Yamaha HS monitoren geschikt voor afmixen?

7four

Ingeburgerd
Mijn vraag is: zijn de Yamaha HS50 en HS80 geschikt om mee te mixen/afmixen of zijn het alleen referentie/luister monitoren (dus om de mix te checken)?

Ik vond namelijk dit plaatje op de website van Yamaha waarmee ze aangeven dat het geen ``accurate`` monitoren zijn?

[imghttp://www.yamahaproaudio.com/products/speakers/hs_series/img/index_ph_01.jpg[/img]
http://www.yamahaproaudio.com/products/speakers/hs_series/img/index_ph_01.jpg

als jij er op kan werken en er weg mee kan en ze lekker vind, kan dat zeker ;)

Ik las gisteren trouwens nog dat Armand Van helden en A-trak heel die ducksauce-toestand maakte op HS80's. Ook Claude VonStroke enzo verkiest ze boven HR824's bijvoorbeeld. Niet dat ze daarmee heilig zijn, of dat dat iets betekent, maar bon :°)

zelf vind ik HS80's -of 50's -ongelofelijke goeie monitors voor het geld...

Vaag plaatje ik begrijp niet precies hoe je 't dient te lezen..

Maar 't komt van deze pagina http://www.yamahaproaudio.com/products/speakers/hs_series/ en daar valt te lezen:

When choosing reference monitors for mixing and music production, accuracy is the prime consideration. Speakers that sound "good" on first impression may not necessarily be accurate. What you really need is an honest reference for your mix, rather than monitors that have been tweaked or colored to deceptively sound impressive.

The new HS series reference monitors have been created by Yamaha's studio monitor engineering team to deliver exceptionally flat, accurate response that you can trust. Unlike "monitor" speakers with exaggerated bass and treble that make a good first impression but can't be relied on for accuracy, the HS series were designed to be true studio reference monitors in the tradition of the legendary Yamaha NS10M.

Marketingpraat waar de accuraatheid juist volop naar voren komt.

Maar goed dat zegt iedere fabrikant ik kan iig zeggen dat ik heel erg blij ben met m'n HS80Ms. Helder en diep zou ik ze omschrijven en prima geschikt om een mix te beoordelen.

Vaag plaatje ik begrijp niet precies hoe je 't dient te lezen..

Maar 't komt van deze pagina http://www.yamahaproaudio.com/products/speakers/hs_series/ en daar valt te lezen:

Marketingpraat waar de accuraatheid juist volop naar voren komt.

Maar goed dat zegt iedere fabrikant ik kan iig zeggen dat ik heel erg blij ben met m'n HS80Ms. Helder en diep zou ik ze omschrijven en prima geschikt om een mix te beoordelen.

hoe diep gaan de HS80 in vergelijking met andere 8 inch monitors? Bijvoorbeeld de KRK RP8 of de Mackie HR824?

Bij de specificaties staat dat de HS80 tot 42 HZ gaat en de KRK RP8 tot 45 HZ, maar hier komen ook andere variabelen bij kijken.

Gaan de HS80 echt dieper dan de KRK RP8?

de reden dat ik dit vraag is omdat er vaak wordt gezegd dat de HS50 erg weinig laag hebben, terwijl er toch in de specificaties staat dat ze tot 55 HZ gaan, maar volgens veel mensen klinkt het alsof ze maar tot 65 HZ ofzoiets gaan? Geldt voor de HS80 ook iets dergelijks of gaan ze echt tot 42 HZ?

ik ben geinteresseerd in de Yamaha HS80 monitoren, het lijken mij mooie monitoren, maar ik heb nog steeds mijn twijfels, vandaar dat ik deze vragen heb

Ik heb geen idee hoe ze zich verhouden tot andere 8 inch maar de 42Hz halen ze zeker. Het verhaal is eerder omgekeerd dan bij de HS50 want volgens mij gaan ze nog iets dieper zelfs.

Wat je beste kan doen is vergelijkend warenonderzoek, dwz ze daadwerkelijk beluisteren en vergelijken, en niet enkel afgaan op specs en fora.

