Cubase SX + hardware studio

Rvooh

Gepokt en gemazeld
ben sinds eergisteren overgeschakeld op software-sequencing met cubase sx en het bevalt me wel.
ik kan nu veel sneller een beat sequencen op mijn sampler. ik denk dat het een grote vooruitgang is in mijn studio.
ik zend midi uit op OUT1 (midiman 2x2) en midiclock op OUT2 (naar tb-303's, 707,...)
ik ben momenteel niet van plan om vst instruments en/of audio te gaan gebruiken. Enkel pure midi sequencing (op macosx/G4 733mhz btw)

NU EVEN TO THE POINT: in welke mate zal mijn computer het aankunnen? zal ik gene problemen ondervinden met vertraging tussen het clocksignaal op OUT2 en de midi op OUT1?

ik ben nogal een leek in het software sequencing vak.

vertraging?

vertraging?

met de specs van je computer en draaiend onder osx verwacht ik dat je met alleen midi weinig tot geen problemen gaat krijgen, je kan zelfs makelijk wat audiosporen en/of wat plug ins gebruiken, ik gebruik zelf logic op een g3 600 met 512mb en heb erg weinig problemen met midi en kan wel aardig wat audio erbij draaien, afhankelijk natuurlijk van effect plugins per spoor, maar zoals ik al zei: met midi alleen moet je geen problemen verwachten.....

vertraging?

vertraging?

met de specs van je computer en draaiend onder osx verwacht ik dat je net alleen midi weinig tot geen problemen gaat krijgen, je kan zelfs makelijk wat audiosporen en/of wat plug ins gebruiken, ik gebruik zelf logic op een g3 600 met 512mb en heb erg weinig problemen met midi en kan wel aardig wat audio erbij draaien, afhankelijk natuurlijk van effect plugins per spoor, maar zoals ik al zei: met midi alleen moet je geen problemen verwachten.....

Je computer kan het aan, geen probleem, het handelen van midi is voor computers van de laatste jaren echt geen probleem, hoeveel mensen zweren wel niet bij hun atari? En dat is toch niet wat je noemt een krachtige computer, als je bekijkt wat er nu te koop is.
Die midi timing hangt dus niet af van je computer (Mhz, ram etc.) maar meer van de interface die je gebruikt, en de hoeveelheid midikanalen. Midi-timing problemen zitten opgesloten in het protocol van midi zelf (kanaal 16 wordt later verstuurd dan 1 bijvoorbeeld) en de manier waarop je software met die data omgaat. Het enige is wel (maar dat heeft nix met computers te maken) dat je niet oneindig veel apparaten achter elkaar gaat hangen dmv de thru-poorten [smart-ass-mode] daisy-chainen dus [/smart-ass-mode]. Maar dat merk je vanzelf.
Maar ik verwacht geen problemen, tenzij je tot die groep hoort die zegt dat een mpc bijvoorbeeld strakker is, maar dat is een discussie waar ik em liever buiten houdt, vooral omdat ik met hardware sequencen geen ervaring heb.

En in het kort: gen problemen :D

vanaf hoeveel apparataten is daisy chaining dan echt dramatisch?

momenteel maar 4 apparaten in de daisy chain, en +3 in de clock chain (met 2 kenton MDC convertors)

Waarom koop je SX voor ca. €400,- Als je geen midi gebruikt? Dan koop je toch gewoon Cubasis 4 voor €95,-

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Waarom koop je SX voor ca. €400,- Als je geen midi gebruikt? Dan koop je toch gewoon Cubasis 4 voor €95,-

Je bedoeld AUDIO ipv MIDI neem ik aan? ;)

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Waarom koop je SX voor ca. ?400,- Als je geen midi gebruikt? Dan koop je toch gewoon Cubasis 4 voor ?95,-

ik gebruik enkel midi
en ik weet dat het een rare keuze lijkt.
Maar ik zit op MACOSX , en ik wil niet meer terug naar OS9. Vandaar ik dus cubasis 4 niet kan gebruiken.
Er is momenteel geen beter alternatief voor midi sequencing. Indien dit alternatief er komt gaat cubase weer de deur uit.

Origineel geplaatst door oli303
Met die DIN-sync apparaten is het toch eenvoudig dat je ook audio lijnen opneemt in cubase. Anders moet je altijd alles opnieuw met de hand gaan faden en tweaken bij elke pruts die je aan het arrangement wijzigd.

daar begin ik niet mee, dat neem ik het leukste deel weg :-) al draaiend kom je meestal op nieuwe ideeën

Ik gebruik mijn thru's alleen om clock data door te routen naar bijv. mn doepfer, verder vermijd ik liever het delen van een MIDI aansluiting met meerdere apparaten omdat je dan steeds dat gezeik hebt met MIDI kanalen die elkaar in de weg zitten, moet je steeds je apparaten afstellen zodat ze elkaar niet aansturen, of dat je een loop krijgt, ik ben lui....

Wat vertraging betreft, die zal er altijd zijn, in jouw geval zal een vertraging denk ik minimaal zijn, Cubase is slim genoeg om zo'n vertraging alsnog in goede banen te leiden, je totale sync zal altijd goed zijn ookal heb je misschien vertraging met het starten.

Als je nou nog verder gaat "ketenen" dan bestaat natuurlijk de kans dat je op een gegeven moment ergens een MIDI delay moet inschakelen ofzo.

Laatst gewijzigd:
Back