de monophonic filter van de Poly-800

Keybern

Ouwe rot
Op vintage synth explorer las ik onlangs kritiek omtrent het feit dat de Korg Poly-800 maar over "één filter voor alle voices" beschikt.

De desbetreffende commentaren:
Sounds dull, dirty and cheap, 4-voice polyphony only (you can't do anything fairly usable in single mode), and - only *one* filter for all voices!!
Why why why does a polysynth like this have a monophonic filter??
Nu ben ik wat in de war. Hoe zit dat dan bij de overige synths ?
Per voice een dedicated filter ?
Wat is daar het nut van ? Ik ging ervan uit dat de filtering gebeurde op het totale signaal geproduceerd door alle voices samen...

Een echte polyfone synthesizer heeft voor elke stem een apart filter. Vergelijk het met een gitaar of een piano waar bij elke snaar- en toetsaanslag de klank zijn eigen uitstervend verloop heeft qua volume en klankkleur. Een accordeon is net als de Poly 800 parafoon: een klankverloop ongeacht hoeveel toetsen of knoppen je indrukt.

De Poly 800 - een prijsdoorbraak in 1984 - was mijn eerste synthesizer en deze beperking was de belangrijkste reden om hem na een jaar van de hand te doen. Wel heel bijzonder is dat elke vco in verschillende octaven kan klinken.
Het filter klinkt wel heel goed.

Ga maar eens een polyfone en een parafone synth bespelen en je zult gauw de nadelen van de laatste onderkennen.

Bedenk een cliché string geluid met lange attack. POlyfoon:

begin met een do die mooi aanzwelt. Speel nu na verloop van tijd een do een octaaf lager erbij. Die zwelt er mooi bij onder, zoals in een echt strijkorkest.

Parafoon (1 VCA voor alles):

De eerste do zwelt mooi aan. Nu staat echter de VCA al open. Druk je nu na verloop van tijd een do een octaaf lager erbij, knalt die er meteen in.

Dit voorbeeld werkt natuurlijk met om het even welke combinatie van 2 noten. :) Voor VCF heb je gelijkaardige nadelen. Vangelis kan zijn CS80 polyfoon laten PWAAP doen: pwaaapwWAAAPWAAAAAP. Parafoon zou dat pwwaaaAAAAAAAAAAAP zijn omdat de filter sweep niet per noot opnieuw gedaan wordt.
uit deze thread: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=133555

Zoiets zal ook voor het filter gelden, en de bijbehorende envelope of de fase waarin de LFO horende bij het filter verkeert.

Ja, de Mono/Poly is ook al zo'n waardeloze synth. Was mij nooit opgevallen hoor, dat enkele filter. De Poly800 is ook zo'n waardeloze synth waar je erg leuke dingen mee kunt doen. Basgitaar, ook zo'n minderwaardig slap aftreksel.

thx, nu ik erover nadenk is het inderdaad superlogisch dat iedere voice zijn eigen filter zou hebben. (idem voor de envelopes)
Mja, ik was er mij tot heden niet zo van bewust.

Komt doordat je in synthspecs vaak kortweg ziet staan "1 LPF" ofzo. (de key follow en filter sweeps op iedere inzetbare voice zijn dan vaak vanzelfsprekend)

De korg poly 800 is echt een helden ding, tenminste als je even de moeite neemt om er een filter/resonance en FM potmeters op te zetten. Heerlijk plastic sounds, bak karakter en o zo cheap. (en met die mods ineens tot hele ranzige shit instaat!) Had de poly800 reversed keys en ex800, maar de keyversie heb ik verkocht (2 dezelfde synths is beetje teveel van t goede :) ). Vandaag heb ik op de ex800 de mods gebouwd: moogslayer filtermod (te lame naam...) en de fm mod. Check het resultaat in de pic! Moet alleen nog even labeltjes plakken zodat je kan zien wat elk knoppie doet. Ik heb de originele (volume/pitch/speed) potmeters verplaatst en van een ander knopje voorzien zodat het er lekker strak uitziet! (het zilverachtige plaatje onder de knoppies is afkomstig van achterkant van ouder voedingskast van een pc ghehe)

misschien leuk om dit poly800 topic leven in te blazen/officiele poly800 fantopic? :mega:

