jostick of xy mid controllers ?

Niel

OPEN DIE GAIN & EQ !!!
ik ben op zoek naar midi control methode om 2 cc's aan te sturen tegelijk,

zoiest als een joystick, of xy pad.

XY pad controllers :
Korg kaoss pad 1, 2 of 3 met midi out kunnen dat.
Korg nanopad weet ik nog niet (heeft xy pad)
Korg padkontrol kan het denk ik.

Joystick controllers :
Doepfer wheel electronics + joystick

Zijn er meer joystick en xy mogelijkheden ?

Liefst onder de 100 euro grens (ev. 2e hands).

je kan zoeken onder morphing controller, das wel software.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=134922

je kan ook een wi controller gebruiken als je bluetooth op de computer hebt.

De laatste oplossingen kunnen zelfs meer cc's aansturen

http://www.soundonsound.com/sos/oct08/articles/wiimote.htm

http://www.soundonsound.com/sos/jan03/articles/pcnotes0103.asp

Er is ook een oplossing om een tablet als midi controller te gebruiken.
Een tablet is ook chill om automation data mee te tekenen en editen.

http://www.nicolasfournel.com/wmidi.htm

Je kan 2 pots van een midi controler vervangen door een joystick.

ja zo gewoon inpasbaar ? oh
da's misschien wel een idee .
wist niet dat er veel keuze in was in dit soort hardware

Die niet midi controllers was ik ook al tegengekomen, joystick heeft mijn voorkeur.

Je kan 2 pots van een midi controler vervangen door een joystick.

even een post van etaoin quoten, wat ging over modwheels ipv pots :
Nee dat gaat niet werken. De meeste faderboxen gaan ervan uit dat de potmeter als spanningsdeler geschakeld is en onderaan aan 0V hangt en bovenaan aan (meestal) 5V. Een andere waarde voor de potmeter verandert niks aan de output daarvan.

Een potmeter die niet over het volledige bereik gaat (zoals in een wheel) zal dan maximimaal bijvoorbeeld 1V afgeven ipv 5V, en dus qua midi-waarden niet verder komen dan ergens in de 25 ipv 127. Erger nog, in wheels zitten ze qua waardes vaak ook nog ergens midden op de pot. Dus de laatste positie is niet 0 en de hoogste is niet het maximum.

Als de software van de faderbox niet geschikt is om iets anders uit te lezen dan 0..5V dan zijn er twee mogelijkheden: of je zet er opamps tussen om de output die je wel hebt te schalen naar 0..5V, of je hangt de wheels op een veel groter voltage (bijv. -15V..15V) en zet twee trimmers in serie om hem binnen de 0..5V te trimmen.

(Bovenstaande uiteraard alleen als de faderbox de potmeters als spanningsdelers leest en ze niet op een andere manier uitgelezen worden).

Doepfer heeft voor haar inbouw van joysticks en modwheels een jumpersetting aanpassing om die spanning te veranderen als je die wilt plaatsen ipv pot of fader, ivm het bereikverschil.

Yamaha TG33?

Ah thanks ! zoiets ja, mits die midi data uitstuurt van die joystick
Even de specs opzoeken.

ik draai windows, geen mac.

ik wil zo min mogelijk tussen stappen maken, sowieso moet ik puredata gaan gebruiken voor het omrekenen van midi data, een conversie ervoor is er weer één erbij. Van tablet met pen, plastic game joystick/pad of touchpad ben ik geen fan, zoek het liefst dus apparaten die al bestemd zijn als midi controllers, zoals die kaoss pads of die joystick op die TG 33.

Ik gebruik maxmsp met een joystick en gebruik het [hi] object wat een resolutie geeft van 256 steps. Erg betrouwbaar en ik heb ook nooit problemen gehad met mijn joystick (Ik gebruik een logitech).

Veel real-time surround stuff mee gedaan maar ook veel mee opgetreden waarbij ik heel veel parameters aanstuur. Zoals gezegd....nooit problemen ondervonden. Wel met de Wii remote aangezien deze met bluetooth werkt en dat is echt super onbetrouwbaar. Maar de data die uit zo'n gamecontroller komt is altijd het zelfde. Wel handig om een soort calibratietool te maken maar dat kan in PD. Is er geen [hi] object in PD?

DJMC van analog solutions (phobos)

dat zijn 2 midi joysticks (en nog een slider/crossfader) in 1 kastje.

ik heb er 2 gehad, nog flink mee moeten leuren om ze kwijt te raken. ze zwerven beide op het forum rond. misschien ligt er wel eentje ongebruikt in de hoek; je zou een gevraagd: analog solutions DJMC threadje kunnen aanmaken.
prijs afhankelijk van of men bereid is na jaren gebruik wat toe te leggen, ergens tussen 100 en 200 zou ik denken.

iPad als touch Control. Moet zeker kunnen met een of andere app waarmee je zelf bedien oppervlak kan samenstellen (bijv. Touch osc). Daarnaast nog een hoop andere leuke apps.

nou, die koass pad is niet precies genoeg en geeft kramp aan de vingers/arm als je er constant op moet mikken en kijken waar je vinger ook al weer stond.

Heb nu een soundware dsp 7.1 joystick gescoord voor een paar tientjes, met eigen 9-18v dc ingang en midi in + midi out. Er zit een stevige joystick in met 2 alps pots met nr. 652G 10kbx2.

attachment.php

Later deze week even checken met de midi tool van audiocollage

:okdan: vette sjid

Attachments

• soundware71.JPG
    soundware71.JPG
    27,8 KB · Bekeken: 95
Back