SPDIF glitches

loveyourjunos

Ouwe rot
glitches, 'dubbel' geluid, ruis - iemand die het herkent en weet wat ik er aan kan doen?

Dit gaat om de input. De output is volgens mij wel goed. Het lijkt vooral bij opnames te zijn. (zal dalijk even wat testopnames toevoegen) of als de computer aanstaat.

Settings:
Opnames zijn in 44.1 khz met een RME Fireface 400
In: Coaxial

Spdif frequency 44.100 (kan je niet aanpassen)

Asio buffer 128 ms (is tot nu toe altijd goed geweest)

Samplingrate van de Fireface staat ook op 44.1
aangsloten op mpc1000 (daar kan je volgens mij niks instellen qua digitaal uit)

Wat wel opvalt in het Fireface settings menu is dat by SyncCheck spdif sync steeds verspringt, meestal sync, dan weer kortstondig lock.

Of ligt dit toch aan de kabels?

Laat es horen dan, ik had wel eens bij de allergoedkoopste minidisc, dat ie opnam hoe dat schijfje zwiekte.

dat is sync loss, heb je ingesteld dat de spdif in de master clock is? en kan je mpc de sample rate niet instellen? als de fireface goed geslaved is aan de spdif, moet dan de sample rate automatisch mee verandeeren.

Toen ik ging opnemen kreeg ik het -zucht, natuurlijk- niet goed gereproduceerd. Er zit in elke 20 seconden wel een tikje of ruis, soms een fractie van een seconde die wegvalt. Niet dat het heel erg opvalt maar je opname is er wel mee verkloot. Soms echt lompe lofi digitale ruis alsof je 4 bits opnames maakt ...

Dit is toch wel een vrij nare eigenschap van SPDIF omdat digitaal signaalverlies een stuk vervelender klinkt als analoog en je nooit weet wat de kwaliteit van je opname is tot je m terugluistert. Maar goed misschien kan het gewoon opgelost worden.

Heb nog niet de tijd gehad om het verder uit te zoeken, maar dit is een goed aanknopingspunt:

dat is sync loss, heb je ingesteld dat de spdif in de master clock is? en kan je mpc de sample rate niet instellen? als de fireface goed geslaved is aan de spdif, moet dan de sample rate automatisch mee verandeeren.

ik had wel eens bij de allergoedkoopste minidisc,
inderdaad zo lijkt het... toch is RME zeker niet het allergoedkoopste merk :)

Back