Externe ADSR - enveloppe !!!

rudolfus

Stamgast
Beste Synth-spelers ,

Bestaan er ook Synth systemen ( modules ) het liefst M-Timbraal waarbij 1 ENV
helemaal extern geschakeld kan worden , zodat deze met een externe bijv. foot-controller
bediend kan worden .

De Matrix-1000 kan dit wel maar heeft een te trage midi en is niet M-Timbraal .

Je bedoelt dat je het volume controleert met een pedaal?

Volgens mij kan dat met een heleboel synthesizers, bijvoorbeeld een Alpha Juno, aangezien je dat soort dingen ook moet kunnen om enigszins realistisch een orgel te imiteren.

Pedal to VCA of volume heet het meestal. Ik denk dat bijna iedere synth met een pedal input het ondersteunt.

Beste Bikkel ,

Wat ik bedoel is dat je de ADSR ( de Enveloppe ) extern

kan schakelen zodat deze niet meer op de toetsen reageert .

Je kunt dan een pitch-glide instellen op de ADSR en deze

extern met Expressie pedaal of footswitch bedienen .

Ik heb een oude Roland GR-300 gitaarsynth die dat doet ,

en wil dit nu doen via mijn nw GR-55 gitaarsynth .

Met de Matrix-1000 gaat het wel maar de Midi werkt te traag

( tracking is niet zo goed ) en hij is niet Multi Timbraal .

Mvg Ruud

Je bedoelt dus een pedaal wat een trigger stuurt welke weer een envelope aanstuurt?

Veel oudere analoge monosynths hebben dat, bijvoorbeeld een Yamaha CS-15. Je moet kijken bij synthesizers specs of ze TRIGGER IN hebben.

Multitimbraal is iets wat je alleen bij nieuwere bakken vindt die weer geen trigger in ondersteunen.

Misschien dat je een losse analoge envelope kunt gebruiken die je op je pitchwheel in aansluit?

Beste Synth-spelers ,

Bestaan er ook Synth systemen ( modules ) het liefst M-Timbraal waarbij 1 ENV
helemaal extern geschakeld kan worden , zodat deze met een externe bijv. foot-controller
bediend kan worden .

De Matrix-1000 kan dit wel maar heeft een te trage midi en is niet M-Timbraal .
Hmmm interesting... GR-55 gitaarsynth.
Bedoel je niet eerder polyfoon i.p.v. M-Timbraal ?
Hoe dan ook, ik denk dat er weinig mogelijkheden sneller zullen reageren dan door de midi data uit die GR-55 te gebruiken.
Hoe wordt het volume van de klanken in die GR-55 gitaarsynth zelf bepaald, envelopes of envelope followers ? Wat wordt er verzonden aan mididata ?
(Mogelijk kan je wat mididata checken met m'n miditool.)

Privébericht: Externe ADSR !!!

Beste Audiocollage , mijn OB Matrix 1000 heeft de externe enveloppe schakeling wel
maar mijn A-Virus-b helaas weer net niet terwijl deze juist wel heel goed
reageerd op mijn Roland GR-Synth via de Midi out .
Ik zoek daarom een Multi Timbrale Synth ( de GR stuurt 6 midi-channels via midi out )
waarvan 1 ADSR helemaal extern geschakelt kan worden zodat je
die enveloppe dan met een midi-footcontroller kan bedienen / triggeren voor Pitch Glides en VCF bewegingen .

Mvg Rudolf
Rudolf gelieve geen privébericht te sturen indien niet nodig.
Verder ... gelieve ook de vragen te beantwoorden : 'Bedoel je niet eerder polyfoon i.p.v. M-Timbraal ?'
Een gitaar is toch ook niet M-Timbraal (wel polyfoon => 6 snaren o.i.d.) ?
'De GR stuurt 6 midi-channels via midi out' dus m.a.w. wordt er per snaar een midikanaal gebruikt ?
Zo ja, dan heb je 6 externe ADSR's nodig, aangezien die elks op een eigen midikanaal moeten getriggerd worden.
Kun je de GR niet instellen zodat die over één midikanaal werkt ?
Werk je rechtstreeks naar de externe synth of met een computer ertussen ?
Ik heb nog meer vragen omdat je doelstelling zeer onduidelijk is en uit je uitleg niet op te maken valt of je wel weet wat er dient te gebeuren.

Het zou behulpzaam zijn als je, zoals ook reeds vermeld, de GR midi-data eens opneemt (met de tool waar ik reeds over sprak) en daarvan een printout toont hier.
Ik wil helpen, maar bedenk dat ik die toestellen niet in bezit heb en de manuals ook niet direct zomaar ga liggen uitpluizen.

Een Roland MKS-50 heeft wel een guitar mode ("mono mode"), net zoals de Matrix-1000. Maar alleen de M1000 kan triggeren. Ik heb even gegoogled, en ik kwam o.a. de Roland D-50 tegen als mogelijke kandidaat. Die heeft 4 pedaalinputs, en als je mazzel hebt kun je de switch misschien wel routen als trigger.

Maar nogmaals, je kunt ook altijd een externe envelope gebruiken en die op je modulatie of pitch input zetten. Ik kan me niet voorstellen dat er niet eerder iemand is geweest die een simpel gitaarpedaaltje met een ADSR of AD envelope heeft bedacht.

Back