Bassdrum

tnk

Newbie
Hallo beste SF'ers,

Kan iemand mij vertellen hoe deze bassdrum wordt gemaakt? Hij komt uit het nummer "Angelfist - My style from the darkside".

Dus met welke apparatuur of met welke plugins en welke instellingen?

Bij voorbaat dank,
Tnk

Daar heb je zoooooveeeeel verschillende manieren voor, er is dus geen standaard. Je kan dus ook in dit geval nooit precies zeggen waarmee de kick gemaakt zou kunnen zijn. Ga gewoon eens spelen, stapel wat, overstuur wat, compressie, ADSR, EQtje, en probeer dat met verschillende standaard kicks, dan kom je al opzienbarende dingen tegen.
Vaak wordt (wat veel mensen niet weten) een kick simpelweg samengesmolten met een soort van bass geluid wat samen van die oewang en whow en kggggg geluiden creeert, probeer het zelf eens, en met genoeg creativiteit kun je ook zon kick maken als in dit voorbeeld nummer.

Ik vind het ook moeilijk om een bruute bassdrum te maken die echt origineel is maar als je maar genoeg pielt met distortion enz krijg je er wel wat leux uit.

ps het is geen angelfist het is angeRfist ;)

die kick is een sample ! ehehe dus hij weet zelf ook niet hoe je die kick moet maken!

maar wat al eerder is gezegd probeer van alles uit ga flink lopen kloten met effecten en stapel dingen gooi er een signaal van een synth bij of plak aan de kick één of andere piep geluid etc. etc. etc. der zijn geen vaste wegen naar die ene kick en ik betwijfel ook dat iemand hem ook helemaal naagamaakt krijgt.

Bedankt voor de replies allemaal! Ik ga eens flink oefenen.

Boost3003:
In het voorbeeld hoor je een korte kicksample en een bassynth allebei overstuurd en waarschijnlijk zit de kick in de sidechain van de compressor van de bassynth

Ik ben niet echt bekend met die termen, zou je ze me misschien kunnen uitleggen?

Bedankt!

Origineel geplaatst door tnk
Ik ben niet echt bekend met die termen, zou je ze me misschien kunnen uitleggen?

Welkom op het forum en probeer meteen die zoek-optie maar eens uit.
Compressie, compressoren en de technieken die daar bij horen zijn hier tot in ten treure besproken.

Enne...wees eens een vent en stel je eens netjes voor ;)

R.

Geweldig, daar heb ik wat aan.

Zou je me misschien ook kunnen vertellen over er bepaalde sample cd's zijn waarop dit soort kick's staan?

Bedankt,
Tnk

Origineel geplaatst door Boost303
In het voorbeeld hoor je een korte kicksample en een bassynth allebei overstuurd en waarschijnlijk zit de kick in de sidechain van de compressor van de bassynth

Je kan horen dat het een aparte kick en een bassynth (of een sample hiervan) zijn omdat je in het voorbeeld de kick vaker getriggerd hoort worden dan de bas.

Als je 2 maten hebt die uit 16en bestaan staat de kick bijv op:

1, 5, 9, 13, 17, 21, 24, 27, 29, 31, 32

en de bas op:

3, 7, 11, 15, 19, 23, 27, 31

Dat de kick hoogstwaarschijnlijk in de sidechain van de compressor zit kan je horen omdat de kick wanneer je die hoort de bas zeg maar wegdrukt zodat het lekker gaat pompen en het net een decay van de kick lijkt. Goed spelen met eq van de beide parts is hier erg belangrijk om er een goed geheel van de maken.

oh ja de oversturing is dus gedaan op een kanaal waar beide signalen doorheenkomen om het ook als een geheel oer te laten komen.

Je kan voor oversturing van dit soort sounds gitaarpedaaltjes gebruiken of gewoon de gain van je mixer hoog zetten en het volume laag.

Voor de rest is het gewoon een kwestie van veel blijven proberen en kloten (probeer ook eens routingen voor de gein waarvan je in eeerste instantie niet denkt dat het gaat werken, zo kom je nog eens voor een leuke verrassing te staan)

Suc6

Back