protools digidesign

Graafmachine

- MPC 60 Pimp -
Wie kan mij vertellen wat protools nou eigenlijk is. Voorzover Ik het tot op hedn heb begrepen is het software, maar wat maakt het dat alle topnotch producers ermee werken?

Oh ja, en wat is op dit moment een goeie betalbare geluidskaart?

Bedankt wederom!

Protools is zon beetje de standaard in de av industrie. Kijk voor info eens op www.digidesign.com

Voor goeie en betaalbare geluidskaarten kun je eens naar de kaartjes van m-audio of audiotrak kijken

je kan bij digidesign.com een gratis promo dvd bekijken..
toch best wel grappig om die op een zouteloos avondje te bekijken =)

Nee, ProTools is niet alleen software. Was het maar zo :)

Het is een combinatie tussen software en hardware, waarbij die hardware schreeuwend duur is (mijn vader zou zeggen: "het is niet duur, het is alleen veel geld") maar wel superlekkere hardware natuurlijk :)

Ik moet eerlijk zeggen, ik was alleen logic gewend, en toen ik net met ProTools werkte dacht ik echt ff van; waarom is dit nou zo kewl? Maar ehm, na een paar uurtjes.... 8~

't Is ook eigenlijk niet vergelijkbaar :) Logic/Cubase is veel meer midi (met audiomogelijkheden), ProTools is veel meer audio (met midi-mogelijkheden)

Haarbol> eigenlijk wil ik ook wel zo´n setje zoals wij in de kelder hebben staan, maarja, dat wordt toch iets voor later als ik groot ben... :erm:

Heeft het zin om de lite versie te gebruiken eigenlijk?

Ophidian: Volgens mij hebben wij dezelfde kelder.... Woei! :{ :{ :{ :{

Ja, da's een prima setje :)

Niet dat ik er mee om kan gaan...

Volgens weer een andere klasgenoot van ons (Ludo) is daar (gedeeltelijk?) o.a. onze songfesitvalflop "one more night" opgenomen

En naast de ProTools set is natuurlijk het brandalarm de geweldigste feature uit die studio... :P

Maarehm, ontopic maar weer? :)

wederom

wederom

Hi,

Oke duidelijk; maar waar bestaat de hardware uit? Is ook enkel de software te gebruiken zonder de hardware?
en wat is het feitelijke verschil tussen de gewone en lite verie? Tot slot, wat kost de meest goedkope variant. Wordt je als muzikant minder serieus genomen als je Cubase gebruikt?

THANX!!!!!!!!!!!!!!!

http://www.digidesign.com

En je kunt een demo video of iets dergelijks bestellen.
Of een keer inschrijven voor een demonstratie die ze elk halfjaar houden.

De goedkoopste versie is voor aan een laptop (nou ja niet perse) en dan heb je een USB apparaat plus de software die erbij hoort. Protools LE (light) En die Mbox zou zo'n 500€ kopen. Maar dan wil je er vast nog wel RTAS plugins bij (hij kent geen VST/DirectX plugins) en die zijn ook niet echt goedkoop dus moet je goed kijken welke je nog verder nodig hebt.

De 'normale versie is een PCI kaart plus een aantal 19" modules. Plus nog extra opties om uit te breiden. En dan begint de teller te lopen bij zo'n 15.000€

Re: wederom

Re: wederom

Origineel geplaatst door Graafmachine
Wordt je als muzikant minder serieus genomen als je Cubase gebruikt?

Vooral door de groep mensen die denkt dat goede muziek bepaald wordt door de apparatuur... :doei:

"believe" van cher bijvoorbeeld is gewoon lekker in cubase opgenomen - en dat weet ik uit een ander thread uit dit forum :) gaaf :geslaagd:

ik ken die kelder

ik ken die kelder

Origineel geplaatst door Haarbol
Ja, da's een prima setje :)

Volgens weer een andere klasgenoot van ons (Ludo) is daar (gedeeltelijk?) o.a. onze songfesitvalflop "one more night" opgenomen
En naast de ProTools set is natuurlijk het brandalarm de geweldigste feature uit die studio... :P

Maarehm, ontopic maar weer? :)

Jaja onze Tjeerd van Zanen heeft mij daar ook les gegeven in protools (prutels) , en ja hoor hij was altijd bezig met dat songfestival nummer , het is er niet opgenomen maar wel deels gemixed in die kelder. ps. het was geen flop maar het enigste nummer dat zuiver gezongen werd !!!!

Hoho, no offence - ik vond het zelf het beste songfestivalnummer (van de Nederlandse inzendingen sowieso), ik vond het alleen een flop omdat we veel lager zijn geëindigd dan had gemoeten :)

(ik moet 'm te vriend houden, want ik moet nog achterstallig onderhoud inleveren ;))

maar ik meen het wel.

haha

haha

Origineel geplaatst door Haarbol

(ik moet 'm te vriend houden, want ik moet nog achterstallig onderhoud inleveren ;))

maar ik meen het wel.

LOL , en ja dat songfestival is zo corrupt als ik weet niet wat, maar toch! suc6 met je opdrachten!

Er zijn groepen mensen bij voorbaat al een hekel hebben als er protools wordt gebruikt (aka Alishad ;) )

kan ik in komen

kan ik in komen

Yep Fuse daar kan ik ook helemaal mee eens zijn!! Kijk protools is tegek je kunt zo veel en zo nauwkeurig mee editten ,zoveel dat enkele protools producties ook zo glad klinken dat het protools er vanaf druipt . Dan heb ik ook zoiets van: moet dat nou ? doet men dat omdat ja iedereen het doet? Ach het werkt te gek alleen be-carefull dat je niet teveel gaat ja euh mierenzeiken (glad maken)zal ik maar zeggen .

Zelf arrangeer ik alles in Cubase totdat ik een nummer 'helemaal' af heb en schrijf het daarna weg als audio. In protools kun je dan nog leuke 'truukjes' toepassen die in Cubase met MIDI nogal wat tijd in beslag nemen of gewoon niet mogelijk zijn, zoals stukken audio reversen of kleine stukjes audio pakken en daar mee lopen freaken. Verder kun je in PT bijvoorbeeld de kick naar de sidechain van een compressor op een bas sturen, om deze te 'ducken', wat in Cubase ook niet mogelijk is, correctie als ik fout heb, maar het is mij nog niet gelukt. Ik gebruik PT dus als 'finishing touch', om het geheel nog wat interessanter te laten klinken, en de hele mixdown. Vind PT persoonlijk lekker en overzichtelijk werken, ondanks dat ik de FREE version gebruik (op een paar vastlopertjes na af en toe, maar ja, hij's gratis, wat wil je....)

Ik heb een hele tijd terug ook zo'n DVD besteld bij Digidesign.. is gratis dus ik kan het zeker aanraden.. maar goed, dan krijg je dus zo'n beetje te zien wat er allemaal mogelijk is met ProTools en dat is best veel... het is voor de home-producer niet te betalen, maar het is gewoon zo uitgebreid... mooi spul hoor.

Origineel geplaatst door spectra.prins
Verder kun je in PT bijvoorbeeld de kick naar de sidechain van een compressor op een bas sturen, om deze te 'ducken', wat in Cubase ook niet mogelijk is, correctie als ik fout heb, maar het is mij nog niet gelukt.

Volgens mij kan dit met diverse vst plugins wel - maar moet heel eerlijk zeggen dat ik dat niet uit eigen ervaring kan zeggen.... :)

Back