AKAI VX-600 GEZOCHT

Status
Please reply by conversation.
Wie heeft een Akai VX 600 in goede staat te koop?

denk aaneen cem based synth ...de juiste cemmies ...
check een ax80 ...ax60 anders ax60 komt nog wels voorby ..met schuivies misjede 2e osc
:engel:

De VX-600 zijn inderdaad zeldzaam; zeker in Nederland.

Op dit moment staat er op synthforum een AX-80 te koop; misschien een interessant altenatief.

Van de Akai VX-600 zijn er maar 50 stuks verkocht in Nederland via parallel import.

Akai heeft zelf nooit de verkoop in Nederland gewild.

Dankzij Rob Senso van Sensomania te Amsterdam is er ooit een zending van 50 stuks rechtstreeks in Belgie gekocht die bestemd was voor Engeland.; de netsnoeren waren afgeknipt en voorzien van een in Nederland gangbaar type stekker.

Ik heb destijds een van de laatste uit voorraad compleet met separate multi output kabel bij hem gekocht en heb hem nog steeds.

Die van mij heeft destijds ook nog een modificatie ondergaan die is uitgevoerd door Sensomania te Amsterdam.

Ik heb destijds los via Akai Benelux (Vodor) los onderdelen gekocht van de pitchbend / modulatie wheels compleet met potmeters en plastic montagepaneel (afkomstig van de AX-73 als ik het mij goed herrinner.
Dit montagepaneel heb ik precies tussen de wheels doormidden gezaagd en als vervanger geplaatst voor de huidige kunsttof delen naast het klavier.
Hierdoor heb ik een Pitchbend wheel links van het klavier, die via de EWI Bend potmeter rechtstreeks via de Matrix software aan een parameter gekoppeld kan worden.

Ondanks dat ik hem weinig gebruikt, wat natuurlijk wel zonde is, zal ik de VX-60 niet verkopen net als mijn AX-60.

De AX-60 heb ik na bijna een jaar in mijn berging gelegen te hebben, sinds een maand weer in mijn set-up opgenomen en ik speel er sindsdien weer elke avond op.
Ondanks de enkele VCO heeft hij toch een heel mooi en veelzijdig geluid. Ik zou hem graag nog een keertje naast een Roland Juno 6/60 willen horen om te vergelijken. Volgens zeggen zou de Juno warmer klinken, maar de AX-60 heeft weer meer mogelijkheden.

Ik hoop dat je snel een VX-600 te koop vind

Wie heeft een Akai VX 600 in goede staat te koop?

kdenk dat ze meestal by de juiste studioos zijn terecht gekomen en egte ..weapons of choice zijn geworden ..khad ooit een ex80 en ax60 allebei vette synth met duidelijk eigen karakters ..de vx600 is een matrix ala oberheim ..fatso ...
die d8 ik nooit te veel koste ook 600a750 eu
idd komt niet veel voorby

denk datr ook geen 10.000 ofzoo zijn gemaakt ?
sc6 vette bak indeed

kdenk dat ze meestal by de juiste studioos zijn terecht gekomen

tja, heheh, 'k heb er in begin jaren '90 één gekocht, voor 30.000 BEF
en 'k heb 'm is willen verkopen eind jaren 90', maar 'k heb 'm nog steeds,
al 'k heb er wel al kosten aangehad, de calibratie ging niet meer..
binnengedaan bij akai toen, kostte me een smak geld...

De display verlichting is ook al hersteld,
maar er is nu terug één voice die niet meer calibreert.

'k heb er een Voice Out Cable voor gemaakt
en ik gebruik de VX600 nu vooral als Noise Generator, zo een noise envelop,
en 'k moet zeggen, k vind dat lijken op een straaljager die over gevolgen komt..

Jammer dat de knoppen niet werken als controller,
en verder lijkt de edeting veel op de K20x0, zo in menu's...

't duurt ook altijd enkele minuten vooraleer ie opgewarmt is, en in tune speelt..

Heb er vier jaar geleden nog 1 weggedaan voor 600 of zo
Tofffe synth.. Teveel gedoe
Door andromeda ook overbodig geworden..
MAAR
ik vind m dr zo stoer uitzien die vx600 hehe

Ik lees nu deze thread weer eens terug en wil nog even iets zeggen over het calliberen van een VX-600

Ik heb in het verleden ook een keer meegemaakt dat de callibratie steeds tijdens de procedure bleef hangen.