Attachments

• 11052011169kl.jpg
    11052011169kl.jpg
    177 KB · Bekeken: 84
het was mijn eerste synth ooit maar heb geen greintje sentiment aangezien alles wat daarna kwam beter was...
De korg poly 800 is echt een helden ding, tenminste als je even de moeite neemt om er een filter/resonance en FM potmeters op te zetten.
is het nu een helden ding per definitie of pas als je de moeite neemt? :P
heldhaftigheid hoef je niet te bezitten, eerder een ijzeren doorzettingsvermogen die grenst aan zelfkastijding...
(en met die mods ineens tot hele ranzige shit instaat!)
ah, dan ineens wel? ;)
misschien leuk om dit poly800 topic leven in te blazen/officiele poly800 fantopic? :mega:
da's wel leuk idd... voor de fans :D

pff, flauwekul. Synth is heel simpel en programmeren gaat ook makkelijk. Vergelijkbaar met jx3p zonder pg. Voor zo weing geld zoveel synth en de mogelijkheid om het ding voor ook weinig geld een stuk leuker te maken was voor mij reden het "heldenpredikaat" toe te kennen. Natuurlijk is er beter, maar beter is relatief begrip. Het is erg simpel om voor veel geld een dure synth te kopen.

ik vond de dubbele en best wel uitgebreide enveloppes een fijne feature aan de poly800.
maar een jx3p vond ik toch echt wel sneller te programmeren.
de fm mod vond ik een beetje tegenvallen, in die zin dat de moogslayer mod erdoor wordt afgezwakt om een of andere reden.
later kocht ik voor ongeveer het zelfde bedrag als ik voor mn poly800 kreeg, een dw8000,
toch wel een wereld van verschil ;)

jx3p en poly800 zijn opzich wel vergelijkbaar qua programmen. vul parameter in en aanpassen. Nadeel van poly800 is dat je geen schuifje hebt om de waardes snel te veranderen, maar drukknoppen. Jx3p met organix kit is de shit, meeste parameters in cubase!! :)
Heb trouwens geen last dat de fm mod de filter mod verzwakt.

Geloof ook wel dat die dw8000 anders is, heeft ook waveforms!

jx3p en poly800 zijn opzich wel vergelijkbaar qua programmen.
da's toch nog aanzienlijk anders... bij de JX heb je tenminste voor elke parameter een button en vervolgens een schuifje om direct naar een waarde te springen... voor de rest is de synthese der JX nutuulk ook aanzienlijk interessanter, de poly heeft bijna het dubbele aan parameters maar dan nog gaat het de mogelijkheden van de JX langer niet voorbij...

Een echte polyfone synthesizer heeft voor elke stem een apart filter. Vergelijk het met een gitaar of een piano waar bij elke snaar- en toetsaanslag de klank zijn eigen uitstervend verloop heeft qua volume en klankkleur. Een accordeon is net als de Poly 800 parafoon: een klankverloop ongeacht hoeveel toetsen of knoppen je indrukt.

De Poly 800 - een prijsdoorbraak in 1984 - was mijn eerste synthesizer en deze beperking was de belangrijkste reden om hem na een jaar van de hand te doen. Wel heel bijzonder is dat elke vco in verschillende octaven kan klinken.
Het filter klinkt wel heel goed.

Ga maar eens een polyfone en een parafone synth bespelen en je zult gauw de nadelen van de laatste onderkennen.
heet dat niet gewoon legato effect, dan heb je de amp env nog aan maar je speelt een andere toon in legato style, waar door de env niet opnieuw open gaat? legato kan namelijk als ik het goed heb ook met polyphone, mischien heet zoon synth juist een parafone, dat weet ik niet, ik heb namelijk nooit van het woord "parafone" gehoord.
het klinkt wel erg intresant

Back