Moderne Video Game Scores

hand klap ka

Ouwe rot
veel mensen zijn wel van jaren 80 videogame-muziek, nes sounds, commodore sounds, gameboy sounds.

maar ik vind persoonlijk dat er ook vandaag de dag nog een heleboel goeie (electronische) muziek uitkomt voor video games. naar mijn eigen smaak vooral in het jrpg genre, en het shmup genre, zijn er goeie soundtracks te vinden.

in het jrpg genre zie je vooral een mix van traditionele soundtrack-muziek, traditionele japanse muziek, j-pop en barok.

Yasuyuki Suzuki - Old Road: Dungeon - Monster Kingdom: Jewel Summoner for psp

Shinji Hosoe - Theme of the Monolith - Monster Kingdom: Jewel Summoner for PSP

Tempei Sato - Lord Laharl's Hymn - Disgaea for psp/ds/ps2

Yoko Shimomura - Sea Of Frozen Crystals - Mushihimesama Futari

veel videogames komen tegenwoordig ook met soundtrack cd's uit. die vaak vrij gelimiteerd zijn en nog wel eens wat waard willen worden een paar jaar later.

meer fans van hedendaagse video game soundtracks ?

ik zet toch altijd de muziek uit in een spel en dan gooi ik foobar of winamp vol met muziek die ik wel goed vind..
ik heb net the witcher uitgespeeld en wacht nu met spanning op deel 2. ook risen deel 2 staat hoog in mijn verwachtingen

Ben zelf niet zo fan van de japanse gamescores. Ben zelf erg fan van de sonic, mario gamescores. Heb de soundtrack van dune2 in de auto.

Ik had Frank Klepacki ooit gemaild hoe die dat gemaakt had, hier een klein stukje van zn antwoord.

"I created the original Dune 2 music on an adlib card which was the most
popular fm synthesis sound card at that time. I pushed my little PC
sequencer to its breaking point with it, I was limited to 6 voices playback,
so I had to keep switching instuments to make chords, keep switching the
tempo to speed up and slow down parts of the tunes, trigger certain battle
themes and ambient themes according to gameplay, etc."

Maar goed, ik lees net dat het om moderne videogame scores ging! excuus.

Vindt het zowieso tof dat de bekende composers worden ingehuurd om muziek voor games te maken. Volgens mij had Hans Zimmer een deel van COD MW2 gedaan.

Laatst gewijzigd:
sonic en mario hebben ook japanse composers

Koji Kondo heeft zo goed als alle mario muziek gemaakt door de jaren heen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Koji_Kondo

Masato Nakamura heeft de eerste sonic games gedaan, daarna is het door verschillende mensen gedaan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Masato_Nakamura

het is inderdaad wel te merken dat games volwassener worden op muziek gebied en dat ze geld uittrekken om goeie composers te huren. het leuke vind ik zelf is dat er in het videogame-genre nog veel plaats is voor vernieuwing en originaliteit op het gebied van soundtracks. in hollywood is veel soundtrack muziek helaas erg formule-matig repetitief en niet vernieuwend (relatief gesproken dan want hier en daar komt er nog wel goeie muziek uit).

het leuke vind ik zelf is dat er in het videogame-genre nog veel plaats is voor vernieuwing en originaliteit op het gebied van soundtracks. in hollywood is veel soundtrack muziek helaas erg formule-matig repetitief en niet vernieuwend (relatief gesproken dan want hier en daar komt er nog wel goeie muziek uit).

Dit ben ik niet met je eens, game muziek beweegt eigenlijk via dezelfde weg als filmmuziek. Spannend moment muziekje, rustig moment muziekje etc. Daar zit voor mij geen verschil in, het is eigenlijk triest hoe ze film maar na lopen te doen.... door o.a. Hans Zimmer maar in te huren.... weinig creatiefs aan.

:)

Dit ben ik niet met je eens, game muziek beweegt eigenlijk via dezelfde weg als filmmuziek. Spannend moment muziekje, rustig moment muziekje etc. Daar zit voor mij geen verschil in, het is eigenlijk triest hoe ze film maar na lopen te doen.... door o.a. Hans Zimmer maar in te huren.... weinig creatiefs aan.

