Condensatoren Eminent 310

Talsma

Ouwe rot
Beste mensen,

Tijdens het slepen met de 310 ben ik wat keramische condensatoren verloren :) (2 of 3).

Nu wil ik deze gaan vervangen maar had ik een vraag m.b.t. de maximale spanning.

Bij één van de condensatoren (1nF) staat een maximale spanning van 630V. Bij een ander (220uF) staat 25V.

Nu kan ik bij de conrad condensatoren bestellen tot maximaal 100V, kan ik die er in zetten?? Of is het mogelijk dat er piekspanningen ontstaan tot 630V?

Kortom, is het verstandig om aan de oude gegevens vast te houden of is er ruimte om te variëren?

Bij Farnell hebben ze betere waarden maar daar kan je als particulier niet bestellen (tenzij je voor meer dan 50 euro besteld) Weet iemand nog een goede (web)shop met een Nederlandse afdeling?

bedankt voor de moeite!

Gr Henk:mega:

Piekspanningen van 630 volt lijken me wel heel hoog, maar voor het vervangen van condensatoren zou ik toch altijd uitgaan van minimaal dezelfde waarde of een hogere. Ze zullen die waarde er niet voor niets ingestopt hebben denk ik.

Zelf bestel ik meestal onderdelen bij Mouser (www.mouser.com). Voordeel vind ik het uitgebreide assortiment. Ik zou wel even kijken naar de verzendkosten, die zouden voor kleine bestellingen nog wel eens hoog kunnen uitpakken, omdat alles uit de VS moet komen.

Webshops: Dick Best en Newtone Online.

Maar eerst eens op een 310 schema kijken wat er volgens schema in moet zitten. Ik ben er redelijk zeker van dat dit geen 630V moet zijn, dat je met véél minder ook toekomt. Die 630V was misschien al niet origineel, of "hebben we nog liggen" van bij Eminent.

Bij twijfel Huib De Bruijn om info mailen.

:okdan:

Bedankt voor de reacties,

Ik vond het zelf ook aan de hoge kant, maar omdat er in het orgel meerdere condensatoren met deze waarde zitten begon ik te twijfelen.

Ik had de schema's al bekeken en daar staat het volgende:
Cap-1nF.jpg

Niks aan de hand zou je zeggen.

Ik zal morgen even contact opnemen met Huib, heb vandaag al contact gehad over verkleurde register schakelaars.

Zeer bedankt voor het mee denken, en de Links. Ik houdt jullie op de hoogte.

Gr Henk

Met een 25V lijn, lijkt een 50 of 63V exemplaar me ruim voldoende. Maar ik zie het volledige schema niet en heb ook geen eindeloze elektronicakennis.

De capaciteit zou ik sowieso hetzelfde houden. Eentje die meer spanning aankan kan geen kwaad, maar heeft ook niet echt nut. Dus als er maar 25V op komt, moet je geen extra moeite doen om een 630V bunker te vinden.

Maar huib weet het je morgen ongetwijfeld haarfijn uit te leggen.

Het is gelukt!

Ik heb wat condensatoren 'geleend' van m'n werk, die gingen tot 100V en dat lijkt te werken.

Mag ik jullie zéér hartelijk danken voor de tips, en het meedenken!

:okdan:

btw: Wat een geluid, nu heb ik het slepen er wel voor over....8~

Gr Henk

Back