"Verspringende" potmeter Vermona DRM1

Ophidian

Ouwe rot
Hallo (semi?) ervaren klussers,

Ik heb van de week een DRM1 overgenomen, tweedehands dus, en ik merkte vandaag bij het uittesten dat minstens 1 potmeter zich verkeerd gedraagt.
Als ik hem 100% open draai, dan lijkt het te kloppen. Draai ik hem vervolgens langzaam dicht dan gaat het tot iets verder dan halverwege dicht goed. Daarna begint de waarde heen en weer te springen tussen ongeveer 40 en 80% en dan klapt die vervolgens onder de 5% gewoon helemaal dicht.

Nou gok ik dat dit een dagelijks voorkomend probleem is wat misschien wel met een beetje schoonmaken zo te verhelpen is, maar ik heb nog nooit eerder een analoog apparaat gerepareerd dus ik wilde het toch eerst aan jullie voorleggen voordat ik er met m'n schroevedraaier in duik.

Iemand tips of aanwijzingen?
Alvast bedankt!

Ik zou beginnen met een een 10tal minuten aan die knop te draaien. Ik ben geen ervaren klusser maar ik merk wel dat draaiknoppen met gebruik de neiging hebben spontaan te verbeteren.

Yups! Een busje lucht kan trouwens ook wel helpen. Ik gebruik de Dust Off 67. Verkopen ze o.a. bij Conrad (Kan geen toeval zijn :D)

Kom dat vaker tegen ja ;)

Dat zou ik gebruiken nog zonder openschroef acties?
Het rare is dat het verspringpunt eigenlijk precies de sweetspot van die pot is. Dat hoeft dan nog geen slijtage te betekenen? Of is het dan juist logisch dat er op dat punt stof tussen gaat zitten?

Bij mij heeft het al een aantal keer geholpen zonder apparaten open te schroeven inderdaad. Ik ben geen expert, wellicht dat anderen nog meer redenen kunnen bedenken naast vuil op de koolstofbaan...

ik ben ook geen expert naast het modificeren van 2 909's maar ik heb de laatste tijd succes gehad met wd 40 als de potmeter toch al slijtage vertoond (geen standaard philips contactspray gebruiken! Dat zorgt uiteindelijk voor meer problemen). Te halen bij iedere bouwmarkt of automaterialenhandel. En anders vervangen wat niet zo moeilijk zal zijn als je een beetje soldeer ervaring hebt.
Er was ook een contactspray van hetzelfde merk als die dust off wat wel aangeraden werd aan mij door een electro expert maar de naam weet ik niet.

Lijkt op hetzelfde probleem wat ik had toen ik net mijn tr 909 had, die versprong ook als een gek. Pitches tot een octaaf boven zijn normale max enzo en veel kraken tijdens het draaien. In 10 jaar tijd dat ik hem had 2x gesprayed en werkte prima verder.

Ok, even flink door draaien is dus helaas niet aan het helpen. Jullie zeggen dus eerst met perslucht sprayen en anders met wd40 aan de slag? Ik zal het eens proberen. Zou het "dopje" van de pot er makkelijk af moeten kunnen? Deze lijkt aardig vast te zitten en ik ga er natuurlijk geen kracht op zetten. Volgens mij zullen ze er toch allemaal af moeten wil ik het front paneel eraf gaan halen.
Solderen heb ik al in geen decennium meer gedaan, dus dat is niet meteen een geweldige optie ;) Misschien bied ik hem wel ter reparatie aan, want ik heb ook een mank lopende Matrix-1000 hier. Is reparatie erg duur normaal gesproken?
Bedankt tot zover.

ik ben ook geen expert naast het modificeren van 2 909's maar ik heb de laatste tijd succes gehad met wd 40 als de potmeter toch al slijtage vertoond (geen standaard philips contactspray gebruiken! Dat zorgt uiteindelijk voor meer problemen). Te halen bij iedere bouwmarkt of automaterialenhandel. En anders vervangen wat niet zo moeilijk zal zijn als je een beetje soldeer ervaring hebt.
Er was ook een contactspray van hetzelfde merk als die dust off wat wel aangeraden werd aan mij door een electro expert maar de naam weet ik niet.

Lijkt op hetzelfde probleem wat ik had toen ik net mijn tr 909 had, die versprong ook als een gek. Pitches tot een octaaf boven zijn normale max enzo en veel kraken tijdens het draaien. In 10 jaar tijd dat ik hem had 2x gesprayed en werkte prima verder.

idd niel dat heeft mn tr909 ook...verspringende up octave potmeters vd tr 909 terwijl dat denk gewoon waarde potties ...geeen encoder correct me if

zijn die vermona dan dus ...encoders ?

volgens mij kan een encoder door draaien en een potmeter zo'n 270 graden

Yups! Een busje lucht kan trouwens ook wel helpen. Ik gebruik de Dust Off 67. Verkopen ze o.a. bij Conrad (Kan geen toeval zijn :D)

Ik overweeg dit spul dan maar aan te schaffen, maar na enig onderzoek kom ik tot de conclusie dat veel mensen zweren bij Deox-it, en dat is dan weer net een ander type product, namelijk een contactspray.
Iemand hier ervaring mee en/of NL alternatieven?

Jongens, na het aankloten met Dust-Off en het frommelen aan de pot doet die nu officieel niks meer :( bluft hangen op 1 waarde(pitch in dit geval).
Jullie worden bedankt! ;)

Nee serieus, ik vrees dat we deze pot overleden moeten benoemen. Weet iemand toevallig een reparateur in omgeving Arnhem?

Nah, lekker dan, ik zal nog eens advies geven :stupid

Wel raar, ik heb best goede ervaringen met het spul. Had je ook die 67?

Ja die had ik ook, maar ik denk het dat het daaraan lag ;)
Gewoon echt stuk aan het gaan.

Je advies was sws goed want dat spul komt met andere dingen ook wel van pas.

Back