launchpad midi-noten-volgorde wijzigen?

dunic

yes
Hello,

N.a.v de launchpad filmpjes 1tje gekocht, met name op user-1-mode, 64 drumpads in 1 overzicht!

Echter, de launchpad deelt het in vieren op en elk blokje ziet er dan qua volgorde alsvolgt uit:

13 14 15 16
9 10 11 12
5 6 7 8
1 2 3 4

wat ik graag wil is

9 10 11 12 13 14 15 16 enz.
1 2 3 4 5 6 7 8

via automap heb ik onder user-2 al een pagina gemaakt die er zo uit ziet, maar dan mis ik de functionaliteit van de lampjes want onder die pagina zijn alle knoppen rood.

Is het niet mogelijk om deze pagina te saven naar de launchpad zelf? De "save this set as default control map for this client" doet vrij weinig.

Oei oei er heeft hier iemand zijn eerste tas koffie nog niet gehad :koffie:

Heb je zelf een launchpad en het voor elkaar gekregen???

Je zou er een hoop gebruikers blij mee maken want ook op het novation forum staat dezelfde vraag elke keer onbeantwoord. De getting-started.pdf verwijst enkel naar automap, een andere handleiding is er niet.

Er is wel een programmer's reference guide maar die gaat mij wat te ver, ik vind ook niet dat novation kan verwachten dat elke nitwit die dat apparaat koopt dit begrijpt. Voorin staat dat er een basis kennis van midi is vereist, maar ik kan er geen kant mee op met wat ik wil bereiken.

@johan, ja oke die koffie miste ik nog (en wel al op de middag) maar ... het is wel zo, wat ik daar zei.
Velen gebruiken allerlei auto-software die alles zou moeten doen en kunnen enzo kom je tot gebruikers die zelf niets meer kunnen. Wil je daar bij horen dat is je eigen keus.

Wil je dat anderen je helpen, doe dan op z'n minst de moeite om een link naar de handleiding hier te plaatsen (of de handleiding zelf => pdf).

Je zou er een hoop gebruikers blij mee maken want ook op het novation forum staat dezelfde vraag elke keer onbeantwoord.
Dit komt meestal doordat de mensen die het wel kunnen oplossen de luiheid van die gebruikers beu worden.
De volgende gebruiker wil dan 10 11 9 12 16 en weet ook niet hoe dat moet.

Het gaat hier volgens mij gewoon om een stukje gebruikersvriendelijkheid van het apparaat, RTFM is makkelijk te roepen maar niet altijd van toepassing.

Voor de duidelijkheid; ik wil dus juist niet met software/automap/weetikveel werken, ik had gehoopt dat je intern of via een midi-editor die volgorde van de noten wel kon wijzigen. Maar mijn research tot zo ver loopt dood omdat alles wat verder gaat dan de interne paginas op de launchpad via max/msp in ableton wordt gedaan etc, nergens vind ik info om de launchpad pagina's simpelweg te bewerken!

http://www.novationmusic.com/suppor...e_guide/668/Launchpadprogrammersreference.pdf

http://www.novationmusic.com/suppor...started_guide/163/LaunchpadGettingStarted.pdf

Je research gaat dan ook niet verder dan tot de vierde regel van de eerste pagina :
(regel 3 en 4)
'It is assumed that you already have a basic knowledge of MIDI, and some appropriate software
for writing interactive MIDI applications (for example, Max for Live, Max/MSP, or Pure Data).'

Maar iets verder staat :
'All communication with Launchpad is conducted using MIDI note-on, note-off, and controller
change messages. Launchpad transmits and receives on MIDI channel 1. There is one exception to
this, which will be covered later, but it is not essential to learn it.'

Soit... 'interactive MIDI applications' => editing kan dus met zowat elke DAW (behalve Ableton...)

Ach waar is de tijd voor internet (:) ja dat bestond!) dat je enkel een halfslachtige handleiding had en zo goed als geen informatie beschikbaar. Je moest al iemand kennen die er iets van wist en veel rondbellen als iets niet werkte.

Zo werden wel de mannen van de jongens onderscheden...

Maar toch ben ik blij dat er tegenwoordig veel tutorial filmpjes gemaakt worden van nieuwe producten :halleluja

Kickje voor dit topic, hier ben ik ook wel benieuwd naar.
Je research gaat dan ook niet verder dan tot de vierde regel van de eerste pagina :
(regel 3 en 4)
'It is assumed that you already have a basic knowledge of MIDI, and some appropriate software
for writing interactive MIDI applications (for example, Max for Live, Max/MSP, or Pure Data).'

Maar iets verder staat :
'All communication with Launchpad is conducted using MIDI note-on, note-off, and controller
change messages. Launchpad transmits and receives on MIDI channel 1. There is one exception to
this, which will be covered later, but it is not essential to learn it.'

Soit... 'interactive MIDI applications' => editing kan dus met zowat elke DAW (behalve Ableton...)
Jouw research gaat anders ook niet verder dan die alinea's want als je verder had gekeken had je gezien dat die handleiding gaat over hoe de Launchpad aan te sturen in plaats van aan te passen wat er uit de Launchpad komt. Buiten de 2 grid layouts (X-Y en Drum Rack) staat er niks van belang in die handleiding. Maar goed, aan holier-than-thou reacties heeft niemand wat, dus back ontopic.

Het hele probleem zit hem dus in het MIDI-template dat op de Launchpad zelf staat. Ik heb tot nu toe geen mogelijkheid gevonden om dit template aan te passen (again, buiten de 2 grid layouts om) zonder het gebruik van Automap. Automap fungeert dan ook slechts als een proxy die de CCs vertaald tussen de Launchpad en het bijbehorende Automap template (en vervolgens de DAW of plugin).

Feit blijft dat zelfs bij mijn PCR controller van +/- 5 jaar oud het mogelijk is om MIDI CC X aan knop Y te hangen, zonder Automap of wat dan ook. Het verbaast me dan ook dat er geen editor is om de Launchpad aan te passen zonder gebruik te maken van Automap.

...Het verbaast me dan ook dat er geen editor is om de Launchpad aan te passen zonder gebruik te maken van Automap.
Gewoon de Topic herlezen is al teveel gevraagd blijkbbaar :
...Soit... 'interactive MIDI applications' => editing kan dus met zowat elke DAW (behalve Ableton...)
Maar bij Geldgebrek... kan je geen DAW aanschaffen natuurlijk.

tip aan de rest: niet reageren op het offtopic verhaal !!

Ontopic ben ik wel benieuwd naar, want dit soort dingen weerhouden mij ervan een launchpad te scoren tot er een goeie oplossing is. Mijn akai mpd 24 is ook super simpel helemaal in te stellen.
Pure Data is wel een oplossing, en niet zo moeilijk te gebruiken. Genoeg tutorials te vinden om midi signalen te vertalen.

Back