Studio monitoren - Ribbons tweeters goed of 10x niks?

electro- & magnetostaten worden wel gebruikt, maar zijn vaak erg hifi dus je als je ze ziet is het vaak alleen het topsegment (want dat is meestal wat minder gehyped) en dan alleen bij mastering. al zou je prima kunnen mixen op een martin logan setje lijkt me.

P.S Ribbons klinken ook mooi, maar die zie je in de hifi en high-end wereld weer minder/niet voorbijkomen.
Wie heeft hier enig inzicht in?

Adam gebruikt Ribbons in al hun monitors. Ze noemen ze allemaal hetzelfde maar er zit flink verschil in. De Ribbon tweeter van de S*X serie behoort tot een van de beste tweeters die ik ken.

Zelf heb ik geen voorkeur voor een bepaalde technologie. Van alle soorten tweeters zijn goede en (veel) slechte gemaakt.
Ter illustratie;

Dynaudio Esotec dome Tweeter,
Adam S*X ribbon
K+H berrylium tweeter

zijn allemaal niveau's beter dan de

De KRK RP dome tweeter
Behringer Ribbons
Genelec berrylium tweeter (welke overigens niet slecht is maar hij haalt het bij lange na niet bij de 3 bovenste)

Mij gaat het er bij monitors (en dus ook de tweeters) vooral om dat ze 'gemiddeld' klinken. Dus als de bekende uitspraak over de Yamaha NS-10M's: "als je mix daarop goed klinkt, klinkt het overal goed".
Met bv ribbon tweeters kan ik me voorstellen dat het op je ADAM's dan heel erg mooi klinkt, maar dat het dan op een gemiddelde audio/home cinema set toch wat tegenvalt. En dat laatste omdat home-audio en high-end weinig gebruik maakt van ribbons.
En alleen al om die reden hoef ik geen subtropische componenten (ribbons, electrostate etc.) in mijn monitors, en al helemaal geen monitors die 'mooi/vet/hard/knallen/beuken' etc. Ik ben dan namelijk bang dat ik geen 'gemiddeld' geluid meer heb. Daar moet je je dan nl. weer helemaal op gaan instellen (en afstellen), en daar heb ik geen behoefte aan.

Om zelf wat scherp te blijven en niet meteen al te blij te zijn met mijn mixen op de Yamaha HS-80M's, check ik ze dan altijd op de Avantone Mixcubes om te bezien wat er overblijft op een baggersetje. Voor mij werkt die combi goed.

P.S. De Avantone Mixcube is een full-range single speaker monitor, met weinig laag en hoog. Fijn om je mid op te checken en te bezien wat er van het laag overblijft op li-fi niveau.

Ik heb ooit de adam a7's gehad. Die ribon tweeters hadden een enorme precisie die mijn dynaudio's toch een beetje missen. Het nadeel van die tweeters is wel dat ze zeer vermoeiend zijn voor het gehoor.
Een partner van mij kreeg letterlijk migraine na 5 minuten werken op deze.
Ik was in Engeland in een studio waar de adam sx3's stonden waar een stukje crepe tape overheen was geplakt, van wat ik mij ervan herinner hielp dat. Die gast vertelde dat hij zonder die tape dagenlang oorpijn overhield van die tweeters ondanks dat

Ik heb ooit de adam a7's gehad. Die ribon tweeters hadden een enorme precisie die mijn dynaudio's toch een beetje missen. Het nadeel van die tweeters is wel dat ze zeer vermoeiend zijn voor het gehoor.
Een partner van mij kreeg letterlijk migraine na 5 minuten werken op deze.
Ik was in Engeland in een studio waar de adam sx3's stonden waar een stukje crepe tape overheen was geplakt, van wat ik mij ervan herinner hielp dat. Die gast vertelde dat hij zonder die tape dagenlang oorpijn overhield van die tweeters ondanks dat

Begint op de Yamaha NS10M te lijken. Daarvan hoorde je ook dat ze tissues voor de tweeters plakten omdat ze te schel waren. Lijkt mij nu niet echt ideaal. Blij dat ik niets voor de Yamaha HS80M hoef te hangen. :P

Back