Oplichtende zener diode in Juno 60, klopt dit?

PzHKL

Terror Management
Tijdens onderhoud aan mijn Juno 60 zag ik een oplichtende diode, in een rode kleur.
In de service manual opgezocht (pagina 23) en blijkt een zener diode te zijn, maar ik heb geen idee
of deze ook licht mogen/kunnen geven. In de schematics staan er ook geen pijltjes bij zoals bij LED's om aan te geven dat ze licht uitstralen.
Iemand die dit eerder gezien heeft of ervaring hiermee?

Het gaat om diode D29, vlakbij IC21 op het panel board.

je hebt idd diodes (naast een LED die ook een diode is) die opgloeien

Oplightende zener..? nog nooit op gelet 8D

Zo'n ding he?:

800px-Zener_Diode.JPG

Ah ... I see.. Ik had nog nooit een zener zien oplichtten
De led zal dan wel in normale richting gebruikt worden

@Eraser127: Duidelijk, thanks!

@Vic: Jep, dat is 'm. In zo'n glazen buisje.

@audiocollage: Grappenmaker :P Ik heb de Juno al behoorlijk lang dus was niet zo bang dat het zou
doorbranden nu ik het oplichtende onderdeeltje ineens ontdekte. Werd ook niet heet verder.

@django: Thanks! Dat was het antwoord waar ik op zat te wachten, dit is dus standaard blijkbaar.

@richard2000: Je bedoelt een Zener die als Led gebruikt wordt denk ik? Net andersom :biertje:

Zou de Zener trouwens als controle lichtje gebruikt zijn om te zien of er spanning op dat circuit staat?
Omdat het wel specifiek alleen deze diode is die oplicht.

Nou in ieder geval bedankt allemaal, kan ik het met een gerust hart weer dichtschroeven!

Wauw, ik houd me al weer een jaartje of 36 bezig met elektronica, waarvan ongeveer de helft beroepsmatig, maar dit verschijnsel is nieuw voor mij (of misschien heb ik het lang geleden ooit gezien en ben ik het alweer vergeten haha)...

Aan de andere kant : als inderdaad meer mensen dit verschijnsel waarnemen bij (langdurig) normaal functionerende apparaten, dan zou ik me er niet al te druk over maken.

Ik zie op de foto in ieder geval geen verkleuring van de printplaat, dit betekent dat het geen thermisch verschijnsel is (letterlijk opgloeien door overbelasting) maar simpelweg een bij-effect van deze zener. Misschien is het een onbedoelde maar onschadelijke verontreiniging van het halfgeleidermateriaal (fabricageaangelegenheidje) waardoor ie deels als LED gaat werken, misschien hebben dezelfde zeners van een andere productierun (of uit een andere fabriek) dit verschijnsel niet terwijl de overige eigenschappen gelijk zijn...

Sja ik ben ook gediplomeerd electronicus maar kende het verschijnsel ook niet...

In de schematics staat er ook met de hand geschreven bij dat specifiek D29 een zenerdiode is, het is
ook de enige afwijkende diode op het panel board.

Back