Eigenlijk een beetje rare vraag; ze lijken echt totaal niet op elkaar. Ze zijn allebei oud en relatief duur en dat was het dan wel. Alsof je naar het verschil tussen een Volkswagen Kombi en een Subaru Impreza vraagt ;-) Waarom is je keuze nou net op deze twee synths gevallen?
Er is heel wat prima nieuw spul op de markt is dat niet al 20 jaar oud is, een stuk goedkoper is en veel meer mogelijkheden (en polyfonie!) heeft. Ik zou me dan ook vooral niet stuk staren op de 16 part multitimbraal waar je deze twee bakken volgens mij op hebt geselecteerd. Ik zou dan - gezien wat je al wel en niet hebt - eerder iets goedkopers kopen en er nog een drumpcomputer of een totaal andere synthesizer bij kopen.
De Waldorf Q is een "gewone" virtual analog. Je kunt er in grote lijnen hetzelfde mee als met andere virtual analog synthesizers zoals de Virus, MicroQ, JP-8080, A Station, MicroKorg, you name it. Daarnaast heeft de Q nog wavetable synthesis.
De D-550 is juist rondom wavetable-synthesis gebouwd en legt daar een virtual analog sausje overheen. Dat doet ie op zijn eigen volkomen unieke manier. Niet echt ergens mee te vergelijken.
Maargoed. Met allebei kun je Kraftwerk of Faithless nadoen. Kraftwerk had bv. een Waldorf Microwave en die kun je zowel met de Waldorf Q Rack als met de D550 prima nadoen. Faithless gebruikte onder andere de opvolger van de D-550 maar ook een hele stapel Virtual Analog bakken die sterk lijken op de Waldorf Q. Uiteindelijk kun je overal wel Faithless of Kraftwerk mee nadoen

Dus daar zal het niet aan liggen.
Verder is de Q natuurlijk veel meer hands on en daardoor waarschijnlijk veel makkelijker te gebruiken. Als ik uit deze zou moeten kiezen, zou ik zonder meer voor de Q kiezen. Maar ik zou denk ik eerder voor de MicroQ gaan; die is veeeeeeeeeeeel goedkoper en heeft veel meer polyfonie. Maar Access Virus is natuurlijk ook een optie. Of Korg Radias (4 part multitimbral). Of. Tsjah. Er zijn zoveel keuzes.