beste mac voor ableton

Ik denk dat je je met je budget geen (bruikbare) Mac kan veroorloven.
Dan zou ik toch liever voor een 2e hands Windows PC gaan.

hmm.. ik heb zowel een Mac Pro (2x 2.66 GHz Intel Dual-Core) als een Macbook Pro (2.4 GHz Intel Core 2 Duo) waar ik op beide Ableton Live draai. Echt dat de Macbook Pro soms hapert waar de Mac Pro op z'n sokken verder gaat. Mac Pro is zeker geen overbodige luxe en voor mij de beste keus voor Ableton Live. Geldt ook voor een groot scherm. Op de Macbook Pro is het echt behelpen soms. 2e hands zijn ze best te betalen: www.tweedehandsmac.nl

Wat draai jij dan allemaal?
Ik heb dezelfde Macbook Pro en ik kan echt goed vooruit daarmee. Grote projecten (soms 50+ sporen in Live), veel plugs, moet niet inboeten aan keuzes, etc...
En ik zit nog niet eens aan m'n maximum aan RAM ook niet...

Als ik ga draaien (en ableton meeneem) doe ik dat zelfs gewoon nog op m'n G4 Powerbookje :D
Die kan naar hedendaagse gewoontes idd niet zo veel meer aan (en bepaalde software wordt idd niet meer ondersteund -maar daar heb ik dus geen last van) maar 't is maar wat je ervan verwacht en nodig hebt natuurlijk.

Soms zie je hier op het forum idd mensen die een space shuttle willen om naar de bakker te gaan. Vraag jezelf eens af of je dat echt nodig hebt, en koop met het geld dat je overhebt mss nog iets leuks bij ;-)

Een nieuwe kopen, is wel het beste... Je weet nooit hoe afgeracht dat ding is, hoe kwalitatief mac ook is.. Bedoel het vervangen van een accu kost al aardig wat, nou nog een paar onderdelen vervangen die uit ouderdom versleten zijn.. Zit je al zo op een nieuwe
prijs.. NIEUW !

Groetjes

Goedkoop: tweedehands mini
Doorsparen: Imac of zelfs mac pro, of een notebook

In ieder geval zoals eerder gezegd een Intel. Dan kun je even mee. Met een tweedehands Mac pro kan niet veel mis gaan lijkt me. Als het het doet, dan doet het het... :D Zit je wel al snel aan de 1000 euro, maar het is de investering waard.

Alhoewel, een snelle mini is ook niet weg....

In ieder geval zoals eerder gezegd een Intel. Dan kun je even mee. Met een tweedehands Mac pro kan niet veel mis gaan lijkt me. Als het het doet, dan doet het het... :D Zit je wel al snel aan de 1000 euro, maar het is de investering waard.

True that..
Maar het is gewoon een feit, als iets ouder is dat je niet garant staat voor een langer levens duur. Je weet nooit hoe veel het gebruikt is. Ik zal het risico niet nemen..

Groet

Laatst gewijzigd:
gekonFIJT fruit is minder lekker dan vers fruit.

en dat is een feit....

(kon t niet laten, solly)

1000 EURO .. ????!!!!! ... Dan heb je denk wel een i5 2e hands.. want een pro met een core 2 duo is nieuw 1000

True that..
Maar het is gewoon een feit, als iets ouder is dat je niet garant staat voor een langer levens duur. Je weet nooit hoe veel het gebruikt is. Ik zal het risico niet nemen..

Groet

Er zijn nogthans zoveel oudere dingen die langer meegaan dan nieuwe 8o)

Een toetsenbord "gebruik" je. Een computer "staat aan". Enige wat kan slijten is de HD en het DVD loopwerk en dan hebben we het over tientjes bedragen. Welke onderdelen denk jij dan dat verslijten zodat je na vervanging aan de prijs van een nieuwe Mac Pro zit?

Een toetsenbord "gebruik" je. Een computer "staat aan". Enige wat kan slijten is de HD en het DVD loopwerk en dan hebben we het over tientjes bedragen. Welke onderdelen denk jij dan dat verslijten zodat je na vervanging aan de prijs van een nieuwe Mac Pro zit?

idd dat afgeracht ???
wat den mensen ermee dan ...martohonnetje lopen
een new board en disk en mbs koopje egt wel voor 300

Ah, kijk dat is heel wat genuanceerder. 2 x 2.66 ghz is nog steeds niet 'de krachtigste' mac pro, maar is gewoon netjes. Als je het over krachtigste hebt, denk ik meteen aan 2,93ghz 12 core... Dat is nogal een ding om aan te raden voor alleen Ableton, zodoende... Excuus.

achzo, indertijd dat ik mijn mac pro kocht was dat het krachige model en ik zou nu weer voor het meest krachtige model gaan als ik weer voor de keuze stond :)

Ik heb hier zelf een macbook pro 2,4 Ghz Core2Duo. Ik loop zelden tegen de limiet aan hier. Nu gebruik ik geen grote sampler instruments dus dat kan schelen.

Een beetje nette iMac of mac mini moet denk ik wel voldoende zijn. Je moet iig geen g4/g5 kopen, niet zozeer vanwege de snelheid (de G5 dan) maar gewoon omdat de Intel processors veel beter ondersteund worden. Voor de oude macs komt bijna niks meer uit.

Voor 200 heb je ook geen aldi pc die werkt ;)

Als je al een scherm hebt, probeer een 2e hands mac mini te kopen. Zorg er alleen voor dat het een intel is!

persoonlijk zou ik eerder voor een tweedehands macbook gaan. bedenk dat je met een mini nog een toetsenbord en muis nodig hebt. Wanneer daar ook apple op staat ben je ook gauw 100 tot 120 euro verder. 2e hands mini's doen ook nog gauw zo'n 350 tot 550 euro. Met een macbook of macbookpro ben je mobiel, heb je je muis en schrijfplank al mee. Let wel op brakke accu's. Zo'n oudere Mbp 15 inch is nog best betaalbaar. de goedkopere macbooks doen ongeveer 400-600 euro, een mbp 15 inch zo rond de 700. Let er op dat de macbook's vanaf een bepaalde serie geen FireWire poort meer hebben! check:

http://en.wikipedia.org/wiki/Macbook

http://en.wikipedia.org/wiki/MacBook_Pro

Het scherm slijt ook na langdurig gebruik, brand uren van de monitor. Zelf ooit gehad, :(.. Pof opeens viel hij uit..Helaas was het niet de Blacklight inverter, want die is nog wel te vervangen voor een 60 euro..
O ja en dooie pixels, krijg je op een gegeven moment..

Batterij, voor studio gebruik kan een recharger genoeg zijn.

Ik zeg ook niet dat het niet te doen is een 2ehands mac kopen. Ik zou eerder voor nieuw gaan, dan zit je voor je gevoel zowiezo goed..

voor een alesis multimix overstappen naar een duurder platform zonder (voldoende) budget is niet echt handig imo.
Is het geen optie om een andere interface te kiezen?bv echo oid, nu zit je te beknibbelen op bijna het hart van je studio, dan is PC toch wat cheaper en daar draait ableton ook prima op. En als het dan persee mac moet zijn zou je zo'n mac clone kunnen bouwen.

het is maar een idee

Back