Bias peak phase

cuba7000

Ouwe rot
Bias peak phase,

zie 2 bijgevoegde foto,s bij eentje heeft de waveform veel meer peaken naar boven ,onder lijkt wel weg

dit bij beide channels

andere foto is ter vergelijking en is goed

1 waveform is de output van mij drumcomputer(goed) andere van mijn platenspeler(foute)

zit er dan iets niet goed in mijn platenspeler kwa phase??(kan niks bijzonders in het geluid horen)

maar voordat ik een tig honderdtal platen ga opnemen in mijn computer wil ik wel eerst weten of dat soort zaken goed zitten

Attachments

• Screen shot 2010-12-28 at 1.42.37 PM.jpg
    Screen shot 2010-12-28 at 1.42.37 PM.jpg
    56,9 KB · Bekeken: 112
  • Screen shot 2010-12-28 at 1.41.33 PM.jpg
    Screen shot 2010-12-28 at 1.41.33 PM.jpg
    60,1 KB · Bekeken: 85
dat ziet er uit als een uitlijningsfout en dan zou ik in dit geval toch denken aan de naald/element/phonostage. het is geen limiting, want je ziet nog wel wat piekjes aan de onderkant van de waveform. misschien dat de wat technischere lui er iets van kunnen zeggen?

Is dat met iedere plaat zo ? Zo ja, dan denk ik dat het toch de naald, preamp of je element is.
Het kan natuurlijk ook aan de vinyl zelf liggen. Eerst ff een goede persing checken waar niet heel veel laag in zit. Ik kom dit vaker tegen wanneer ik een testpersing krijg en lijkt op slijtage van de cuttinglathe.

tis gewoon fase hoor, phase klinkt zo raar ;-)

@pmx - dat op 1 of andere manier het woord phase gebruikt wordt ipv fase.

Maar even voor de duidelijkheid voordat dit helemaal de verkeerde kant op gaat.
Dit heeft niets met fase (phase) of fasedraaiing te maken.

Wel met de DC offset. Ga daar eens op googlen / sf-searchen!

ok ok,, dc offset, dat is het dus vermoedelijk,maar hoe onstaat het ?

draaitafel>phono input(electrix EQ killer)>geluidskaart

ga ook een nieuw element bestellen ,wou ik toch hebben ,eens kijken of dat uitmaakt

nog wat over dc offset, bij de plaatjes op wickypedia, was de hele wavevorm verschoven , midden van de wavevorm boven of onder de 0, maar bij mij staat de wavevorm netje in het midden alleen slaat hij minder aan de onderkant uit...

waarschijnlijk te veel of te weinig anti-skate.
lees dit:
http://www.soundfountain.com/amb/ttadjust.html

Wat Dnaab136 hier zegt is heel goed. Hier zou het namelijk aan kunnen liggen. Als je anti-skate niet goed afgesteld staat, drukt de naald teveel naar een kant van de groef en krijg je een vertekende golfvorm als resultaat.

Klinkt de opname trouwens wel goed, of klinkt het ook vervormd?
Wellicht is er meer aan de hand namelijk...

dc offset is het niet nee, een asymetrische waveform is niet per se dc offset. puur de nul die niet meer op 0 db ligt is een offset. ik zet m'n geld ook in op antiskating :)

Back