Vette Reason tips!

olafmol

[EXPANSIONS]
op de site van de props staat sinds een tijdje een serie artikelen met daarin heel veel goede tips over het gebruik van Reason: http://www.propellerheads.se/home/discover/main.html

en in het laatste deel staat een tip die ik helemaal geweldig vindt en waarvan ik me nu voor het hoofd sla waarom ik er zelf niet op gekomen ben..vandaar nog wat extra aandacht hiervoor:

in de ReDrum drumcomputer-module zit een ingebouwde sequencer, waarmee je lekker snel drumpatterns kan maken.... het grote nadeel hiervan is echter dat je per pattern alle sporen moet programmeren, en dat bv 32'en ipv 16'en, of shuffle ook gelijk per pattern voor alle sporen gelden... als je dus ff snel een fill of variatie wilt maken, moet je eerst je basis pattern kopieren naar een nieuwe pattern en daar de aanpassingen in doen... maarrr..het kan veel flexibeler! door gebruik te maken van de matrix pattern-sequencer...... hang een redrum module aan je mixer, en voor elk geluid dat je wilt gebruiken een eigen matrix pattern-sequencer. Koppel elke matrix via gate aan de gate-in van je geluid in de redrum module. Nu kan je voor elk geluid aparte patterns programmeren in de matrix module, het mooie is dat je nu voor een snare fill ofzoiets ook alleen maar de snare-matrix hoeft aan te passen door daar een extra pattern in te programmeren...bijkomende voordelen zijn dat je ipv 3 velocity-levels nu ineens 127 levels hebt, je ook nog eens de CV van de matrix kan gebruiken voor bv pitch-modulatie van je geluid, je aparte geluiden bv een shuffle kan geven, of 32'en kan programmeren, terwijl je de andere geluiden gewoon 16en laat lopen.... echt geweldig voor supercomplexe/dynamische drumpatterns!

Olaf

En dan wordt die CV splitter in 2.5 ineens heel interessant zeker?

Wel tof zeg.

Als je nog dieper wilt gaan dan wordt Reaktor ook wel interessant. Zeker voor de IDM eletronica freaks. :)

Origineel geplaatst door fuse
En dan wordt die CV splitter in 2.5 ineens heel interessant zeker?

Wel tof zeg.

Als je nog dieper wilt gaan dan wordt Reaktor ook wel interessant. Zeker voor de IDM eletronica freaks. :)

ja dan worden de CV/Gate splitter en mergers ineens erg leuk ja...... reaktor vinnik zelf wel vet, maar juist weer iets te uitgebreid om snel ideeetjes enzo mee uit te werken, al ligt dat natuurlijk ook aan wat je gewend bent en welke ensembles je gebruikt...

ff snel een dingetje gemaakt met wat random patterns die drums triggeren en een rex loopje dat random in pitch en filter-envelopes wordt gemoduleerd..... check mp3 attachment

Olaf

Erg leuke tip inderdaad.... zal er ook eens mee gaan stoeien. Mijn hoofd schiet al direct vol met ideeen....

edit:

Heb er even mee gestoeid maar het werkt zo verrot, al die matrixjes... Laat mij maar gewoon op mijn manier werken; das veel gemakkelijker :D

jerzz

Laatst gewijzigd:
Misschien oud nieuws, maar ik zet de laatste tijd graag een Scream 4 tussen de mixer en de interface: De output van de 16:4 op de input van de Scream 4 met (meestal) de CompressMaster patch (maakt gebruik van het Tape algoritme) Poetst tijdens de productie het omstreden holle geluid al aardig op, ipv een nabewerking als je track klaar is.

Ik heb zelf nog geen externe tools om het geluid mee op te leuken dus dan is dit een aardig alternatief volgens mij.

hee da's grappig! zoiets wilde ik ook net posten..ben lately ook wat meer met de scream4 modules aan het experimenteren, en ik moet zeggen dat 2 scream4 modules in serie geschakeld op de Aux van de mixer een onderdeel van mijn standaard template is geworden.... en vaak idd 1 in een tube en de andere in een tape preset..... op deze manier kan ik dan voor al mijn kanalen een "opgewarmde" versie erbij mixen naar believen, wat erg goed werkt....als je een effect-send laat terugkeren naar een mixer-channel (wat ik ook vaak doe, zodat ik echte dub delay feedback loops kan maken) kan je die aux-send ook gebruiken om je effect-return nog warmer te krijgen..... is natuurlijk ook prima te doen door een scream4 module voor of achter je effect-unit te plaatsen..... let wel ff op dat hoe meer kanalen je de scream4 modules instuurt via een aux-send, hoe harder de boel begint te vervormen/oversturen....

Olaf

Heej dat doe ik ook...

De Scream 4 is wat dat betreft echt een verademing van de nieuwe Reason versie, veel beter in mijn optiek dan de nieuwe Reverb...

En totdat we een Revoxje hebben staan blijft het Scream 4....:D

Reason

Reason

HOLA,

Aangezien ik jullie over Reason zie tikken....:

Weten jullie of het een lastig parket wordt wanneer ik Reason op een Mac wil gaan gebruiken? Kan ik die ergens downloaden ozfo?

Misschien rare vraag maarja...

Re: Reason

Re: Reason

Origineel geplaatst door CH@MBER
HOLA,

Aangezien ik jullie over Reason zie tikken....:

Weten jullie of het een lastig parket wordt wanneer ik Reason op een Mac wil gaan gebruiken? Kan ik die ergens downloaden ozfo?

Misschien rare vraag maarja...

als ik me niet vergis zijn de reason installie-Cds gewoon multiplatform...dus moet geen probleem opleveren

okedan! tanx! Eigenlijk heb je mijn volgende vraag al beantwoord...:of de installatie cds dus zowel voor mac als pc te gebruiken zijn...whehe..fantastisch!:okdan:

Deze thread ga ik in de gaten houden.
Effe over koppeling ReDrum en Matrixjes. Waarom zou je niet gewoon je beats lekker in de algemene sequencer tekenen??? Daar kan je toch ook lekker nauwkeurig zijn?

Heeft zeker te maken met realtime mixen? Gebruik je meer software?

Ik gebruik de matrix trouwens voornaamlijk voor de effecten.

Ik ga je tip iig onthouden olafmol.

Origineel geplaatst door Plaap
Deze thread ga ik in de gaten houden.
Effe over koppeling ReDrum en Matrixjes. Waarom zou je niet gewoon je beats lekker in de algemene sequencer tekenen??? Daar kan je toch ook lekker nauwkeurig zijn?

Heeft zeker te maken met realtime mixen? Gebruik je meer software?

Ik gebruik de matrix trouwens voornaamlijk voor de effecten.

Ik ga je tip iig onthouden olafmol.

kun je ook gewoon doen natuurlijk, maar ik houd er niet zo van om echt "in te tekenen"

Goeie tip! het werkt ook goed moet ik zeggen. met de curve op pitch is ook wel indrukwekkend moet ik zeggen :D

Hier ook nog een klein voorbeeldje hoe lekker gaar reason hiermee kan zijn.
Overigens niet alleen drums :)

Attachments

• rocken.mp3
    336,6 KB · Bekeken: 158
Origineel geplaatst door Mostatic
Hier ook nog een klein voorbeeldje hoe lekker gaar reason hiermee kan zijn.
Overigens niet alleen drums :)

klinkt wel erg gaar ja zo gaar heb ik reason nog niet gekregen.. ben wel benieuwd naar je andere gare tracks :doei:

Back