Ik heb recentelijk een test CD met alle freqs en sweeps etc in de studio gebruikt om mijn gehoor en de monitors te testen. Kan ik ook goed checken met mijn graphic analyzer....;)

Als er een frequentiebereik genoemd wordt, zoals: vanaf 42Hz, dan bedoelen ze dat bij een tolerantie van xdB. Meestal geven ze aan +/-3dB.
Bij mijn test hoorde ik de HS80 op 30Hz. Maar dat was dan naar verwachting niet binnen +/- 3dB, maar op -6dB bijvoorbeeld (of nog meer? maar dat kan ik niet meten). Maar 30Hz was dus al hoorbaar! 40Hz was al prima! (volgens mijn gehoor!) :D

Stuur maar ff een PB'tje als je een luistertest wilt komen doen op de HS80M met de referentie test CD.

The new HS series reference monitors have been created by Yamaha's studio monitor engineering team to deliver exceptionally flat, accurate response that you can trust.
hehe, als je +/- 10dB flat noemt :D

in de specificaties staat dat ze tot 55 HZ gaan, maar volgens veel mensen klinkt het alsof ze maar tot 65 HZ ofzoiets gaan?

Dat kan dan wel kloppen dus. Ze gaan dus tot 55Hz (-10dB)

Overigens wel grappig die response, als je beseft dat 3dB een verdubbeling van het geluid is.

Ik ben zelf overigens erg tevreden met de Yamaha's. Zeker met het oog op mijn gebruik = Amateur

hs80 heeft juist veel bas vind ik

Ja, die heeft een bult in de overdracht rond 70/80Hz (voor freq. response zie bijlage).

tot 45Hz +/- 10dB.
tot 60Hz +/- 4 a 5 dB

:bekdicht:

Attachments

• 137382d1253773286-if-you-had-choose-yamaha-hs80m-msp7-hs80m-matlab-frequency-response.jpg
    137382d1253773286-if-you-had-choose-yamaha-hs80m-msp7-hs80m-matlab-frequency-response.jpg
    46,4 KB · Bekeken: 143
Ja, die heeft een bult in de overdracht rond 70/80Hz (voor freq. response zie bijlage).

tot 45Hz +/- 10dB.
tot 60Hz +/- 4 a 5 dB

:bekdicht:

De punten die jij aangeeft zitten toch allen zo ongeveer wel binnen +/- 3dB.

Alle monitoren zijn toch anders, en "de perfecte" (mits die bestaat) is voor de meesten vast niet betaalbaar.
Zodra een monitor "redelijk goed" is, kun je erop mixen. En criteria voor "redelijk goed" zijn moeilijk vast te stellen. Twijfel je, dan altijd zelf gaan luisteren met muziek die je goed kent, en waarvan je weet hoe het moet klinken.

P.S. Ik heb zowel mijn Yamaha HS80M's alsook mijn Avantone Mixcubes gekocht zonder ze vantevoren te luisteren. Je gehoor is nl. ook zo subjectief als de pest, en een freq. karakteristiek is een goede richtlijn, maar ook niet heilig. En volledig vlak bestaat toch niet, net als dat dat ook niet bestaat bij (zang-) opname microfoons (alleen meetmicrofoons zullen wel zo ongeveer vlak zijn in karakter).

Dus dat iemand een hekel heeft aan de Yamaha HS serie bv, betekent niet dat ze slecht zijn. Ik heb een hekel aan KRK :D Maar dat zegt ook niets ;)

De punten die jij aangeeft zitten toch allen zo ongeveer wel binnen +/- 3dB.

die ronde circels heb ik niet aangegeven. Als je 45 hz opzoekt zie je dat die op -8db zit en 70hz bij +2 (ongeveer).

En volledig vlak bestaat toch niet

Niet in dit prijssegment. Maar kijk voor de grap eens naar de chart (freq response K+H O300) die ik aan deze post gehangen heb. Vanaf 60Hz en up is dat zo'n +/- 1dB.

Attachments

• o300d_freq_response_250.gif
    o300d_freq_response_250.gif
    8,4 KB · Bekeken: 156
Ja Martijn, die grafiek van de K+H ziet er goed uit. Die is minder grillig, en tolerantie +/-1dB is heel netjes, maar ja.............bijna € 1900 per stuk!!!!! WOW :{ en ;{

Dat is een geheel andere klasse dan waarin de Yamaha HS zitten. En voor een amateur of kleine home-studio onbereikbaar als je niet het salaris van Raphie hebt ;)

ja, klopt. Maar het was maar om aan te geven dat een rechte weergave tegenwoordig erg goed benaderd wordt.

Back