Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
dan een VX-600.Wie heeft een Akai VX 600 in goede staat te koop?

Wie heeft een Akai VX 600 in goede staat te koop?
kdenk dat ze meestal by de juiste studioos zijn terecht gekomen

. Ben wel benieuwd naar dat pin doormeetschema.Het is inderdaad mogelijk om de deel van de EWI / EVI Wind Controller trim potmeters op de bovenzijde van de VX-600 te gebruiken als Realtime Controllers.
Het betreft hierbij de EWI Bend en de EWI Glide potmeters.
De EWI Vibrate potmeter is onbruikbaar omdat deze met een wisselspanning werkt.
De EWI Breath potmeter is onbruikbaar omdat deze steeds een vaste noot triggert.
Hierbij een paar foto's van de modificaties op mijn VX-600
Allereerst heb ik destijds met behulp van Akai Benelux / Vodor aan de hand van een kopie van de service manual van een Akai AX-73 de bestelnummers van de benodigde losse onderdelen uitgezocht.
Dit betroft het complete bender / modulatie paneel inclusief potmeters, trimpotmeters, de losse wielen en de gekleurde knoppen.
Het kunststof paneel heb ik exact door midden gezaagd zodat het rechter deel links op de VX-600 pastte en het linker deel rechts van het toetsenbord pastte.
De koptelefoonaansluiting heb ik verplaatst van links voor naar rechtsboven.
Voor het modulatiewiel links van het toetsenbord heb ik een deel van de onderzijde van het chassis verwijderd zodat het voldoende ruimte voor de uitslag naar boven en onder vrij komt voor het wiel.
Hiervoor heb ik de ondersteuning van de pressurestrip onder het toetsenbord verwijderd.
Let hierbij vooral op dat er geen kortsluiting in de pressurestrip ontstaat.
Alle mechanische modificaties heb ik zelf uitgevoerd.
Alle elektrische modificaties zijn destijds uitgevoerd door Rob Senso van Sensomania uit Amsterdam.
Deze elektrische modificaties zijn het hard doorverbinden van de extra potmeters naar de EWI "Instrument" INPUT multipin connector op de achterzijde van de VX-600.
Als het goed is moet ik nog het doormeetschema ergens hebben liggen waarop staat vermeld welke pin voor welke functie is; maar deze moet ik opzoeken in de berging.
Door nu in de soft matrix de EWI Bend en de EWI Glide als bron te programmeren, kan je deze als realtime controllers gebruiken.
Voor deze modificatie geldt ook dat je de potmeters op neutraal moet zetten VOORDAT je gaat callibreren.
Ik heb deze modificatie bedacht omdat ik ook graag wat extra controllers wilde hebben en ik de pitchbender mistte; deze functie kan je ook via de softmatrix met key pressure gebruiken, maar ik wilde de key pressure liever voor de vibrato functie reserveren.
Ik zal binnenkort eens kijken of het schema nog kan vinden deze dan posten.
e kan zelf een "Hard Reset" doen en alle instellingen terug brengen naar de "Factory Defaults".
Hiermee worden alle klanken gewist en alle andere instellingen gereset.
Na het resetten werkte bij mij de callibratie weer goed.
Ik heb natuurlijk wel EERST alle klanken naar een geheugenkaartje geschreven om ze te bewaren.
De "Hard Reset" procedure werkt als ik mij goed herrinner als volgt:
Safe al je klanken uit de VX-600 op.
Zet de "Power" schakelaar "UIT
Hou de "<" en ">" toets beide ingedrukt.
Doe de "Power" schakelaar "AAN"
Laad al je klanker weer terug in de VX-600