Waldorf Q rack vs. Roland D550

supahgrass

Stamgast
hallo

ik ben aan het twijfelen tussen die 2. aangezien ik met beide gn ervaring heb...

wat ik wel weet is dat ik typische diepe, heldere, en intens door de ziel snijdende geluiden wil

zoals bvb. de faithless, kraftwerk, ....

of kan iemand die ervaring heeft met beide ongeveer uitleggen wat de grote klank verschillen zijn tussen beide?

en welke het makkelijkst mee te werken valt! :D

thxxx

Hoi,
Met de Waldorf Q heb ik helaas geen ervaring, maar volgens mij is hij niet zo veel anders dan de Microwave die ik wel goed ken.
Ik heb zelf een Roland D-50 en D-550 en ik vind dat echt een super goede synth, kan echt analoog klinken met diepe bassen en zeer goede pad en string geluiden die je niet zo snel uit andere gelijkwaardige synth kunt halen.
Voor snerpende leads iets minder geschikt denk ik.
Ik heb ooit een Roland JD-800 gehad en die vond ik toch echt niet zo goed klinken als de D-50 alhoewel hij er wel zeer indrukwekkend uit ziet, maar ja dat is weer een persoonlijke smaak, voordat JD-800 bezitters massaal over mij heen vallen.
Zou zeggen alvorens er één te kopen om ze eerst eens te gaan bespelen en daarna je keus pas te gaan bepalen.
Veel suc6.

Zijn echt 2 verschillende synths!!!

De Q is (meer) een VA synth en met wat 'modernere' presets en filters, terwijl de D-550 meer een uh,,.. moeilijk uit te leggen.. echt eigen karakter-synth is.. Ik hou er iig van!!

Het editten is op de Q zelf een stuk makkelijker/sneller dan op de D-550.

Je kan ze eigenlijk echt niet met elkaar vergelijken vind ik.. Ze kunnen elkaar wel goed aanvullen.

diepe, heldere, en intens door de ziel snijdende geluiden
Kun je mixen?
Kun je programmeren?

Want dat gaat daar nog veel harder van afhangen dan de machine zelf.

Een Q kan dit soort dingetjes doen, zonder verdere trucjes erbij: http://theheartcore.com/music/qtable2.mp3

of kan iemand die ervaring heeft met beide ongeveer uitleggen wat de grote klank verschillen zijn tussen beide?

De D(5)50 is sample-based met een virtueel-analoge component (de samples hebben geen filters, het VA-deel wel), de Q is 100% VA.

en welke het makkelijkst mee te werken valt! :D

Q, verreweg, zelfs als je bij de D(5)50 een programmer hebt.

Maar als je deze aan 't vergelijken bent wil dat eigenlijk zeggen dat je nog niet echt een idee hebt wat ze beiden precies doen.

Eigenlijk een beetje rare vraag; ze lijken echt totaal niet op elkaar. Ze zijn allebei oud en relatief duur en dat was het dan wel. Alsof je naar het verschil tussen een Volkswagen Kombi en een Subaru Impreza vraagt ;-) Waarom is je keuze nou net op deze twee synths gevallen?

Er is heel wat prima nieuw spul op de markt is dat niet al 20 jaar oud is, een stuk goedkoper is en veel meer mogelijkheden (en polyfonie!) heeft. Ik zou me dan ook vooral niet stuk staren op de 16 part multitimbraal waar je deze twee bakken volgens mij op hebt geselecteerd. Ik zou dan - gezien wat je al wel en niet hebt - eerder iets goedkopers kopen en er nog een drumpcomputer of een totaal andere synthesizer bij kopen.

De Waldorf Q is een "gewone" virtual analog. Je kunt er in grote lijnen hetzelfde mee als met andere virtual analog synthesizers zoals de Virus, MicroQ, JP-8080, A Station, MicroKorg, you name it. Daarnaast heeft de Q nog wavetable synthesis.

De D-550 is juist rondom wavetable-synthesis gebouwd en legt daar een virtual analog sausje overheen. Dat doet ie op zijn eigen volkomen unieke manier. Niet echt ergens mee te vergelijken.

Maargoed. Met allebei kun je Kraftwerk of Faithless nadoen. Kraftwerk had bv. een Waldorf Microwave en die kun je zowel met de Waldorf Q Rack als met de D550 prima nadoen. Faithless gebruikte onder andere de opvolger van de D-550 maar ook een hele stapel Virtual Analog bakken die sterk lijken op de Waldorf Q. Uiteindelijk kun je overal wel Faithless of Kraftwerk mee nadoen:P Dus daar zal het niet aan liggen.

Verder is de Q natuurlijk veel meer hands on en daardoor waarschijnlijk veel makkelijker te gebruiken. Als ik uit deze zou moeten kiezen, zou ik zonder meer voor de Q kiezen. Maar ik zou denk ik eerder voor de MicroQ gaan; die is veeeeeeeeeeeel goedkoper en heeft veel meer polyfonie. Maar Access Virus is natuurlijk ook een optie. Of Korg Radias (4 part multitimbral). Of. Tsjah. Er zijn zoveel keuzes.

Niet voor een Micro Q gaan als je ook een Blofeld kunt hebben, meer wavetables en betere knoppen.

Niet voor een Micro Q gaan als je ook een Blofeld kunt hebben, meer wavetables en betere knoppen.

Hangt er een beetje vanaf. De Blofeld is een stuk duurder, heeft minder outputs, geen audio in en geen vocoder. Display van de Blofeld is daarentegen oneindig veel beter dan dat onoverzichtelijke gebeuren op de MicroQ. Qua waar voor je geld zou ik toch voor de MicroQ gaan, temeer daar die niet zo makkelijk van tafel af dondert als de Blofeld:P

Back