graphite sequencer

Niet moeilijk denk ik. Beide sequencers baseren zich op het feit dat grafiet een slechte geleider is, en dus een vrij grote weerstand heeft vergeleken met koper, ijzer, ... Een dunnere lijn heeft meer weerstand dan een dikke, en maakt dus een lagere klank. De arm of de schijf draait en zorgt ervoor dat het getekend stuk grafiet als weerstand fungeert voor een oscillator (555, schmitt, nand, etc) wanneer dit 'aangetikt' wordt.

Ik heb zo zelf nog stukjes papier met een dikke potloodlijn erop als cheapo ribbon controller gebruikt bij DIY projecten...

ik begrijp de basisopzet van dit apparaat, maar hoe maak ik bijvoorbeeld uit een oude platenspeler een volledig functionerende sequencer.

met andere woorden hoe zorg ik ervoor dat men platenspeler cv signalen begint uit te zenden

Naald vervangen door iets dat goed geleid, koperen bolletje ofzo. Dan met een draadje naar een klein circuitje leiden.
Daar een spanningsdelertje maken, waarbij het armpje plus potloodstreep een van de twee weerstanden is. :-)

Back