Spanningsdeler voor voeding

jwhagenbeek

Ouwe rot
even een oud draadje oppakken:
in mn modular gebruik ik vrij veel modules die enkel 9V lusten.
een module lust zelfs slechts 4,5V

Wat ik nu altijd doe is een spanningsdeler maken. maar de electroboer vertelde mij laatst dat dat geen slimme oplossing is die volgens hem vrij risico vol is voor de apparatuur. Volgens hem was de enige oplossing een voltage regulator...

is dat echt de enige goede oplossing of kan ik gerust mn modules met spanningsdelers in mn modular blijven hangen????

(@ moderator: is dit niet meer een topic voor de afdeling zelfbouw, reperatie en onderhoud???)

Bericht door een moderator:
Afgesplist.

(behalve het woord "spanningsdeler" zag ik weinig relatie met het Little Phatty probleem van de originele thread)

Ja, je kunt voeden via een deler. Het is echter wel zo dat het exacte voltage dat uit de deler komt afhankelijk is van de interne weerstand van de schakeling die eraan hangt (tenzij je hem buffert). Ook krijg je allerlei neveneffecten (zoals meer stroom) als je er meerdere tegelijk gebruikt. Ik zou het echter niet gelijk "risicovol" willen noemen, tenzij je hoofdvoeding ook niet gestabiliseerd is.

Je gaat echter wel andere probleem krijgen, want een module die op 4,5V draait zal niet gelukkig worden van de 5Vpp en 10Vpp signalen van de gemiddelde modular.

Als je bedoeld met een spanningsdeler dat je een tweetal weerstanden van de zelfde waarde over de voedingspanning heen zet waarvan je de middenaftakking gebruikt dan is dat inderdaad zeer risicovol.
Stel dat net de verkeerde weerstand gaat onderbreken: dan krijg je de volle spanning op je apparaten,....

Het beste kun je een goede gestabiliseerde voeding aanschaffen of zelf maken.
Spanningsdelers met weerstanden is leuk in theorie maar inderdaad (zeer) risicovol.

Ik snap je redenatie niet helemaal denk ik. Het is zeer risicovol want als je bewust de schakeling sloopt (een weerstand onderbreekt niet uit zichzelf) dan is hij stuk? Lijkt me niet meer dan logisch.
Als ik de beveilingsdiode die over een spanningsregelaar staat verkeerd om erin zet heb ik een vergelijkbaar probleem. Daarmee is een spanningsregelaar zelf nog niet "risicovol".

Als je bedoelt in geval van een defecte weerstand dan ja, maar dan is ook een spanningsregelaar risicovol want ook die kan stuk gaan. Dan kun je alleen maar alles met batterijen voeden.

Laatst gewijzigd:
ik heb o.a. deze in mn modular verwerkt tot lo-fi sampler :P
http://www.bartsmit.com/talk-talk-voicerecorder

P1010118.jpg

Back