Voordat je gaat callibreren moet je zorgen dat eventuele CC parameters die via je Soft Matrix geprogrammeerd staan eerst naar "0" worden gereset, anders begint de callabratie vanuit de CC ingestelde waarde in plaats vanaf "0".
Dit geldt ook voor eventuele modificaties zoals de EWI potmeters die software matig of hardware matig aan de matrix zijn gekoppeld.

Ik heb dit in het beging ook een keer gehad.

Je kan zelf een "Hard Reset" doen en alle instellingen terug brengen naar de "Factory Defaults".
Hiermee worden alle klanken gewist en alle andere instellingen gereset.
Na het resetten werkte bij mij de callibratie weer goed.

Ik heb natuurlijk wel EERST alle klanken naar een geheugenkaartje geschreven om ze te bewaren.

De "Hard Reset" procedure werkt als ik mij goed herrinner als volgt:

Safe al je klanken uit de VX-600 op.
Zet de "Power" schakelaar "UIT
Hou de "<" en ">" toets beide ingedrukt.
Doe de "Power" schakelaar "AAN"
Laad al je klanker weer terug in de VX-600

Ach zo, merci,

'k Had al zo'n vermoeden, maar kwas ni echt zeker... Normaal calibreer ik bij één bepaalde patch..

Sjeez 125 euro .... da's echt een mega-koopje, halverwege de jaren 90 heb ik er 1 gekocht tijdens mijn vakantie in Portugal ik weet niet meer wat ik ervoor betaald heb destijds. Ben er nog steeds blij mee, dat ding blaast als de neten!

Het is inderdaad mogelijk om de deel van de EWI / EVI Wind Controller trim potmeters op de bovenzijde van de VX-600 te gebruiken als Realtime Controllers.

Het betreft hierbij de EWI Bend en de EWI Glide potmeters.

De EWI Vibrate potmeter is onbruikbaar omdat deze met een wisselspanning werkt.

De EWI Breath potmeter is onbruikbaar omdat deze steeds een vaste noot triggert.

Hierbij een paar foto's van de modificaties op mijn VX-600

IMG_3995.jpg

IMG_3996.jpg

IMG_3997.jpg

IMG_3998.jpg

Allereerst heb ik destijds met behulp van Akai Benelux / Vodor aan de hand van een kopie van de service manual van een Akai AX-73 de bestelnummers van de benodigde losse onderdelen uitgezocht.

Dit betroft het complete bender / modulatie paneel inclusief potmeters, trimpotmeters, de losse wielen en de gekleurde knoppen.

Het kunststof paneel heb ik exact door midden gezaagd zodat het rechter deel links op de VX-600 pastte en het linker deel rechts van het toetsenbord pastte.

De koptelefoonaansluiting heb ik verplaatst van links voor naar rechtsboven.
Voor het modulatiewiel links van het toetsenbord heb ik een deel van de onderzijde van het chassis verwijderd zodat het voldoende ruimte voor de uitslag naar boven en onder vrij komt voor het wiel.

Hiervoor heb ik de ondersteuning van de pressurestrip onder het toetsenbord verwijderd.
Let hierbij vooral op dat er geen kortsluiting in de pressurestrip ontstaat.

Alle mechanische modificaties heb ik zelf uitgevoerd.

Alle elektrische modificaties zijn destijds uitgevoerd door Rob Senso van Sensomania uit Amsterdam.

Deze elektrische modificaties zijn het hard doorverbinden van de extra potmeters naar de EWI "Instrument" INPUT multipin connector op de achterzijde van de VX-600.

Als het goed is moet ik nog het doormeetschema ergens hebben liggen waarop staat vermeld welke pin voor welke functie is; maar deze moet ik opzoeken in de berging.

Door nu in de soft matrix de EWI Bend en de EWI Glide als bron te programmeren, kan je deze als realtime controllers gebruiken.

Voor deze modificatie geldt ook dat je de potmeters op neutraal moet zetten VOORDAT je gaat callibreren.

Ik heb deze modificatie bedacht omdat ik ook graag wat extra controllers wilde hebben en ik de pitchbender mistte; deze functie kan je ook via de softmatrix met key pressure gebruiken, maar ik wilde de key pressure liever voor de vibrato functie reserveren.

