mopho keyboard pitch wheel

panic

Ingeburgerd
Aloha!
Ik heb niet gevonden hoe, en ik vrees eigenlijk dat het niet kan, maar weet iemand of het mogelijk is bij het mopho keyboard om de range van het pitchbendwheel naar boven en naar beneden verschillend in te stellen?

(vb. als ik pitch naar beneden doe, wil ik dat die op het maximum een halve toon naar beneden is, als ik naar boven pitch wil ik op het maximum een hele toon naar boven zijn gegaan).

Alvast bedankt

Volgens mij kan dat niet.

Als het in de synth niet kan, zou je het in de sequencer kunnen proberen. In logic kan dat door in het environment de waarden aan te passen alvorens ze naar een instrument gaan.

De enige (hardware)synth waarvan ik weet dat die dat kan is de Moog Little Phatty...

Het is m.i. niets bijzonders. Het komt namelijk neer op een modulatie index, ofwel de instelling van de diepte van de modulatie door de controler. Ik heb een synth uit de 90-er jaren die dat kan, dus ...

De enige (hardware)synth waarvan ik weet dat die dat kan is de Moog Little Phatty...

Van Waldorf synths weet ik dat het ook kan. Bij de Waldorf Q kun je zelfs het pitchwiel voor elke oscillator een andere range meegeven.

Van Waldorf synths weet ik dat het ook kan. Bij de Waldorf Q kun je zelfs het pitchwiel voor elke oscillator een andere range meegeven.
Ik bedacht me idd net dat een Blofeld dit wss ook kan.

't is een hoop gedoe, maar op de mopho keys kan dit, 't kost je wel minstens 3 mod sources (4 is nog beter) en om het zo mooi mogelijk te laten gebeuren, moet je ook nog beide osc's hetzelfde instellen, maar dit is hoe:
-modulation 1: source: pitchbend, dest: osc 1 freq, amount: 4 (da's een hele noot)
-modulation 2: source: pitchbend, dest: osc 2 freq, amount: 2 (da's dus een halve noot)
-modulation 3: source: pitchbend, dest: osc mix, amount: 127 (zodat pbwheel de osc-fader wordt)
nu klinkt het halverwege het pitchbenden (bv pitchwheel een kwart naar beneden) zo vals als een kraai, omdat de settings van je osc's (mbt pitchbend) anders zijn, maar dit kun je flink verminderen door nog een keer van je pbwheel een osc-fader te maken, dus:
-modulation 4: source: pitchbend, dest: osc mix, amount: 127!

Allemaal wel een enorm gedoe, oefenen om je wieltje netjes naar de helft te trekken gaat makkelijker!
Wel heel interessant als je juist wél allemaal verschillende settings voor je osc's gebruikt......

:stupid
edit: natuurlijk wel bij misc. parameters je p.w. range op 0 zetten...

nog meer edit: bij tegengestelde waardes heft 't elkaar volledig op, dus bijv. mod amount 4 tegen mod amount -4 gebeurt er geen moer. (logisch)

Laatst gewijzigd:
Het opofferen van de mod sources is iets waar ik me denk ik in veel gevallen nog wel rond weet te werken, maar beide osc hetzelfde instellen is vaak minder goed opvangbaar. Het zal dus toch neerkomen op een beetje trainen niet te ver te pitchen.

Toch vind ik het een interessante tip en ga ik 'm voor de sport toch eens uitproberen. Bedankt!
(en ook om me eraan te doen denken dat ik mijn pitch wheel ook voor andere zaken dan pitch kan gebruiken, vreemd dat ik daar nog niet was opgekomen, maar kan me best nog wel handig komen)

Wat ik overigens in theorie wel niet begrijp is hoe het instellen van mod 4 een verschil kan maken. je geeft toch gewoon twee keer exact hetzelfde commando?

Wat ik overigens in theorie wel niet begrijp is hoe het instellen van mod 4 een verschil kan maken. je geeft toch gewoon twee keer exact hetzelfde commando?

Daarom werkt'ie zeg maar 2 x zo hard, zeg maar met een value van 256 ipv 128, vandaar dat 't 'valse' wat minder wordt, in dit geval bereik je het maximum van de osc-fade 2x zo snel.

Graag gedaan btw, 't was weer een momentje dat ikzelf wel weer extra blij ben met alle functies op dat gekke gele dingetje!!

Back