A hero in dreams - symfonisch instrumentaal

woeha, hier wordt serieus muziek gemaakt, top gespeeld, vooral de "cleane moog solo sound" en het gitaarwerk. Nu komt de alleen maar opbouwend gedachte kritiek:

- de 1e sectie (het hoofdthema?) komt me iets te vaak terug
- er ontbreekt een "totale breakdown" waar je alle power reduceert tot alleen maar een paar pads en strings, waarna je langzaam weer gas gaat geven
- veeeeel meer dynamiek inbouwen: het klinkt me allemaal te strak en te midi-gecorrigeerd
- die brass sounds zijn op den duur vermoeiend, maar er eens een hammond (plus phaser?) van, of akoestische piano, daar heb je veel speelruimte

echter, niet teveel gemopperd, ik kan dit wel waarderen!

Verhuizing klaar dus weer verder met de opnames.
Bij deze een volgende poging om iets van A hero in dreams te maken. Ik ben er nog steeds niet tevreden over... Ik wil het bombastisch houden, maar niet alles laten verzanden in het mid. Ik wil het tempo erin houden, omdat ik als ik tien liedjes met breakdown achter elkaar plaats de variatie ook weg is, dus moet ik de variatie in dit nummer en het vasthouden van de aandacht op een andere manier bereiken. Best wel een uitdaging......

Attachments

• a hero in dreams F1b.mp3
    3,7 MB · Bekeken: 75
Hola ja, eindelijk nog eens iemand die echte muziek probeert te maken :-)
Qua geluid kan ik totaal niet oordelen, ik moet luisteren op een crappy pc met crappy headset.
Mooi gecomponeerd, al klinkt het inderdaad allemaal véél te strak. Veel te midi gequantiseerd. Het zou wat meer human touch moeten hebben. Dat kan je al bereiken door 1 of 2 instrumenten niet te quantiseren. Wel zo strak mogelijk proberen in te spelen maar enkel manueel de té gortige speelfouten er uit halen. Zo doe ik dat meestal.
Maar wat volgens mij het meeste ontbreekt is een echte lead-melodie. Wat je nu hoort is in feite de begeleiding met hier en daar een solo instrument. De brass zal je zelf onmiddellijk lager in de mix zetten wanneer er een leadmelodie over komt waardoor die niet meer zo vermoeiend zal zijn op de duur.

Dit is opbouwend bedoeld hé! Want al bij al vind ik dit helemaal niet slecht. Meer van dit!

Weer nieuwe uitvoering

Weer nieuwe uitvoering

Ben (mede met de kritieken hier) weer verder gegaan.

De leadbrass is gebleven en staat er nu weer alleen voor. De andere brass in de akkoorden is vervangen door een hoge string die zich in 3 delen ontwikkelt. De gitaren in de begeleiding heb ik vervangen door één wat hogere Strat en een lagere brass ipv de lage SG partij.

De marimba is opnieuw ingespeeld en net als de rest wat ingetogener.

Typisch dat jullie het over "quantiseren" hebben, want ik heb hier helemaal geen sequencer gebruikt, alleen maar Adobe 'Cool Edit' 1.5*. De drum heb ik met de Alesis Fusionsynth ingespeeld (ketels en overhead apart). Ik maak binnenkort een mixdown zonder drum zodat een echte drummer het kan inspelen. Denk dat het dan wat organischer gaat klinken.

Al met al ben ik een stuk tevredener nu.

* Ik heb nu een tip gekregen over dat ik een bufferzone moet verkleinen en zo Cubase (en ik hoop in de toekomst ProTools) kan gebruiken zonder latency.

Attachments

• a hero in dreams F2c.mp3
    3,7 MB · Bekeken: 67
beetje 'wall of sound' achtig qua totaalgeluid :-)

dat zou je nog kunnen doorzetten door alle solo-instrumenten drie dubbel te dubbelen met octaaf hoger en lager, opnieuw ingespeeld met eigen timing, en eventueel ietsje out of tune. en/ of dubbelen met een harmonizer, chorus, enzovoort..

ik mis wat opbouw en pieken en dalen. climaxen, en verschillen daarin...
je kan het arrangement verder wat spannender maken door een langer intro, niet meteen vol te gaan daarna. en pas in bijvoorbeeld het 2de couplet vol te gaan...voor gitaarsolo zou je ook gas terug kunnen nemen zodat de solo meer er uit knalt.

Back