gangbare rates voor releases???

Vinyl 15 tot 20% gangbaar, maar dikke namen krijgen soms meer dat ik weet.

Mp3 tot 60% (en zal ongetwijfeld hoger gaan, maar met meer heb ik geen persoonlijke ervaring)

Cd's weet ik dat verzamelaars niet zoveel opleveren simpelweg ook natuurlijk omdat je dan met 12a20 moet delen.

Albums?? Geen idee *D

Dit komt aardig overeen met wat ik aangeboden heb gekregen. Mp3's is bij mij 50%....kan misschien dus nog wat hoger. ;)

CD/vinyl is 18% wat wel weer redelijk is.

Die 18% is netjes!

En die 50% zou ik als de rest van het contract en het label ok is gewoon accepteren! :okdan:

let op: de meeste zijn 50% van de proceeds, dit is dus waht het digitale label krijgt uitbetaald na kosten distributie en online stores. je krijgt dus 50% van de 60% die zij ongeveer krijgen dus effectief zo'n 25% a 30%

let op: de meeste zijn 50% van de proceeds, dit is dus waht het digitale label krijgt uitbetaald na kosten distributie en online stores. je krijgt dus 50% van de 60% die zij ongeveer krijgen dus effectief zo'n 25% a 30%

Is dat geen logica en precies hetzelfde als met vinyl en cd!?

Is dat geen logica en precies hetzelfde als met vinyl en cd!?

Maar toch goed om te weten? Veel vinyl en cd's komen tegenwoordig niet of nauwelijks uit de kosten... Hangt natuurlijk wel van genre en bekendheid label en artiest af.

Aan procenten heb je niks als er geen bedragen zijn genoemd waar die procenten over gaan.

Ik heb ooit een deal laten gaan (als label) met een artiest omdat hij achter mijn rug om bij anderen liep te verkondigen dat wij de boel flesten en geldwolven waren. Hij wilde graag 25% royalties net als bij zijn vorige deal ergens anders terwijl ik 10% bood over een pdd van € 3,20 per vinyl (dus 32 cent per vinyl). Wat hij niet begreep was dat zijn eerdere 25% bij het andere label niet ging over 100% van de netto inkomsten maar over 33% van de inkomsten dus effectief kreeg hij daar maar 8,25% van de netto inkomsten die ook nog eens lager werden gesteld (rond de € 2,75, dus 23 cent per vinyl). Waarschijnlijk nog lager als je retourrecht en dat soort trucjes eraf gaat halen.
Als je transparant zaken doet kan het je dus ook tegenwerken als de tegenpartijn te dom is om zelf uit te rekenen waar hij stennis over gaat schoppen.

Digitale downloads die ik vroeger deed kregen we als label 33% bij de één, die het ook flikte om de helft van de downloads onder de noemer "promotie" gratis te maken. Ik heb een ander label gesproken die bij hetzelfde portal zelfs 70% promotiedownloads afgerekend kreeg over bijna 900 downloads.

Ander portal krijg je 25% van de netto inkomsten, echter schijnen die na verloop van tijd er een rekenkundig trucje op gezet te hebben waardoor je ineens meer richting de 18% zit. Dit terwijl er verder geen extra kosten zijn zoals je met fysieke dragers wel hebt.

Verzamel cd's waren vroeger wel een goeie inkomstenbron, daar heb ik in het verleden het meeste geld mee verdient. ga er maar van uit dat het label rond de 16-18% ppd krijgt en dat wat de artiest krijgt is weer afhankelijk van je contract met het label. Als het fair is rond de 50% ervan, dus kom je rond de 8-9 % van de ppd. Die ppd kan van een dubbel cd rond de 12 euro zijn (dit is wel een tijdje geleden) dus per cd wordt er bij 16% € 1,92 verdeelt over bv 30 tracks, dus € 0,064 per cd per track.
En dat dan delen door het label en artiest.

En check de statements die je krijgt, zeker als het om een biem maatschappij gaat die fysieke producten uitbrengt. Nu zal dat een stuk minder zijn dan 5 jaar geleden en zit je meer met oncontroleerbare digi downloads omdat je de neutraliteit mist van de cd-/platenperser maar als het kan, checken. Biem aantallen zijn de daadwerkelijk verkochte aantallen, stemra aantallen gaat alleen over gefabriceerde geluidsdragers. Daar heb ik een keer een rechtzaak mee gewonnen, of beter gezegd is de boel na de eerste zitting geschikt naar mijn eisen.

Vinyl was op het laatste niet te doen, 3,20 inkomsten. 3,10 kosten per vinyl bij 300 stuks (incl alles). Break even bij 290 stuks van de 300 geperste is niet te doen op de lange termijn.

Maare, wat de rest zegt ja, dat klopt :D

Back