Studio SOS (nieuwe ruimte:)

SlaveoftheWave

Ouwe rot
in sound on sound staan altijd leuke tips voor het inrichten van een homestudio in de studio SOS.

ik hoop dat ik hier ook tips kan krijgen voor de plaatsing van monitoren en eventuele acoustische panelen etc in de nieuwe kamer die ik tot mijn beschikking heb.

kamer is 280 x 440
(zie plaatje voor positie deur en ramen)

wat zou de beste plek zijn voor een buroblad waar ook bv monitoren staan?
waar kan ik het beste geluidsabsorberende/dempende panelen hangen? (zelfbouw van steenwol ofzo kan toch?)
waar moet ik nog meer aan denken op letten bij een ruimte als deze?

Attachments

• studio kamer.jpg
    studio kamer.jpg
    13,9 KB · Bekeken: 122
Naast het krijgen van tips, kan je ook zoeken naar tips.. bij mijn weten staan er aardig wat topics hier op 't forum.

Als je de SOS wel eens leest, dan moet je toch weten wat hun advies altijd is ?

Tafel op de korte kant ( onderaan op je plaatje )
Absorbers volgens het 'kan ik mezelf zien als ik met een spiegel langs de muur ga' principe.
Tegen de muur achter je diffusers of absorbers. ( bovenste muur op je plaatje )

Succes.

Zet je speakers zo neer dat ze niet in een vermenigvuldiging van de l*b*h staan.
Je krijgt dan geen golven die zichzelf optellen of aftrekken:)
Dus als je lengte 4 is, niet op 0,5m1 van de wand af, want 0,5 is vermenigvuldigbaar naar 4m1.
Als je 0,7m1 doet dan niet./
Doe dit met de lengte de breedte en de hoogte.

En dan je sweetspot nog bepalen, zie inet:)

Ik kijk even of ik een link voor je kan vinden..

bedankt voor de tips!
ik ga even meten en de links doorlezen.

ik zie dat ik ook vergeten was een update toe te voegen, zie het plaatje
het grijze vlak is een absorbie cloud aan het plafond, de andere rechthoekige dingen absorbers/basstraps aan de muur. het rondje is de luisterpositie en het grote afgeronde object een bank die er komt te staan. het stuk achter de bank zijn ramen trouwens.

vandaag even verder met het bouwen van een 19" desktop rackje (4HE), 2 stuks waar mijn monitoren op komen te staan. foto's volgen nog!

Attachments

• studio-room preview.jpg
    studio-room preview.jpg
    21 KB · Bekeken: 109
Ziet er goed uit zo.
Ik zou wel aanbevelen om iets voor de ramen te hangen, want glas (zeker achter je luisterpositie) is echt geen goede optie..
Dus nog even naar de winkel voor een paar dikke gordijnen !

het is wel enkel glas, en daar gaat veel bas gewoon doorheen en de hogere frequenties worden wel voldoende gedempt door de andere panelen dacht ik zo?
Nee, die hoge frequenties zullen nog zeker deels door het glas heel direct gereflecteerd worden.
Beter hang je er hele dikke velours gordijnen voor, om het nog enigzins leefbaar te houden.
Of je maakt van piepschuim (of hout, maar is erg zwaar) een mooie skyline diffuser, die voor het raam komt te hangen. Er staan online enkele rekenvoorbeelden, afhankelijk van welk frequentiespectrum je wil aanpakken.
Volgens mij waren 'paaltjes' van 4x4cm (en verschillende hoogtes uiteraard) een goeie middenmaat.

olgens mij waren 'paaltjes' van 4x4cm (en verschillende hoogtes uiteraard) een goeie middenmaat.

zo uit m'n hoofd geeft de breedte van je balkjes de bovenste frequentie en de maximale diepte (well depth) de laagste freq waartussen gediffused wordt. zoek eens op qrdude, dat is een skyline diffuser progje voor windows. je kan ook een prd maken, beetje zelfde idee maar met wat andere rekenmethodes erachter.

ik zou de boel omdraaien, en richting het glas gaan zitten. reflecties van je speakers richting het glas zijn prima af te vangen, en je hebt daglicht. een gordijn kan dan altijd nog.

ik zou de boel omdraaien, en richting het glas gaan zitten. reflecties van je speakers richting het glas zijn prima af te vangen, en je hebt daglicht. een gordijn kan dan altijd nog.
Was idd ook mijn eerste gedachte toen ik het eerste plattegrondje zag.

