LCD monitortje klikt :(

Noiseflux

Zwarte Ruis
Ha beste medeforummers.
Ten eerste hoop ik dat ik dit hier mag plaatsen aangezien het niet direct over synths gaat (wel over geluid :D)

M'n LCD monitor begint sinds zojuist snel te klikken als ie aan staat (zeg, een 4Hz puls met kleine pulsbreedte)
Ik dacht direct aan een gesprongen elco'tje maar nu heb ik 'm net open gemaakt en blijken al de elco's intakt. ;{ (dat ik dat nog eens jammer zou vinden)

Weet iemand wat het dan zou kunnen zijn, voordat ik 'm weer dichtschroef en hoop dat ie op magische wijze is gestopt met klikken?

2hf1fky.jpg

Oh nee, haha. Dat is een klein zwart stickertje :D
Ik schrok al even 'heb ik dát over het hoofd gezien?!'

ik zou 's beginnen bij het kleine elco'tje aan het 8-pins DIP IC (natuurlijk wel vervangen met low-ESR 105° cap)

ik zou 's beginnen bij het kleine elco'tje aan het 8-pins DIP IC (natuurlijk wel vervangen met low-ESR 105° cap)

Je hebt het over deze 2? Eentje van 1 uF en eentje van 22 uF, ik heb ze hier alleen van 85°. :(

Attachments

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    52,1 KB · Bekeken: 75
Nou, heb ik even mazzel. Na 'm weer in elkaar gezet te hebben is het geklik weg..
..toch maar even een paar van die 105Co elco'tjes bestellen want ik heb zo'n vermoeden dat het niet lang zal duren voor het weer begint..

Edit; laatmaar, het geklik is terug :(

Edit2; als ik de brightness naar beneden schroef houdt het op :)

Dan lijkt het dus voort te komen uit de backlight. Als ie een tijdje heeft uitgestaan en je zet hem dan aan klikt ie dan gelijk of duurt dat even? In het laatste geval is er iets wat te warm wordt lijkt me. Dan de print onderzoeken op componenten met verdachte temperaturen (print afscannen met een IR-thermometer) en verifieren dat je het juiste component hebt met wat vriesspray (als je dat op het verdachte component spuit moet het klikken stoppen). Dan enkel nog het bewuste component vervangen.

Optie twee is om te luisteren waar de klik nu precies vandaan komt (welk component), eventueel met behulp van een meetmicrofoon de print afscannen.

Als dat allemaal te ver gaat dan maar sparen voor een nieuwe, want een monitor laten repareren gaat denk ik niet de kosten lonen.

Je hebt het over deze 2? Eentje van 1 uF en eentje van 22 uF, ik heb ze hier alleen van 85°. :(

ha het zijn er inderdaad twee. doe ze maar allebei dan. Als ie terug begint te klikken bij het opstarten, probeer ze dan maar te vervangen met wat je hebt liggen (van de juiste spanning/cap natuurlijk :) )
Eventueel kan het dan wel wat sneller weer om zeep zijn, als het daarmee werkt dan bestel je best wat low-esr caps en liefst 105°C bvb bij farnell

Geen garantie dat het dat is natuurlijk he, maar komt wel erg veel voor. C'tjes die de voedingsspanning voor het controller-IC bufferen en nogal gepulst gevoed worden. Komen slecht en voedingsspanning van de controller zakt in zodra die opstart.

Hoe hard is het geluid wat je hoort?
Vaak laat er door warmte na verloop van tijd een lijmlaagje in die spoeltjes/trafo'tjes los, waardoor de windingen niet meer 'vast' zitten. Die kunnen dan een soort van gaan oscilleren, wat een zoemend geluid kan geven..

Helaas is het scherm 2 dagen geleden overleden. Hij ging een tiende van een seconde uit, weer aan en een seconde of 2 later voorgoed uit. Geen brandend pixeltje meer uit te krijgen :(
Bij het openmaken wederom geen gesprongen elco'tjes (helaas, helaas)
Wat me wel opviel was dat 1 pootje van een IC'tje niet gesoldeerd was, weet iemand of dit vaker voorkomt?

In ieder geval bedankt voor de reacties, al denk ik niet dat die 2 elco'tjes vervangen nu nog wat zou helpen.

Attachments

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    58,7 KB · Bekeken: 76
Ik zie nu weer die print en denk 'gadver!'. Discrete logica, through-hole technology en grote hoeveelheden draadbruggen - dat is echt niet meer van deze tijd. Van welk merk is deze chinese zolderkamer kwaliteit eigenlijk? Weet ik dat ik dat merk kan mijden :r

Wel jammer dat je monitor overleden is, dat blijft natuurlijk klote.

Samsung Syncmaster B245 ;)

Iemand over het ongesoldeerde IC pootje?

Back