Ik zal binnenkort eens kijken of het schema nog kan vinden deze dan posten.

Wow, Da's wel knap, dat mwheel !! Maar mss wel jammer van de onderkant ??

Ik heb er al enkele maanden m'n UC-16 naast gezet, maar 't probleem is dat ik de waarde vd UC16 controllers niet direct kan saven als patch in de VX

img_8832-VX600-UC16.jpg

Ben ik even blij dat ik een beetje kan toeteren! Scheelt weer een hoop werk :D . Ben wel benieuwd naar dat pin doormeetschema.

Het is inderdaad mogelijk om de deel van de EWI / EVI Wind Controller trim potmeters op de bovenzijde van de VX-600 te gebruiken als Realtime Controllers.

Het betreft hierbij de EWI Bend en de EWI Glide potmeters.

De EWI Vibrate potmeter is onbruikbaar omdat deze met een wisselspanning werkt.

De EWI Breath potmeter is onbruikbaar omdat deze steeds een vaste noot triggert.

Hierbij een paar foto's van de modificaties op mijn VX-600

Allereerst heb ik destijds met behulp van Akai Benelux / Vodor aan de hand van een kopie van de service manual van een Akai AX-73 de bestelnummers van de benodigde losse onderdelen uitgezocht.

Dit betroft het complete bender / modulatie paneel inclusief potmeters, trimpotmeters, de losse wielen en de gekleurde knoppen.

Het kunststof paneel heb ik exact door midden gezaagd zodat het rechter deel links op de VX-600 pastte en het linker deel rechts van het toetsenbord pastte.

De koptelefoonaansluiting heb ik verplaatst van links voor naar rechtsboven.
Voor het modulatiewiel links van het toetsenbord heb ik een deel van de onderzijde van het chassis verwijderd zodat het voldoende ruimte voor de uitslag naar boven en onder vrij komt voor het wiel.

Hiervoor heb ik de ondersteuning van de pressurestrip onder het toetsenbord verwijderd.
Let hierbij vooral op dat er geen kortsluiting in de pressurestrip ontstaat.

Alle mechanische modificaties heb ik zelf uitgevoerd.

Alle elektrische modificaties zijn destijds uitgevoerd door Rob Senso van Sensomania uit Amsterdam.

Deze elektrische modificaties zijn het hard doorverbinden van de extra potmeters naar de EWI "Instrument" INPUT multipin connector op de achterzijde van de VX-600.

Als het goed is moet ik nog het doormeetschema ergens hebben liggen waarop staat vermeld welke pin voor welke functie is; maar deze moet ik opzoeken in de berging.

Door nu in de soft matrix de EWI Bend en de EWI Glide als bron te programmeren, kan je deze als realtime controllers gebruiken.

Voor deze modificatie geldt ook dat je de potmeters op neutraal moet zetten VOORDAT je gaat callibreren.

Ik heb deze modificatie bedacht omdat ik ook graag wat extra controllers wilde hebben en ik de pitchbender mistte; deze functie kan je ook via de softmatrix met key pressure gebruiken, maar ik wilde de key pressure liever voor de vibrato functie reserveren.

Ik zal binnenkort eens kijken of het schema nog kan vinden deze dan posten.

Ik kreeg alleen allemaal 'piano' patch settings te zien, na een Reset, Geen 'Factory' presets,,

Ik moest de clock accu vervangen van m'n Geheugen card, vandaar,, en ik was er te laat mee.. Patchen dus kwijt van één v/d twee geheugen cards..

e kan zelf een "Hard Reset" doen en alle instellingen terug brengen naar de "Factory Defaults".
Hiermee worden alle klanken gewist en alle andere instellingen gereset.
Na het resetten werkte bij mij de callibratie weer goed.

Ik heb natuurlijk wel EERST alle klanken naar een geheugenkaartje geschreven om ze te bewaren.

De "Hard Reset" procedure werkt als ik mij goed herrinner als volgt:

Safe al je klanken uit de VX-600 op.
Zet de "Power" schakelaar "UIT
Hou de "<" en ">" toets beide ingedrukt.
Doe de "Power" schakelaar "AAN"
Laad al je klanker weer terug in de VX-600

Status
Please reply by conversation.
Back