruikt, de ADSR gebruik ik meer als back-up en als die dan gebruikt wordt is het toch meestal als AR enveloppe, ik heb blijkbaar niet veel nood aan twee extra stages.

Bovendien biedt de Dual-AR ook de zeer handige loop-functie, waardoor je de AR generators als twee LFO's kunt gebruiken met een regelbare golfvorm.

In plaats van de VCLFO zou ik trouwens gewoon een tweede VCO nemen. Die gaat wel niet zo traag als de LFO, maar de enkele keren dat je een trage LFO nodig hebt, kun je een AR in loop modus zetten.

Als je dan toch bezig bent zou ik er ook een eenvoudig mixer bijnemen (bijvoorbeeld de AC/DC mixer van Yves Usson) en de nodige multiples voorzien.

En vervang inderdaad de enveloppe-follower met een VCF.

Ik zou trouwens zeker eens op Renepela's voorstel ingaan en, voor je begint printjes en onderdelen te bestellen, eens een modulaire synth in de praktijk gebruikt. Het is dan zo veel makkelijker in te schatten wat je allemaal nodig hebt in een basic patch.

Ok Renepela, ja ridderkerk is is niet zo ver van rotterdam zuid vandaan, als de sequencer af is, zal ik graag op je aanbod ingaan.

De printjes ga ik pas bestellen als de sequencer af is en er weer wat gespaard is.

Een toetsenbord hoop ik in de toekomst ook aan te schaffen.

Meest ideaal is een envelope die zowel ADSR heeft als looping. Die van Oakley heeft dat bijvoorbeeld. Ik deel eerlijk gezegd de mening van lie3vie3 niet helemaal voor wat betreft de envelopes en de LFO. Een trage LFO is juist heerlijk om mooie filtersweeps te maken en zo. Een gewone oscillator is daar meestal wat te snel voor en een volledige ADSR envelope is zeker wel prettig.

Een tweede oscillator is sowieso geen overbodige luxe, maar een LFO zou ik er toch altijd bijnemen.

Je merkt wel dat je met modulars eigenlijk nooit klaar bent. Je wilt altijd meer en uitgebreider (ik wel in ieder geval).
Overigens ben ik wel verbaasd over de volgorde waarin je werkt. Een sequencer is niet het eerste waar ik mee zou beginnen, maar misschien komt dat doordat je dacht dat het ook meteen een oscillator was?

Ik ben inderdaad verkeerd begonnen, maar dat komt wel weer goed als ik de andere dingen eenmaal hebt gebouwd, en jullie adviezen heb opgevolgd.

tot later

fred

Mocht je nog een CV toetsenbord nodig hebben, dan heb ik hier misschien nog wel wat voor je staan dat je voor weinig kunt overnemen.

Dat is misschien een goed idee.

9 Oktober ga ik trouwens naar E-live in Oirschot. Echt goed. ik ben een fan van Tangerine Dream en Synth.nl en al heel lang van Jean Michel Jarre waar ik op 27 november naar toe ga in Ahoy.

Check je pb maar even DoctorWho

Ik ben slechts een probleem tegen gekomen met het aansluiten van de draden naar de glide en de volt uitgang schreef:
Probleem opgelost door eens beter naar het schema te kijken CV1 is glide en CV3 is volt

Back