Korg Oasys PCI - makkelijk of niet

Hover

-
Een korg Z1 en/of EXB-MOSS is leuk maar je zit vast aan de door Korg ingebakken modellen. Met de Oasys PCI kaart zou dat dus niet het geval zijn.

Hoe gemakkelijk is het werken met de Oasys PCI?
Is het maken van eigen modellen eigenlijk enkel weggelegd voor gasten met een witte stofjas of kunnen 'normale' synthnerds hier ook hun ding mee doen?
Werkt die SynthKit software enkel op een Mac of ook onder Windows?

Hover weet dat deze kaart het niet doet onder de recente besturingssystemen. Ben ook enkel geinteresseerd in het synthesegedeelte, niet het audiointerface-gedeelte.

hehe, zoek je er 1tje te kopen soms ? laat me weten wat je bevindingen zijn dan he...

'k weet niet hoe moeilijk/makkelijk het is maar je kan er wel verschillende modellen van downloaden, ik denk zelf dat er al een triton/Z1 en andere modellen bijgeleverd worden...daar kan je mischien dan op voortborduren om een soort superTRITON of super Z1 met nog meer mogelijkheden van te maken...
Laat maar weten als je er ooit 1 aanschaft...

Origineel geplaatst door Waveglider
maar je kan er wel verschillende modellen van downloaden, ik denk zelf dat er al een triton/Z1 en andere modellen bijgeleverd worden...daar kan je mischien dan op voortborduren om een soort superTRITON of super Z1 met nog meer mogelijkheden van te maken...
Laat maar weten als je er ooit 1 aanschaft...

Je kan inderdaad nagenoeg de ganse Triton PCM info binnenhalen met het laatste OS, de download ervan is dan ook maar 'eventjes' 150 Mb, ... Who needs a Triton ;)

Maar ik wil vooral zelf enkele modellen kunnen aanmaken, dus niet alleen modellen van anderen. En vooral hierover vind ik niet zoveel info behalve dan dat je die SynthKit soft nodig hebt.

Iemand ervaring met die SynthKit?

Ter info: de SynthKit software zou door de R&D afdeling van Korg gedurende de laatste 10 jaar gebruikt zijn om hun synths te modelleren, lijkt me wel fijn om zelf als 'Korg engineer' aan de slag te gaan, ontwerp je eigen synth, yeah

ik heb een oasys pci en het aparte software (synthkit) is alleen voor de mac.
De oasys pci bevat al de geluiden van de triton en de moss klanken (z1/prophecy). Je kunt de geluiden veranderen zonder het synthkit software, en met synthkit kun je een minimoog door een klankkast van een gitaar laten klinken of een minimoog uitbreiden met meerdere lfo's of andere interne filter's.

gr N

Origineel geplaatst door Nouveau
ik heb een oasys pci en het aparte software (synthkit) is alleen voor de mac.
De oasys pci bevat al de geluiden van de triton en de moss klanken (z1/prophecy). Je kunt de geluiden veranderen zonder het synthkit software, en met synthkit kun je een minimoog door een klankkast van een gitaar laten klinken of een minimoog uitbreiden met meerdere lfo's of andere interne filter's.

gr N

Ha, een kenner :), dus...

Zonder Synthkit kan ik een Oasys zowel in een pc als mac gebruiken maar zelf geen nieuwe modellen aanmaken.
Met synthkit kan ik dat dus wel.

Synthkit werkt dus enkel op mac? Nu begrijp ik stilaan waarom Korg's eigen Z1 Editor ook enkel op de mac werkt :eureka:

Kan je ook iets vertellen over Synthkit? Is het moelijk om daarmee aan de slag te gaan? Is het bv te vergelijken met de Editor van de Clavia Modular? En wat zijn de bouwstenen in Synthkit? Oscillatoren of ...?

Draait Synthkit ook op een nieuwe mac of enkel een wat oudere mac? Welke gebruik jij trouwens?

ik zelf heb twee oasys kaarten gehad de synth kit heb ik nooit echt gebruikt vond hem niet echt gebruiksvriendelijk en ik ben iets te lui om er in te duiken. maar de modellen die er zijn zijn echt geweldig en ook de third party modellen zijn top.
toch heb ik beiden kaarten verkocht om dat het werken een beetje omslachtig voor mij was.
anderzijds (en ja het klinkt stom) de vormgeving van de controle panels is ook niet echt uitnodigend en daarbij zijn de drivers redelijk crash gevoelig.

de routing is naar mijn mening erg omslachtig en de effecten(plugins) die zuigen echt enorm. wel geweldig is het aantal verschillende uitgangen. dat maakt de kaart ook weer een stuk interresanter omdat ie dan makkelijker in een andere bak kan hangen en zo bijv via adat je hoofd pc in.
eigenlijk heb je alleen maar een pc nodig om hem aantesturen ik had er een 98 bak bij gewoon als controlpanel zeg maar.

want zoals bekend geen drivers voor xp en 2000 en mac os(schijnen trouwens wel hobbisten mee bezig te zijn)

interresante site van een nederlandse ontwikkelaar voor de oasys(een van mijn oasys kaarten is naar hem gegaan) is harm visser link echt behoorlijk geweldige dingen maakt ie.

trouwens de synth kit hoort niet standaard in het pakket maar was eigenlijk bedoeld voor software ontwikkelaars. korg had het idee: wij maken een kaart en derden maken er wel software voor. iets wat je ook ziet bij bijvoorbeeld de powercore en protools. was ook een vrij duur pakket geloof ik oh je kon er als burger niet aankomen ofzo
maar die is nu wel redelijk makkelijk te krijgen, en ik vind dat er daar ook niet moeilijk overgedaan moet worden zeker voor eemn kaart waar geen support meer op is.

conclusie: klank en mogelijkheden geweldig kaart is niet de stabielste en ook niet de meest gebruiks vriendelijke interface

synth kit is wel een stuk complexer trouwens dan de nord modular editor

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Ik ga eens kontakt opnemen met die Harm Visser

Ik vermoedde trouwens al dat die Synthkit niet zo eenvoudig in gebruik zou zijn maar moeilijk gaat ook. Wat me aanspreekt in de Oasys is het feit dat IK ontwerp en dan dat model kan gebruiken, bij bv een Creamw@re kan je enkel modellen gebruiken die een ANDER heeft ontworpen. Idem bij de Clavia Modular, modules reeds 'voorgekauwd' , je kan dus geen eigen modules maken.

Dat wil ik dus wel. (allé, toch een poging :D )

Misschien helpt het als je programmeur bent om met die Synthkit aan de slag te gaan 8)

ik wil wel je nieuwe korg synth beta testen voor jouw als ie af is ...:P

een KORG TRIRMA of een KORG KARTON ofzo ...

dus oasys makkelijk of niet...... Niet makkelijk, maar wel handig en geweldig!

(eigenlijk is alles al over de oasys gezegd)

gr N

Back