AKAI ME15F; wat is een midi dynamics controller ?

Krafty808

Stamgast
Hi Forum..

Ik heb onlangs van iemand een AKAI Midi Dynamics controller gekregen, type ME15F.
Ik heb op google geprobeerd te zoeken, maar kom niet echt ver. Is er iemand die mij
kan vertellen wat een Midi dynamics controller is ?, ik heb jammergenoeg de handleiding
er niet bij zitten, vandaar.....

Of heeft iemand heel toevallig hetzelfde apparaat die bereid is een copie te maken van
zijn/haar handleiding ?

Alvast bedankt !

PS.
Synthforum rules ! :okdan:

Volgens mij kun je daarmee de velocity van midi nootjes aanpassen.

Inderdaad. En dat met een volumepot voor 4 separate MIDI kanalen.
Normaal in- en uit-faden via een mixer verandert alleen het volume. Met de ME15F
maak je dus de oorspronkelijke aanslag harder en zachter, zodat ook de klank-
karakteristiek mee verandert.
Voorbeeld: een reeds met een niet-velocitygevoelig keyboard in een sequencer
ingespeelde piano-partij kun je d.m.v. de ME15F nabewerken en passages met hardere
en zachtere aanslag creƫren. Op deze manier kun je dus ook een fraaie fade-out maken,
die natuurlijker klinkt dan gewoon op de mengtafel dichtdraaien.
Ook kun je elk van de vier aangesloten sound-modules eenvoudigweg met de potmeter
qua aanslaggevoeligheid aansturen, zonder eerst de velocity-parameters van de module
zelf te moeten editen.

Veel gebruiksaanwijzing heb je er niet voor nodig. 1 x MIDI in, 4 x uit en 4 pot's.
En dan zit er natuurlijk nog een dynamics on/off op, waarmee je de potmeters kunt
by-passen en een channel-assign voor de keuze van je MIDI kanalen. That's all.
Oh ja, je kunt via een EXT-out je binnenkomend MIDI signaal doorlinken naar meerdere
controllers. Meer outputs naar meer modules dus, een complete MIDI-velocity mixer.

Een ander leuk apparaat uit dezelfde serie was de MIDI Delay/Transpose/Doubler, maar
dat hoort in een andere thread. :)

Lijkt me wel een handig toestel voor gebruikers van hardware sequencers.

Voor gebruikers van software zoals Cubase, Logic,... is het overbodig natuurlijk. Die tekenen gewoon ff een velocitycurve met de muis.

Back