mix metal nummertje...tips?

Ik vind deze al beter klinken maar de wijzigingen zijn aardig subtiel. Probeer een aantal van de wijzigingen eens net iets verder door te voeren.

Kijk verder nog eens naar de gitaren uit het refrein (1:00), die vind ik nog erg vlak. Misschien meer rond 6.5 khrtz erin.

Vocalen iets meer 12 khrz? Voor de lucht?

Meer panning, mag ook wel iets drastischer. Probeer op die piepjessynth bijvoorbeeld eens een autopan te zetten of die door een lesly achtig effect te halen.

Goed bezig!

Vocalen iets meer 12 khrz? Voor de lucht?

ik dacht dat 'air' (lucht) juist zit in het hele hoge. 12 kHz? is dat nu juist niet de plek waar hoog pijnlijk en piercing kan gaan klinken?

ik zou juist hoog weghalen als experiment. met Low pass filter... kijken of de zang met een ietsje minder hi-fi wat warmer gaat klinken en dichter bij hettotal geluid komt. nu zit de zang er boven op...

ik dacht dat 'air' (lucht) juist zit in het hele hoge. 12 kHz? is dat nu juist niet de plek waar hoog pijnlijk en piercing kan gaan klinken?

ik zou juist hoog weghalen als experiment. met Low pass filter... kijken of de zang met een ietsje minder hi-fi wat warmer gaat klinken en dichter bij hettotal geluid komt. nu zit de zang er boven op...

Probeer het allebei eens zou ik zeggen.

Ik vond de vocalen wat bedompt/dof klinken. Dacht dat experimenteren hiermee misschien een oplossing zou kunnen zijn. Kwestie van proberen.

Vind de tip van MarsMusica een hele goeie, meerdere versies maken (da's er een uit 't boekje :) )

Misschien is het zo dat de zang er teveel bovenop ligt, omdat het frequenties sterk vertegenwoordigt die bij de andere instrumenten weinig tot niet aanwezig zijn (de zang staat 'alleen').

Wil je dan dat de zang er meer in ligt, zou je logischerwijs frequenties in de zang versterken die ook bij bijv. de gitaren aanwezig zijn, en andersom frequenties bij de zang weghalen in 't mid-gedeelte, die bij de gitaren e.d. ook niet aanwezig zijn.. om ze zo in dat opzicht dichter bij elkaar te brengen.
En dan met het hoog-mid / hoog compenseren voor het weghalen en de air + verstaanbaarheid versterken.

Dan gaan de zang en gitaar mekaar misschien meer in de weg zitten, en dat kan je dan weer met volume en panning oplossen (gitaar < zang > gitaar)

Is puur een gedachtespinsel, of het werkt voor jou weet ik niet, 't is altijd een hoop werk / tijd dit soort mixen.. heb er ook vaak moeite mee.

dat is wat ik bedoel. dat wat Sander 02 ook zegt.

de zang ligt er boven op inplaats van dat het er midden in zit.
je hoort duidelijk veel hoog in de zang. de rest is midden en laag.

als eerste zou ik:
lowpass filter op de zang zou ik proberen. d.w.z. het hoog er vanaf een bepaalde frequentie afsnijden. misschien 1 Khz of pas 15 KHz..gewoon proberen.

vroeger kon ik ook niet genoeg krijgen vna al die hoge frequenties, maar ze kunnen wel eens niet zo vriendelijk klinken.

ik zou op de zang wat compressie zetten, zo´n 3 tot 5 db
dan blijft hij verstaanbaar.
en dan zo´n 3 tot 5 dB zachter zetten.

en de gitaren, tsja, misschien wat pannen.

:koffie:

Zo geloof dat ik er aardig uitgekomen ben! Met dank aan u allen! Ik hoop de demo zo eind november af te hebben, dan zal ik uiteraart alle nummers hier posten. Maar nu snel verder met mixen... 7 nummers, 40 minuten muziek :D

Wow, spannend zeg! Hou ons op de hoogte, persoonlijk ben ik erg benieuwd naar het resultaat want wat ik tot nu toe hoorde klinkt veelbelovend.

zou de vocalen nog zachter zetten. lichte sidechain van snaren op de snare. de uithalen van de stem zijn veel te hard naar mijn mening. probeer de stem 1 level te houden door een compressor.of verder van de mic te zingen.

Back