Opcode XTC 64

WAREHOUSEGROOVE

Paprika expert level 10
Mede forummers even een vraagje:

Heb hier nog een oud beestje liggen (Opcode XTC 64) en vraag mij af of ik deze nog kan gebruiken voor (extra) MIDI aansluitingen.

De unit heeft een seriële kabel uitgang maar wil deze naar een USB2 ingang verbinden.

*computer is een imac i5 2.5Ghz en gebruik 2 micro lites, 1 Edirol maar kom nog steeds Midi aansluitingen te kort.

Mijn vraag is of dit mogelijk is via een USB2/RS422 adapter/omvormer?
Kan de unit dan plug and play werken zoals de Motu micro lite bijvoorbeeld?
of kan ik de unit gebruiken als secundaire Midi (Imac/micro lite/Opcode)

Wie het weet mag het zeggen :halleluja

Alvast bedankt

Ik gebruik mijn Opcode Studio 5XL zonder problemen via een USB/RS422 adapter. Maar... da's wel op een G3 met OS9, voornamelijk omdat die Opcode OMS nodig heeft.

Ik denk dat je tegen twee problemen aan gaat lopen onder Intel OS X: die serial adapter gaat niet werken (al was het maar door gebrek aan drivers) en OMS werkt niet op OS X.

Dat vreesde ik al, had ergens gelezen dat er adapters waren die USB2/RS422 conversie doen waarbij een driver voor de adapter wordt meegeleverd...... Geen idee hoe dat zit qua techniek maar het leek mij aannemelijk dat dan de input of output herkend zou worden (soort van plug and play zoals bij de micro lite)

Heb hier nog wel een oude G4 laptop staan maar daar zitten ook de juiste aansluitingen niet op en doe nu vrijwel alles op de i5 natuurlijk.

Er staat in de handleiding beschreven dat de XTC compatible is met non OMS en het S64 programma moet MIDI in en uit de Computer routen.....

De mensen bij Opcode zijn toch naar Apple gegaan had ik begrepen?

Ja, ik had ook begrepen dat ze overgegaan waren, en het midi configuratie-panel ziet er ook heel erg als OMS uit, dus het zou me niks verbazen.

Er zit bij mijn adapter (van Keyspan) inderdaad een cd met drivers, maar dat is "OS 8.6 en hoger". Dus sowieso PowerPC-spul. Dat zal qua driver voor OS X niet gaan werken. Dus als ze niet al in OS X zitten gaat die adapter niet werken. Voorzover OS X überhaupt nog ondersteuning heeft voor midi over RS422-poorten (al dan niet via USB).

Ik kan wel eens kijken wat mijn adapter doet (ik heb ook nog een i5 iMac staan), maar ik vrees het ergste.

Topper :okdan:

Kom nu zwaar MIDI aansluitingen tekort heb nu 14 MIDI in/out aansluitingen voor 19 apparaten en nu kan ik alle drummachines natuurlijk doorlussen maar soms is dat niet handig :)

Okay, er laat dat geef ik toe, maar ik was het helemaal vergeten :D
Totdat ik nu zelf een geluidskaart heb zonder midi en toch eens wilde kijken of de Studio 5xl aan kon sluiten.

Nou, niet dus. In ieder geval niet met bovengenoemde Keyspan serial adapter. De meest recente drivers (voor 10.5) zijn wél al universal en installeren ook zonder problemen op 10.8.2, maar werken vervolgens niet. Dus met de Keyspan gaat het in ieder geval niet werken...

[edit] ik zie nu in de system.log dat hij de driver niet inlaadt omdat hij niet compatible is met de kernel architectuur. Dus of gewoon verouderd, of niet 64-bit compatible.

attachment.php

Attachments

• Schermafbeelding 2012-11-08 om 08.40.20.png
    Schermafbeelding 2012-11-08 om 08.40.20.png
    25,5 KB · Bekeken: 101
Okay, nog niet helemaal uit het veld geslagen. Er blijkt een 2.6 beta driver te zijn voor die Keyspan, die zelfs officieel werkt tot en met Mountain Lion. Met die erin wordt in ieder geval de Keyspan nu zonder problemen herkent.

Ik zou dus nu twee RS-422 poorten moeten hebben. Nu alleen nog uitzoeken of het OS daar nog iets mee kan...

attachment.php

Attachments

• Schermafbeelding 2012-12-30 om 13.48.10.png
    Schermafbeelding 2012-12-30 om 13.48.10.png
    25,4 KB · Bekeken: 104
Voorzover ik kan nagaan is er voor OS X nog een midi-serial driver nodig. Daarmee zouden de Opcode's in ieder geval als multi I/O midi interfaces beschikbaar moeten komen.

Maar... de enige twee die ik kan vinden zijn die van Stealth (staat nog op hun site) en gPort (van Griffin). Wat betreft die laatste: Griffen bestaat niet meer en het domein is door een ander bedrijf overgenomen. Maar ik kon de installer wel nog downloaden via archive.org. Beide officieel alleen voor de eigen interfaces, maar dat schijnt generiek genoeg te zijn om ook met andere interfaces te werken.

Resultaat: nop, helaas. Die van Stealth is geen universal binary dus die start niet eens, die van gPort installeert wel netjes maar daar blijkt dan gek genoeg de port-setup alsnog PPC-only te zijn.

Ziet er dus vooralsnog uit dat er tot en met Snow Leopard nog mogelijkheden waren, maar dat het daarna opgehouden is.

Back