Ik kan me vaag herinneren dat ik ooit eens naar goedkope skyline diffusor oplossing heb gekeken, en bij de Gamma verkopen ze van die tempex platen (wit of blauw, meen ik);
die zijn qua dichtheid prima om het hoog-frequent mee te 'scatteren', en ze wegen een stuk minder dan een goede houten diffusor. Maximale diepte zou ik rond de 20-25cm houden, misschien zelfs minder.

gewicht is wel ding met skylines, maar duur is het niet. met geschaafd vurenhout en wat lak kom je een heel eind, het goed ontwerp doet meer dan wat minder goed hout nemen. het is tientjeswerk aan hout en lijm, en het maken is ook niet moeilijk. maar zwaar is het idd. wel mooi :)

sowieso, TS: ga eerst absorberen en daarna pas nadenken over diffusen. dat maakt het leven makkelijker voor je...

reflecties van je speakers richting het glas zijn prima af te vangen, en je hebt daglicht
nou dat lijkt me een groot voordeel, daglicht!

en lekker naar buiten kunnen kijken is ook niet gek natuurlijk:)

dat de reflecties van je speakers richting het glas goed af te vangen zijn bedoel je dat er niets meer voor het raam hoeft te komen?

met een beetje geluk kom ik er komende week aan toe om panelen te gaan maken. ik heb een Knauf Ecose product gevonden, ik geloof TP 416. een soort glaswol dat niet irriteert. her en der op internet lees ik er goede verhalen over. ik vergelijk deze nog even met de rockwool 202 en ga dan maar eens aan de slag. planken lijken het goedkoopste te zijn bij de Ikea, van type Gorm. bv 2 planken van 1,10 bij 9 cm bij 1,5 cm voor 2,50.

zo'n diffusor lijkt me een leuk projectje maar dan toch echt voor de lange termijn, of als ik hoognodig bepaalde frequenties moet aanpakken. het wordt zo langzamerhand eerst eens tijd om muziek te gaan maken! (nadat panelen er zijn)

even een update:

heb inmiddels stof gekocht, dus zo even isolatieplaten halen en hout, dan kan ik aan de slag!

ik heb besloten voor knauf tp416 ecose platen te gaan in het plaatje het nieuwe plan. rode stukken zijn absorbers. de 2 die schuin staan doe ik een extra plaat in (totaal 10 cm dik)
de absorber boven de bank hangt horizontaal. die naast de luisterpositie heb ik getekend als verticaal, maar kunnen ook horizontaal geplaatst worden mocht dat beter zijn.
bij de deur heb ik 2 panelen getekend maar er komt er 1. beter op de deur, of aan de achtermuur? ik neig naar de achtermuur.

de cloud zijn 2 platen naast elkaar (in oranje)

Attachments

• studio-kamer_herzien.jpg
    studio-kamer_herzien.jpg
    23,7 KB · Bekeken: 100
ik heb net 4he 19 inch rackjes gemaakt als monitor stands voor achter op m'n buro. heb wel een groot buro dus ze staan vrij ver naar achter.

net 2 panelen gemaakt en even uitgetest door links en rechts van de luisterpositie een paneel te plaatsen. van een enorme delay als je in je handen klapt tot een gewone galm. mijn vriendin heeft dit ook even met en zonder panelen geprobeerd en die was verbaasd over het grote verschil. ik ben benieuwd hoe het gaat zijn als alle panelen hangen. van het weekend verder klussen.

snel komen er ook foto's!

Back