wil meer laag horen

JvB

Stamgast
Hallo allemaal,

ik zou erg graag wat meer laag willen horen in mijn studio 8).
Ik ben een al een tijdje rond aan het kijken voor een subwoofer voor in de studio.
ik weet niet of dit een toevoeging zou zijn bij de mackie hr624 mk2.
Nu lees ik hier ook veel dat de akoestiek erg belangrijk is.
Maar daar heb ik helemaal geen kaas van gegeten.

Aangezien dat ik niet een royaal budget heb weet ik niet wat de beste oplossing zou zijn.

de ruimte waar ik zit is ongeveer 2 meter breed en 3,5 meter diep.
de monitors staan in de hoeken van de lange muur.

vast bedankt..

als ze in de hoeken staan heb je al maximale room gain, je hebt cancellations in je kamer door staande golven, zou beginnen met bass traps, wil je meer sublaag dan een 12" subwoofer nemen met pass through (aangezien de mackies dit niet hebben)

De monitoren in de hoeken van de lange muren is verre van optimaal. Er zijn toch wel wat regels voor de opstelling van nearfields. Met een juiste opstelling win je al een boel. Nearfields zijn er juist voor een direct geluid op je oren, zodat je minder last hebt van de onjuiste akoestiek van de ruimte. Dat is bij mid-fields en main monitors veel belangrijker dan bij nearfields.

Kijk bijvoorbeeld eens naar het schematische plaatje op deze website: http://www.ocularstudio.com/placing-equipment-your-home-recording-studio

TS geeft aan niet over een ruim budget te beschikken..

Juist een prima reden om hem te vragen.
Hij geeft een echt professioneel advies en dus weet je dat wat hij adviseert ook echt werkt.
En als je die Mackies hebt, kan er ook wel wat geld voor advies af. Je moet ook ff goed lezen wat hij zegt:
Het optimaliseren van je studio met huidige spullen incl meting en een rapport van ervoor / erna. In het verlengde kun je het uitbreiden met een compleet design van een DIY studio oplossing mocht dit nodig zijn.
:okdan:

Euh, wil je meer laag horen in het frequentiebereik dat je speakers nu halen? Dan kun je door plaatsing van je speakers al een heleboel bereiken inderdaad. Wil je daarentegen ook lager kunnen dat wat je speakers nu halen, dan zul je je set moeten uitbreiden met een subwoofer. Let goed op bij het aansluiten en afregelen ervan want je zou niet de eerste zijn die door een verkeerd ingestelde crossover een gigantisch gat of juist een verschrikkelijke bult in zijn frequentiecurve krijgt.

Nog even een gouden subwoofer tip uit mijn home theater ervaringen:

zet je subwoofer letterlijk neer op je luisterplek, bij voorkeur zelfs op luisterhoogte
kruip vervolgens op handen en knieen door je kamer totdat je de plek hebt gevonden waar de bas het hardst/het lekkerste klinkt. Zet DAAR je sub neer. Nu staat ie precies op de plek die de prettigste weergave op je luisterpositie oplevert ;-)

Bedankt, voor de tips/advies.
Ik ga me imeer n de akoestiek verdiepen
Ik merk idd dat langs de muur die tegen over de monitor staat het meeste laag weergeven.

Bedankt, voor de tips/advies.
Ik ga me imeer n de akoestiek verdiepen
Ik merk idd dat langs de muur die tegen over de monitor staat het meeste laag weergeven.

Als je de speakers daar neer zet, verschuift de optimale respons ook weer naar de tegenoverliggende muur. :D

- bass traps
- luisterpositie
- monitor positie

success

Maar dan staan de monitoren achter me. Of geeft dat niks
:stupid:stupid

Begin eerst maar eens met inlezen in akoustiek, je linkermuur klinkt niet beter als je rechter (of andersom) het gaat erom waar jij staat t.o.v. van je speakers snappie?

Die waffertjes van die mackies zijn natuurlijk niet echt geschikt om dik laag voort te brengen. Ik ben geen fan van subwoofers. Ik zou gewoon ff sparen voor een paar monitors met een wat grotere woofer en grotere kast die van zichzelf al wat verder in het laag doorlopen. Daarnaast idd acoustische aanpassing gaan doen. Beginnen met basstraps en diffusie op de juiste plaatsen.

ik zal me gaan verdiepen in de akoustiek.
ben wel erg benieuwd wat het me gaat opleveren.
of het een wereld van veschil zal zijn.

Back