cd-r vs cd-r audio als master

Soul C

gecalibreerde soul augurk
gegroet Forumleden,

Als ik mn eigen brouwsels opneem, dan brand ik het altijd direct (realtime) op cd,
van de masteruitgang van mn mixer via een denoiser de cd recorder in
nou gebruik ik daar altijd dure audio cd-r's voor, in de veronderstelling dat deze een betere kwaliteit hebben dan gewone cd-r, maar is dat eigenlijk terecht ?

zijn hier meer mensen die hun mixen op cd opnemen, en wat voor cd's gebruiken jullie hiervoor? zijn er bijv merken die je beter kunt vermijden of waar heb je juist goede ervaring mee ?

gegroet Forumleden,

Als ik mn eigen brouwsels opneem, dan brand ik het altijd direct (realtime) op cd,
van de masteruitgang van mn mixer via een denoiser de cd recorder in
nou gebruik ik daar altijd dure audio cd-r's voor, in de veronderstelling dat deze een betere kwaliteit hebben dan gewone cd-r, maar is dat eigenlijk terecht ?

zijn hier meer mensen die hun mixen op cd opnemen, en wat voor cd's gebruiken jullie hiervoor? zijn er bijv merken die je beter kunt vermijden of waar heb je juist goede ervaring mee ?

De RIAA heeft het in de VS voor elkaar gekregen dat er royalties moesten worden afgedragen voor Audio CD-R's. Daarom moesten er aparte Audio CD-R's verkocht gaan worden zodat daar die royalty over kon worden afgedragen. Nou heeft iedere CD-R een code die verklapt wie hem heeft gemaakt en wat voor type het is. Een van de bitjes in die code geeft aan of het een "Audio CD-R" of een gewone is. Dat bitje is het ENIGE verschil tussen Audio CD-R's en gewone CD-R's.

Die regeling was alleen bedoeld voor "consumenten" dus "niet-professionele" standalone audio CD-recorder mochten alleen werken als er een Audio CD-R in zat. Die keken dus naar dat bitje. Gewone CD-branders doen dat helemaal niet en "professionele" CD-recorders maakt het ook niet uit. Je hoeft dus alleen Audio CD-R's te kopen als je een oude niet-professionele standalone audio CD-recorder hebt. In alle andere gevallen is het onzin; het enige verschil is dat ene bitje en de prijs. En dat komt de CD-R-fabrikanten natuurlijk prachtig uit...

Dus vooral geen Audio CD-R's kopen als gewone ook werken. Dat is pure oplichterij.

ik had een philips cr recorder.

Eerst een audio cdr erin, als hij dat bitje gelezen had, handmatig de lade opentrekken en er een normale goedkope cdr indoen, terugduwen en opnemen maar.

Omslachtig maar het werkte. Is wel sterk afhankelijk van de cd recorder die je hebt, want bij sommige kan je niet zelf de lade opentrekken.

Die heb je toch al betaald toen je het vinyl kocht?

da's waar, al heb ik het leeuwendeel van m'n platen tweedehands gekocht

bij mij werkte die truc niet helaas, heb het 1 keer geprobeerd en de recorder begon toen heel raar te doen. maar goed, ik heb m ooit op straat gevonden, mischien was dat de reden om m weg te gooien

Waarom zou je op cd-r opnemen (even aannemende dat je een computer met degelijke converters tot je beschikking hebt)? Wat na zoveel jaar nu blijkt is dat cd'r het relatief snel begeven.
Dan heb ik liever wavjes die je kunt backuppen.

Waarom zou je op cd-r opnemen (even aannemende dat je een computer met degelijke converters tot je beschikking hebt)? Wat na zoveel jaar nu blijkt is dat cd'r het relatief snel begeven.
Dan heb ik liever wavjes die je kunt backuppen.

ik gebruik zowiezo de computer niet als ik muziek maak :)
maar de beste mixen bewaar ik wel als wavjes, omdat ik ze meestal nog wel nabewerk in de computer ( limitter en normalize enz)

@ Rene, bedankt voor de tip ! dat is een goedkoop adresje

Back