Cut-off filter effect op een DX7 (IIFD)??

Goof

Stamgast
Hi guys, wie weet welke parameter op de DX7 zorgt voor een soortgelijk effect als de cut-off filter op substractieve synths?
Sommige patches in de DX7 hebben dit effect op de aanslag gevoeligheid. Maar ik wil het toewijzen aan een slider zodat ik het tijdens het spelen handmatig kan bedienen.

Ik heb op internet gezocht en daar las ik over Osc feedback. Toch kan ik die functie niet vinden in mijn DX7 :engel: Tips zijn welkom.

Als je dit vraagt heb je je nog niet voldoende verdiept in FM synths ;). FM synths hebben zoals je weet geen filters. Wat je zou kunnen overwegen is dat je de patch nabouwt op je Nord Modular en er dan een filter achterzet :P.

Als je het geluid van helder naar doffer wil laten gaan - wel, het heldere wordt veroorzaakt door een operator die de andere moduleert. Die hoeveelheid modulatie moet je dus reduceren - maar dan bij alle operators die andere operators moduleren - tegelijkertijd.

Het ligt een beetje aan het algoritme en de opzet, maar je moet dus even zoeken waar je die slider aan toe moet wijzen. 't Zit er dik in dat je met 1 toewijzing niet genoeg hebt.

Als je dit vraagt heb je je nog niet voldoende verdiept in FM-synths ;). FM synths hebben zoals je weet geen filters. Wat je zou kunnen overwegen is dat je de patch nabouwt op je Nord Modular en er dan een filter achterzet :P.
.
Dat weet ik, daarom zeg ik ook "cut-off effect" ;) Ik bedoel inderdaad het effect van dof naar scherp.
Wat je zegt over de modulatie van de operators makes sense. Bij de meeste algoritmes zal dat inderdaad niet aan 1 slider toe te wijzen zijn. Ben ik weer een stapje verder.

Als je dit vraagt heb je je nog niet voldoende verdiept in FM synths ;). FM synths hebben zoals je weet geen filters. Wat je zou kunnen overwegen is dat je de patch nabouwt op je Nord Modular en er dan een filter achterzet :P.
.

Of een DX200, kun je wel lekker aan het filter draaien.

Of een DX200, kun je wel lekker aan het filter draaien.
Das waar. Ik hoopte op 1 parameter die de frequency regelt via mijn Nord Modular aan te gaan sturen. Die heeft ook zat knoppen :P

Heeft de Nord geen audio in, zodat je de DX door je Nord kunt halen?
Heb ik ook aan gedacht, maar ik hoor veel tracks (ook Legowelt) waarin DX7's zitten die dat scherpe digitale frequeny geluid gebruiken. Dat heeft een ander karakter dan een cut-off.

Hier een voorbeeld van wat ik bedoel. De bas sound lijkt van doffer naar scherper te gaan en weer terug.

Hi guys, wie weet welke parameter op de DX7 zorgt voor een soortgelijk effect als de cut-off filter op substractieve synths?
alle modulators qua level diepte regeling terug schroeven richting 0...
kom je al een heel eind maar dan nog niet...

stel je hebt bijv 2 rijtjes van 3 OPs waarbij het ene rijtje van 3 bijv een lager geluid creerd dan het 2e rijtje... in dat geval moet het 2e rijtje (dus de carrier daarvan) ook steeds minder gaan worden in volume naarmate de 'cutoff verder dicht gaat'

alle modulators qua level diepte regeling terug schroeven richting 0...
kom je al een heel eind maar dan nog niet...

stel je hebt bijv 2 rijtjes van 3 OPs waarbij het ene rijtje van 3 bijv een lager geluid creerd dan het 2e rijtje... in dat geval moet het 2e rijtje (dus de carrier daarvan) ook steeds minder gaan worden in volume naarmate de 'cutoff verder dicht gaat'
Goed om te weten. Ik ga morgen eens kijken hoe het klinkt als ik klooi met de level diepte van de modulators.

Back