Kwaliteitsverschillen Yamaha Motif / ES / XS / XF

DJB

Ouwe rot
Hallo Motifators!

De reeks Motif synths (classic/ES/XS/XF) en de gerelateerde modellen (S90,S90ES,S90XS,Mo) begint
steeds uitgebreider te worden. Ik vraag me daarom af in hoeverre het zin heeft om deze lijn te blijven
volgen, en of het de moeite is om te investeren in een nieuwer model. Ik zou daarom graag meningen
horen over de verschillen tussen deze modellen, met name als het gaat om kwaliteit van de sounds.

Ik heb zelf alleen een classic en een ES gehad. Vond daarbij de uitbreiding van de wave ROM
zeer welkom (met name (e)-pianos vond ik een stuk dynamischer geworden) en het feit dat er 8
insert effecten tegelijk gebruikt kunnen worden (in de ES) ipv (ik dacht) 3 (in de classic).

Hoe ervaren jullie dit bij de verschillen ES->XS->XF? Wie heeft ze uitgegebreid naast elkaar
vergeleken of heeft er meerdere in bezit? Is het verschil de moeite waard?

Ik ben niet zozeer geinteresseerd in verschillen in features (PLG kaarten, geheugen, samples)
maar meer in de verschillen in de basis (wave ROM, effecten, dat soort zaken).

Hangt helemaal van je eisen af. Ik heb de classic gehad, en heb nu een XS8 en een XF6. Als je al een XS hebt biedt een XF nauwelijks meerwaarde vind ik. Ik heb de XF gekocht omdat ik eigenlijk een XS6 wilde kopen voor live, en toen kwam de XF uit. Hij klinkt wel ietsje beter, en kan wat meer maar dat is allemaal in de marge imho.

Ik vind de stap naar vanaf ES naar XS veel groter dan de stap van de XS naar de XF. De laatste is meer een completere XS, met meer samples, maar ook zijn er veel hetzelfde gebleven vanuit de XS. Persoonlijk vind ik de pianosamples van de XS trouwens beter, maar daar heb ik veel tegenstrijdige verhalen over gehoord :P.. Persoonlijk zou ik voor de XS gaan. De verschillen worden steeds kleiner en als je een mooie XS op de kop kunt tikken: doen!

het is maar net wat je ermee wilt gaan doen. Is het enkel onstage spelen, dan voldoet een ES voor de meeste mensen. Wil je de sequincer gebruiken, dan is een scherm wel zo handig.

Die pluginkaarten zijn wel handig, die geven je een hele synth erbij. Ik heb 2 jaar een ES gehad, maar XS is toch ietsje beter. Heeft toch wat kleine voordelen. Meer sliders, sneller samples laden, scherm maakt het wat makkelijker.

Back