convolution reverb

Arnevr

Ingeburgerd
Hallo,

Is er iemand die mijn misschien kan uitleggen hoe een convolutie galm werkt? Ik weet dat er dan gebruik wordt gemaakt van samples van 'echte' ruimtes. Maar hoe dit precies kan worden gebruikt voor effectenprocessor begrijp ik niet helemaal. Op internet staat er wel het een en ander over (in het engels), maar dat is behoorlijke ingewikkeld beschreven allemaal.

Alvast bedankt!

Gr,
Arne

Ik wil het wel proberen.

Aan de hand van een audio sweep (20 Hz-20KHz, of een Dirack-stoot (pistoolschot) wordt er een voetafdruk (response) van de ruimte gemaakt.
De 'responses' worden gebundeld in een effectprocessor. De originele geluiden verdwijnen, er wordt alleen naar de responses van de ruimte op de impulses gekeken.
Deze pas je dan toe op willekeurig welk geluid.
We hebben hier in NL een marktleider op dat gebied, AltiVerb.
Top spul, als je van echte ruimtes houdt.

Regards

Warner

Je galm is eigenlijk het resultaat van het verschil -wat wordt berekend- tussen de droge sweep <> opgenomen sweep.

Als het programma het verschil weet, kan het de bewerking óók loslaten op andere droge audio.. zeg ik 't zo goed?

Vraag me alleen altijd af hoe zuiver je zo'n response dan krijgt.. bedoel, hoe hard moet je die 19-20 Khz wel niet de ruimte in slingeren wil het goed worden opgenomen in je response?? da's echt een hoge piep

dacht altijd dat er een noise sweep/shoot werd gebruikt.
afhankelijk van de frequenties van de input(jouw geluid) wordt dan de output gegenereerd(met dus de fx saus op de frequentie gebieden van het origineel).

toch? of zie ik wat over het hoofd?

Wat ik er in praktische zin van denk te begrijpen is dit :
Je laat een geluid, waarvan je een exacte copy hebt (sample dus) klinken in een ruimte en neemt alles vanaf diezelfde plaats terug op (nieuwe sample dus).
Dan voeg je de originele sample terug samen met het opgenomen resultaat maar wel geinverteerd, zodat deze zichzelf elimineerd (golfvorm + omgekeerde golfvorm wordt 0).
Wat overblijft is de 'galmkarakeristiek' van dat geluid. Convolutie wordt dan die 'galmkarakeristiek' op je nieuwe geluid toepassen.
(Voor het orginele geluid wordt n.m.i. zo'n 'pistoolschot' gebruikt omdat dit veel ruis bevat en alzo een groot deel van het audiospektrum bestrijkt, wat het uiteindelijke doel is.)

Wat ik hierbij niet begrijp is dit :
Hoe zorg je ervoor dat het volumeverloop van die 'galmkarakeristiek' ook niet deze van je nieuwe geluid gaat bepalen ?
(Soort van envelope follower werking van het origineel blijft het anders toch ?)

Wat ik hierbij niet begrijp is dit :
Hoe zorg je ervoor dat het volumeverloop van die 'galmkarakeristiek' ook niet deze van je nieuwe geluid gaat bepalen ?
(Soort van envelope follower werking van het origineel blijft het anders toch ?)

Bij alleen pure convolutie van galm, kan dat niet. Je zit vast aan de nagalmtijd. Maar nu kunnen de meeste convolutie galmen, de RT60 aanpassen, eqen, reversen enz.... en word het een stuk makkelijker.

Je hoeft natuurlijk niet een ruimte te convolueren, je kan het ook met welk apparaat/geluid dan ook.

Back