Wanneer is een remix geslaagd?

ptaurus

Ouwe rot
N.a.v. een remix track kwam bij mij de volgende vraag boven:

Wanneer is een remix geslaagd?

Ik zelf denk dat een remix iets toe moet voegen aan het origineel. Er moet dus wel iets drastisch anders zijn geworden. Er teveel op lijken voegt niets toe. Het is ten slotte al gemaakt.

Maar wanneer is het verkrachten?

Moet de originele artiest/composer tevreden zijn met de remix of kunnen we toch van een geslaagde remix praten als de personen die het nummer gemaakt hebben het niets vinden?

Moet je je precies houden aan de feel van het oorspronkelijke nummer. (stel het nummer is 4/4, maag je er dan een 6/8 van maken?). En de akkoordenlijn: moet je die exact volgen?

Allemaal losse vragen die bij mij opkomen.
Soms vind ik remixes geslaagd, maar meestal hoor ik toch liever het origineel. Maar misschien luister ik dan niet meer voldoende met een open oor.

Een discussie over de remix.......

Paul

ik zag gisteren Ali B op volle toeren en Willeke Alberti,
dat vond ik toch best leuk gedaan :D van alle 2.

Verkrachten is een bietje eronder en klaar!

ik denk dat je moet kijken naar de effectiviteit. een remix maak je met een bepaald idee, meestal is dat idee de dansvloer keihard laten dansen. als dat lukt met de remix dan is het een goede remix.

als je doel is de luisteraar te ontroeren telt uiteraard hetzelfde, als het oppervlakkiger is dan het origineel is het geen goede remix.

Remixen tot kunst verheffen is Soulwax best aardig in geslaagd. die maken de track helemaal na.

ik denk dat je moet kijken naar de effectiviteit. een remix maak je met een bepaald idee, meestal is dat idee de dansvloer keihard laten dansen. als dat lukt met de remix dan is het een goede remix.

als je doel is de luisteraar te ontroeren telt uiteraard hetzelfde, als het oppervlakkiger is dan het origineel is het geen goede remix.

Helemaal mee eens. Ik doe best veel remixen op opdrachtbasis. Dan peil ik bij de betreffende artiest of band ongeveer in welke hoek ze denken en ga ik daarmee aan de slag.

Dat geeft meestal ook een indicatie of het een dansvloer- of meer een luistertrack moet gaan worden.

Voor dansvloer is soms meer aanpassing/verkrachting nodig dan voor een plaat die meer op luisteren gericht is.

Zo hebben we vorige jaar een remix gemaakt voor een folkartiest die Gorillaz noemde. De originele plaat was 6/8 en dat hebben we ook maar zo gelaten. Alle je echt op een clubpubliek mikt kan je dat wel vergeten.

Dus: horses for courses.

Een re-mix moet een goede toevoeging zijn op het origineel (al eerder genoemd)
Verder wat is het doel van de re-mix door de opdrachtgever of mixer?
Is het belangrijk om een grote groep te bereiken (lees tieners die geld willen uitgeven) of iets wat meer niveau heeft :)

Back