Korg Polysix

Xharlotte

Nieuwkomer
Mijn oude Korg Polysix heeft te lang geen stopcontact meer ontmoet en doet nu niets meer behalve de lichtjes die branden. Nazicht bij de synthhersteller leerde me dat volgende, niet meer in de handel zijnde onderdelen vervangen moeten worden:

Voiceboard KLM-366B
Program toets KLM-371
B-toets
Pot meter VR1 Arpeggiator (voor mij niet zo belangrijk)
Waarschijnlijk ook Controllerboard KLM-367A

Wie kan me raad geven of kan me aan de onderdelen helpen?

nou nou,
controller board en vioceboard lijkt mij wel wat veel.

waarschijnlijk heb je last van een leeggelopen batterij.

kost wel wat om te repareren, maar is zeker de moeite waard.

:koffie:

Het lijkt me inderdaad een beetje een dolenthousiast lijstje. Het enige wat hij overhoudt is het effectboard.

Beginnen met de schade van de leeggelopen batterij te laten repareren. Als dat terug volledig werkt, kan je pas testen welke functies op het frontpaneel het nog goed doen of niet. Daar kan je nu niks over zeggen zonder de potmeters uit te solderen en door te meten, wat ik niet aanraad.

Die B toets, is die gebroken of maakt hij gewoon geen contact? Want dan is het een kwestie van contact reinigen, geen nieuwe toets voor nodig.

Dat voiceboard, heeft hij daar een concrete reden voor?

Enfin, niks overhaast doen en eens iemand met specifieke polysix kennis naar laten kijken.

Het lijkt me inderdaad een beetje een dolenthousiast lijstje. Het enige wat hij overhoudt is het effectboard.

Beginnen met de schade van de leeggelopen batterij te laten repareren. Als dat terug volledig werkt, kan je pas testen welke functies op het frontpaneel het nog goed doen of niet. Daar kan je nu niks over zeggen zonder de potmeters uit te solderen en door te meten, wat ik niet aanraad.

Die B toets, is die gebroken of maakt hij gewoon geen contact? Want dan is het een kwestie van contact reinigen, geen nieuwe toets voor nodig.

Dat voiceboard, heeft hij daar een concrete reden voor?

Enfin, niks overhaast doen en eens iemand met specifieke polysix kennis naar laten kijken.
Bedankt voor tip om eerst batterij te laten repareren. Een idee waar ik dat het beste doe? Ik woon in Gent, België. Of waag ik het in een 'gewone' synthesizer-handelszaak annex -reparateur?
Ik kreeg van die man niet meer info dan wat ik hierboven schreef.
Van Synthfreak vernam ik dat hij de meeste van de gevraagde onderdelen bezit.

Ik zou het niet bij de al te gewone types zoeken :) want die hebben in de regel niet de specifieke kennis/tijd/zin/afwijking om gericht spoor per spoor te gaan repareren, of een uurloon waar je niet vrolijk van wordt. Niks tegen die mensen hoor, hun zaak moet ook draaien, maar de meesten zijn wat wij noemen "printswappers". Ze zoeken op welke print het defect is, en vervangen die print integraal. Bij een vintage apparaat een beetje van de gekke indien al mogelijk. Daar is het beter en perfect mogelijk om op componentniveau te gaan repareeren. Jammer genoeg iets wat velen niet meer lijken te kunnen of willen. Onze dienst elektronica op het werk keek al raar als ik met een soldeerbout op een print bezig was, hadden ze nooit gezien. :D

2 adresjes met de nodige ervaring en normale prijzen voor een gerichte Polysix reparatie die ik zo uit het hoofd ken: Mike Philco ergens halverwege Nederland. Vic aan onze Belgische kust. Wel vriendelijk vragen en achteraan aanschuiven. :) Beide zijn hier forumlid onder de genoemde naam.

Ik ben het volledig met de andere reacties eens. Waarschijnlijk een geval van batterij lekkage.

Batterijlekkage kan echter grote schade aanrichten, zeker als de PolySix echt lang heeft stilgestaan in een verwarmde omgeving, dus als aanvulling:
Vraag eerst een schatting van de kosten.

Groeten Peter

Van Synthfreak vernam ik dat hij de meeste van de gevraagde onderdelen bezit.

Ik heb idd de onderdelen wel liggen, maar het is natuurlijk zonde om van een Polysix die goed te repareren is alle borden maar om te wisselen. Daarbij komt nog eens dat er waarschijnlijk met het KLM366 bord helemaal niets aan de hand is.

Zoals reeds vermeld is een prijsopage vragen en kijken wat de monteur in kwestie aan kosten in rekening brengt.

Bedankt voor jullie reacties!
Synthfreak, kun je me je adres bezorgen? (hoewel ik denk dat het te ver is; ik woon in Gent, België)
Kan iemand me contactgegevens van Vic bezorgen? (Oostende is niet ver van Gent)

Ik zal je mijn adresgegevens via PB versturen, maar ik denk dat Vic idd een betere optie is aangezien je in Gent woont.

Back