Zelfbouw poly aftertouch info en hulp gezocht

Lennox

work in progress
ok, ik wil een controller (laten) maken met mijn eigen toetsen, ik wil hier ook poly aftertouch in hebben. Ik wil gaan uitzoeken hoe dit te maken is. Ik kan mij voorstellen dat je drukgevoelige sensoren nodig hebt die data kunnen doorgeven. Hij moet in ieder geval super expressief zijn.

Ik zie dat ik "ik wil" vaak gebruik, ik loop hier al maanden over te denken en heb zo iets van ik wil het ik wil het ik wil het :D

iemand tips? links?

oja, ik wil niet een poly aftertouch uit één van de bekende toetsenborden uit het verleden hergebruiken. De enige met een perfect expressief poly AT board is de CS80. Dus ja die heb ik als referentie. :)

Poly AT controllers zijn nog steeds te koop, voor minder dan €3000.

Ik gebruik een ensoniq, werkt prima en zeer expressief.

Zelfbouwen is geen doen. (hardware, software etc).

Een ouwe pimpen naar eigen smaak lijkt toch sneller en cheaper.

Ik zou eerder denken aan het transplanteren van een keyboard mechanisme uit bijv. een Ensoniq SQ80 of vergelijkbaar. (VFX, SD-1 geloof ik?).
Andere optie: Roland A-80 na een resistor swap, of A-50 (als ik het me goed herinner).
Dat hoeft niet al te duur te wezen.

Jammer genoeg spelen die niet zo fijn als de Yamaha poly AT mechanismes, maar daarvan is transplanteren natuurlijk minder een optie.

Als je nou eens een Moog pianobar neemt en dan de velocity omswitched naar afterouch?

Het lastige is juist dat de CV van iedere sensor moet gedigitaliseerd worden (AD conversie) verwerkt worden door een microcomputer om samen met alle andere midi data naar de midi out poort gestuurt te worden.

Velocity switchen werken door de tijd te meten tussen het sluiten.openen van 2 toetscontacten op dezelfde key, compleet anders dan aftertouch sensors.

AT sensors zijn drukgevoelige regelbare weerstanden (zoals pots en sliders etc) als er een stroompje doorvloeit bij ingedrukte toets resulteert dit in een CV/control voltage

AD convertors zetten dit om in een getal.

Het getal wordt verwerkt door een computer en software in midi data, alsook gemixt met ander midi data om uiteindelijk naar de midi out poort te gaan.

En dit is dan nog een zo simpele mogelijke uitleg, er komt nog meer bij kijken.

Poly AT is het zelfde als AT maar dan voor iedere toets, bij een 61 key toetsbord is het ook 61 keer duurder.

Greets

Vic

Hanz, Vic,

bedankt voor jullie uitleg.

Er zal heel wat bij komen kijken dat begrijp ik goed. Ik heb denk ik al sensoren gevonden die drukgevoelig zijn en dit accuraat kunnen weergeven

is.aspx

Ik denk dan even simplistisch dat je een soort halve kunstof knikker onder je toets monteerd en dat deze het ronde aanrakingsveld beinvloed. Wat ik heb begrepen is dat hij de aanraking smoothly doorgeeft dus zeg heen en weer bewegen met je vinger terwijl je de afterouch hebt ingedrukt zou fluctuaties moeten weergeven.

Maar ik ben nog aan het onderzoeken. :)

Korg wavestation en ensoniq sq-r32+ in ieder geval ook ;)

Back