André Schmid: Hoe krijgt hij het voor elkaar?!

Mathh

Ingeburgerd
Hallo,

Misschien kennen sommigen van jullie hem wel: André Schmid. Vooral bekend onder zijn alter ego's Rozzo, Peter Dildo en the Mountain People(i.s.m.). Een meester in het creëren van hypnotiserende grooves en melodieën die mij elke dag weer doen verbazen.

Een paar voorbeelden:

Zijn melodieën zijn simpel, maar door de akkoorden die hij gebruikt en de manier waarop hij de geluiden heeft opgebouwd, blijft het voor mij toch interessant genoeg om te blijven luisteren.

Ik ben er nu toch wel erg nieuwsgierig naar geworden hoe hij de sounds van zijn akkoorden voor elkaar krijgt. Heeft iemand enig idee?

Greetz

nou, met dit voorbeeld kom je misschien wat verder?!
Dit is gemaakt zonet in fl-studio met de befaamde 3xosc!! :engel:
Beetje dissonantie creeeren die toch samenvloeit... zo zou ik het uitleggen.

Dus beetje met pitch spelen zoals in begin te horen.
Daarna noten erbij die gewoonweg vals zijn, maar net niet overheersend. in dit voorbeeld 3 oscs per noot dus.

dan een net vals accoord maken en aan de knoppen draaien.

beetje pielen dus.

Resultaat is niet helemaal de sound natuurlijk. maar dit is 10 minuten gepruts

succes!:kroon:

Attachments

• zo krijg je het voor elkaar - vraagteken.mp3
    1,3 MB · Bekeken: 97
Ik pak het meestal hetzelfde aan! Akkoordje spelen, beetje aan de pitch draaien van de osc's, verschillende waveforms gebruiken en met de fase ervan spelen. Lowpass filter eroverheen en met de envelopes spelen, klein beetje resonantie. Qua effecten een beetje chorus, bitcrusher voor die crunchy sound een delay en reverb. Toch klinkt het nooit zo dik en zo aanwezig als die sounds van André Schmid..

Zou het geen FM synth kunnen zijn die hij gebruikt? Ik hoorde toevallig een keer een FM8 preset in 1 van zijn nummers..

Laatst gewijzigd:
Wat dacht je van track processing, zelfs de Youtubes klinken al behoorlijk dik, daar zit echt wel een dikke laag effecten op de 2bus (vst of outboard)

stel je voor dat ik dit stukje had gepost als track. wow dan had ik er van langs gekregen van de "goede" vrienden hier dat er geen opbouw in zit. maar als je het leuk vind dan is het leuk.

ja de master i.d.d. ga er maar vanuit dat als alle processing is uitgeschakeld er weinig overblijft, zoek het dus niet te veel in patches, maar vooral in verbs en dotted delays en het compressen/sidechainen daarvan, speel ook dynamisch met de feedback van de delay

Ik pak het meestal hetzelfde aan! Akkoordje spelen, beetje aan de pitch draaien van de osc's, verschillende waveforms gebruiken en met de fase ervan spelen. Lowpass filter eroverheen en met de envelopes spelen, klein beetje resonantie. Qua effecten een beetje chorus, bitcrusher voor die crunchy sound een delay en reverb. Toch klinkt het nooit zo dik en zo aanwezig als die sounds van André Schmid..

Zou het geen FM synth kunnen zijn die hij gebruikt? Ik hoorde toevallig een keer een FM8 preset in 1 van zijn nummers..

aha het gaat je om het geluidje zelf. ik dacht dat je niet wist hoe ook maar te beginnen.

tja, meer tips heb ik helaas niet gezien ik er nooit wat mee doe

Ah jammer, in elk geval bedankt Unic!

Laat het even zijn dat ik niet precies dezelfde sounds wil creëren, maar nieuwsgierig ben naar hoe je een akkoord zo aanwezig kan laten lijken met behoud van die crunchy analoge sound. Met welke synth kan dit resultaat behaald worden? Gaat de voorkeur in dit geval uit naar het maken van de akkoorden in de synth zelf (d.m.v. spelen met de coarse en verschillende waveforms) of kunnen deze gewoon als midi ingespeeld worden?

Zomaar iets.. misschien heb je er wat aan.
Door een versterker halen misschien?
Dan zou je bij wijze van best een cleane sound kunnen hebben en via die versterker zelf instellen.
Krijg je bij elke weer een andere klankkleur van.

Ronaldoz: Nice tip! Ik ga het zo snel mogelijk proberen!

Digimod: Knip en plakwerk? Ik dacht dat je het alleen had over het drukken op de "play" knop van een drumdoos... Kom op, voor sarcastische opmerkingen ga ik wel thuis bij mijn moeder op de bank zitten.

Dit is een beetje de "Moodymann-methode". En die gebruikte überhaupt geen synths. Zou het niet helpen als je een 12 of 8 bit sampler gebruikt en dan gewoon het accoord opneemt? Ik kan het niet super goed horen hier maar het lijkt wel of de bitcrush mee gaat met de toonhoogte.

Akkoord op een Fender Rhodes (met heavy chorus er op) spelen en samplen. Het hele attack gedeelte er af knippen zodat je alleen de decay overhoud.
Een mooie loop van het overblijfsel maken. e.v.t layeren met een ander geluid.
e.v.t. bitcrush erover.....resultaat weer samplen en loopen.
Het resultaat in een sampler met low pass filter.
Daarmee het loopje spelen en daarover weer een combinatie van reverb en filter achtige delay met panning....

Ronaldoz: Nice tip! Ik ga het zo snel mogelijk proberen!

Digimod: Knip en plakwerk? Ik dacht dat je het alleen had over het drukken op de "play" knop van een drumdoos... Kom op, voor sarcastische opmerkingen ga ik wel thuis bij mijn moeder op de bank zitten.

Je kan er een hele filosofie achter gaan zoeken maar dit is zonder van je tijd, deze nogal stoffige groove maak ik onder het zetten van een kopje :koffie:

Laatst gewijzigd:
Back