De games van tegenwoordig beginnen steeds meer op interactieve films te lijken, dus de keuze is eigenlijk vrij logisch toch

De games van tegenwoordig beginnen steeds meer op interactieve films te lijken, dus de keuze is eigenlijk vrij logisch toch

Ja en nee, in hoe verre is MW2 bv een interactieve film? Zelfde met Red Dead Redemption (fantastische soundtrack btw) Ik begrijp wel waar je heen wil maar denk dan eerder aan Heavy Rain / Alan Wakeof iets dergelijks. :)

films zijn veel meer 'set in their ways' dan video games. deze hollywood formule werkt al 50 jaar, dus daar gaan we mee door. deze hollywood soundtracks werken al 50 jaar, dus daar gaan we mee door. het is toch wel algemeen bekend dat hollywoodfilms (want daar heb ik het dan over) een van de meest conservatieve en formule-matige kunstvormen is.

de video-game industrie is nog veel meer wild-west, in de zin dat men nog een heleboel verschillende nieuwe concepten uitprobeert, om maar te kijken wat aan zal slaan. er zit veel meer dynamiek in de mainstream games en hun artistieke richtingen dan in de mainstream hollywoodfilms. het is eigenlijk pas sinds de afgelopen paar jaar dat de formule-matigheid toe begint te nemen binnen de games-industrie en dat er meer een "blockbuster-markt" aan het ontstaan is t.o.v. een zeer gemêleerd landschap wat zo tussen 1980 en 2005 nog aan de hand was.

als je kijkt naar de ontwikkeling van film, de eerste dertig/veertig jaar dat films door het mainstream publiek geconsumeerd konden worden, toen zag je ook de gekste, maar ook de meest innovatieve media uitkomen. daarna werd langzaamaan de hollywood stijl aangenomen.

video games zitten nog veel eerder in hun ontwikkeling waar er nog meer innovatie plaatsvindt, dus ook op het gebied van de soundtracks.

er zijn wel een aantal games zoals inderdaad alan wake, die eigenlijk meer interactieve hollywood zijn, ook de moderne shooters als call of duty, killzone, homefront zijn zwaar gebaseerd op de hollywood stijl zowel qua narratief, cinematografie, belichting en audio. maar daaromheen zijn nog een hele hoop mainstream games die toch echt vernieuwend zijn, ook op muzikaal vlak.

ik vond de interactieve soundtrack van Far Cry 2 errug sfeervol...
van rustieke melodramatische strijkers tot ineens aanzwellende tamtam sounds als je in een gebied kwam waar gevaar op de loer lag :okdan:

Toch werkt dat nog steeds via het film muziek principe, als het spannend is een spannebnd muziekje en als er niks aan de hand is wat ambient

Toch werkt dat nog steeds via het film muziek principe, als het spannend is een spannebnd muziekje en als er niks aan de hand is wat ambient

ik snap je punt niet helemaal geloof ik. jij vind het raar dat als ze spanning willen creëren, dat ze dan spanning-opwekkende muziek gebruiken en dat als ze een rustmoment willen, dat ze dan rustigere muziek gebruiken?

en dat dat dan een argument is om te zeggen dat game soundtracks alleen maar film soundtracks na-apen ?

huh !?

Nee ik vind het raar dat jij hetzelfde principe in een ander media hokje in eens revolutionair en super creatief vind terwijl ze beiden in principe dezelfde regels toe passen. Nu laat ik je topic met rust. :)

nou goed die 'regels' waar jij het over hebt met de laten we zeggen opzwepende muziek bij spannende situaties en rustige muziek bij rustige situaties, dat game-makers dat afgekeken hebben van film-makers en dat dat maar saai is of wat dan ook. dat snap ik niet helemaal.
ook omdat filmmuziek natuurlijk voortborduurt op theatermuziek, en andere soorten van verhalen die verteld worden met muzikale ondersteuning. dat daar diezelfde 'regels' ook al voorkomen.

maar in bepaalde games zie je soms vrij experimentele (synth)muziek, of meer progressieve stijlen die nieuw zijn. dat vind ik interessant als liefhebber van soundtrack muziek en als liefhebber van elektronische muziek.

Uit Persona 4

Back