Multikabel, Patchbay, ... ?

Beatbrother

Stamgast
We zijn momenteel volop aan de studio bezig en momeneel
zijn ze bezig met de zangruimte aan het inrichten.
Nu, vooraleer ze daarmee klaar zijn zou ik graag iets willen voorzien
om een verbinding netjes af te werken tussen control-room en zangruimte ivm
bekabeling.

Wat raden jullie hiervoor aan ? Een multikabel met stagebox ?
De bedoeling is om 2-3 microfoons te kunnen voorzien in de zangruimte.
Dus wat audio + video verbindingen.

Ik zou multikabels trekken.
Eén voor audio en één voor video.
Samen door één multikabel raad ik af i.v.m. mogelijke storing.

Ik zou een stageblok of patchbay gebruiken.
Maar wel eentje met xlr pluggen.
Ik zou microfoons nooit op jack patchen.
Want als je phantom power aanstaat heb je kans met jack dat er verkeerde spanningen op komen te staan en dat de boel kapot gaat.

Bij mijn studio heb ik daar ook lang overnagedacht. In eerste instantie wilden ik een blok maken met allerlei type aansluitingen. Uiteindelijk ben ik voor een pragmatische oplossing gegaan, 2 aansluitblokken met 4 jacks en 4 XLRs. Ik wilde jacks omdat ik daar simpel gitaar en bas op aan kan sluiten. Ook handig voor het reampen : )

De XLRs zijn voldoende voor 4 mics. Aan de andere kant gaan de XLRs van de kabel bij mij rechtstreeks de preamps in en de jacks naar de adda converter.

Dit is het blok wat ik gebruik (momenteel 1 in gebruik, andere zit nog in de doos) :
http://www.thomann.de/nl/the_sssnake_mstudio_multicorekabel.htm
Erg goed betaalbaar ook, weer een tientje goedkoper dan vorig jaar: 48 euro.
Voor video moet je dan nog even kijken, zoals boven gezegd moet je dat niet met audio mengen.

Vergeet niet dat je zangers/muzikanten ook wat moeten horen. Dat lees ik nu niet terug, maar je zult er wel kabels/multi voor moeten trekken.
Als ik jou was zou ik meteen kiezen voor een soort aviom systeem kiezen, scheelt kabels (cat5) en geeft veel mogelijkheden.

Bij mijn studio heb ik daar ook lang overnagedacht. In eerste instantie wilden ik een blok maken met allerlei type aansluitingen. Uiteindelijk ben ik voor een pragmatische oplossing gegaan, 2 aansluitblokken met 4 jacks en 4 XLRs. Ik wilde jacks omdat ik daar simpel gitaar en bas op aan kan sluiten. Ook handig voor het reampen : )

De XLRs zijn voldoende voor 4 mics. Aan de andere kant gaan de XLRs van de kabel bij mij rechtstreeks de preamps in en de jacks naar de adda converter.

Dit is het blok wat ik gebruik (momenteel 1 in gebruik, andere zit nog in de doos) :
http://www.thomann.de/nl/the_sssnake_mstudio_multicorekabel.htm
Erg goed betaalbaar ook, weer een tientje goedkoper dan vorig jaar: 48 euro.
Voor video moet je dan nog even kijken, zoals boven gezegd moet je dat niet met audio mengen.

Die sssnake module lijkt me wel goed en niet duur, maar dit is enkel om bv. 4 microfoons (XLR) door te sturen en eventueel 4 gitaren (jacks) ?
Wat gebruik je om verschillende hoofdtelefoons aan te sluiten in je soundbooth ?

goeie vraag :?

Die sssnake module lijkt me wel goed en niet duur, maar dit is enkel om bv. 4 microfoons (XLR) door te sturen en eventueel 4 gitaren (jacks) ?
Wat gebruik je om verschillende hoofdtelefoons aan te sluiten in je soundbooth ?

dat kan ook prima via de jacks;)

bijvoorbeeld 4 zangers met microfoon naar de 4 xlr's en iedere zanger heeft een koptelefoon als monitoring.
Bovendien zijn het stereo jacks, dus prima geschikt voor koptelefoon aansluitingen.

dat kan ook prima via de jacks;)

bijvoorbeeld 4 zangers met microfoon naar de 4 xlr's en iedere zanger heeft een koptelefoon als monitoring.
Bovendien zijn het stereo jacks, dus prima geschikt voor koptelefoon aansluitingen.

Precies! Je kunt de jacks voor verschillende dingen gebruiken zowel input als output. Ik wilde eerst een apparte hoofdtelefoonversterker gebruiken maar inprikken op het blok werkt net zo goed heb ik gemerkt. En als het te weinig is koop je er nog een blok bij.

Precies! Je kunt de jacks voor verschillende dingen gebruiken zowel input als output. Ik wilde eerst een apparte hoofdtelefoonversterker gebruiken maar inprikken op het blok werkt net zo goed heb ik gemerkt. En als het te weinig is koop je er nog een blok bij.

Die jacks als input EN output ?
Dan moet je een soort omvormer hebben ofzo, want mijn koptelefoon heeft ook een male jack aansluiting.

Die jacks als input EN output ?
Dan moet je een soort omvormer hebben ofzo, want mijn koptelefoon heeft ook een male jack aansluiting.

Een jack is gewoon een aansluiting en niet aan een richting gebonden. Je bepaalt zelf aan de achterkant waar je hem inprikt; ingang of uitgang (uiteraard niet tegelijk, duh). Geen omvormer nodig. Zie het als een verlengkabel.

Kijk toch eens naar avoim of andere koptelefoonsystemen, die zijn niet al te duur maar je geeft je muzikanten de mogelijkheid om zelf een koptelefoonmix te maken. En het werkt via cat5 kabel. Hoe ideaal wil je het hebben.

Kijk toch eens naar avoim of andere koptelefoonsystemen, die zijn niet al te duur ...

Aviom A-16 II In-Ear Mixer -> 626 euro
en dat is dan voor 1 koptelefoon.

Het begrip "duur" zal wel voor ons allemaal anders zijn?

Back