monosynth en spacey synth?

Grey Synth

Stamgast
Hoi beste synth forum leden,

ik ben op zoek naar twee dingen;
1. een analoge monophonische synth (goedkoop)
2. een volledig editbare synth voor het maken extreem spacey geluiden (starwars toestanden) maar wel met de nodige controle (midi of cv).

ik hoop dat jullie mij hier in kunnen begeleiden.

vriendelijke groetjes Nigel :doei:

1. wat noem jij goedkoop?? Maar de eerste die mij te binnen schiet is de DSI Mopho en de Korg Monotron

2. Blofeld... ?? wat bedoel je met spacey geluiden (SW toestanden)??

Budget?

3 dingen die handig zijn voor spacey geluiden:

-sample & hold voor R2D2. Als je geen interesse in R2D2 hebt, kan je m.i. trouwens best zonder een S&H op je synth. Voor random gedoe zijn er immers ook andere mogelijkheden. Ik mis het niet.

-voltage controlled LFO (VCLFO). Voor de woooooopwoooopwooopwoopwoopwopwopwopwpwpwp effecten

-een goede reverb/effect bak erachter. Kaal klinkt het nergens naar.

Wat is "goedkoop"?

Als het één synth mag zijn (en dus wat duurder) schiet een mono-evolver te binnen, analoog (grotendeels), monofoon, volledig editeerbaar, kan zeer spacy (er zit ook een delay in). Goedkoop? Als module wel, met keys wat minder. Een mopho kan ook (zonder keys supergoedkoop, met keys goekoper dan een monoevolver keys).

mijn budget is ergens rond de 200 a 300 eurotjes voor de monosynth
en voor de spacey synth mag dat wel 400 zijn
dus even voor de duidelijkheid ik zoek 2 verschillende synth's
1 een analoge monophonische liefstl oud, ik denk aan dingen met zoals een siel mono maar dan meer voorkomend
2 een synth met zeer veel edit mogelijkheden vooral om spacey pads te creëren maar echt in groot detail (mag software zijn maar preferabel hardware)

Een optie:

waldorf Pulse
en een juno 106 voor de pads, en waarschijnlijk hou je met dat budget wel een paar tientjes over waarmee je een effectenbakje koopt om de pads wat meer spacy te maken.

monosynth....korg prophecy? leuke bak veur weinag

1. Mopho
2. Wavestation

Pulse + Nord Modular.

Juno-106 is errug vanille.

Ik zou echt absoluut nooit niet aan een Juno 106 denken voor extreem moduleerbare spacey sounds. Goede synth, maar spacey weirde patches??? Nope.

Leuke analoge monosynth voor zo'n 200-300 met keys...Roland SH-2000 misschien? Jen SX-1000?

Spacey synth ook voor pads (dus polyfoon...) voor zo'n 400...JX-10 als je van deep dirty menu programmeren houdt? Voor de programmer zal er namelijk geen budget zijn. Als wat softwaregedoe mag, lijkt Nord Modular me inderdaad de logische keuze.

MOETEN het 2 aparte synths zijn? Want beide combineren in 1 synth is namelijk ook mogelijk. Maar misschien wil je voor live ofzo 2 synths tegelijk beschikbaar hebben.

Die Z1 lijkt me wel geschikt voor de spacey pads, zal ook makkelijker te proggen zijn dan een JX-10 zonder programmer.

Met de prophecy heb ik geen ervaring, maar ik hoor er veel goede dingen over.

Om te spacen kan ik een Waldorf Blofeld van harte aanbevelen, ik gebruik 'm er ook voor en hij bevalt me prima. Voor minder dan 300 tweedehands, kan je evt de SL License er nog bij halen ook (heb 'm zelf niet en mis het ook niet) of een extra effect.

Voor het maken van geluidseffecten gaat er niets boven een modulaire synth. Voor jouw budget kan ik de Nord modular classic(of als het goedkoper moet de micro) zeker aanraden. Zolang je niet met samples werkt kun je zo goed als elke patch bouwen. Check de modular g2 demo eens.

ik heb hier al zeker een paar goeie dingen tussen gelezen bedankt om jullie ervaring en kennis te delen

cheers en goeie feestdagen Nigel ^^

Back