+/-V uit een 9V dc voeding

jwhagenbeek

Ouwe rot
Beide varianten vereisen een AC ingangsspanning. Als je een DC ingangsspanning hebt zul je gebruik moeten maken van DC DC converters. Deze zijn er in vele varianten (verdubbelen, halveren, van polariteit wisselen), maar dat staat dus beschreven in de datasheets van post 1.
Feitelijk maak je met deze chippies een schakelende voeding. Voordeel is de flexibiliteit. Nadeel is een minder schone voeding dan een lineaire voeding (maar met een goed opgezette schakelende voeding hoeft dat niet perse een probleem te zijn).

Dat ze in de datasheet maar tot tien volt gaan wil niet zeggen dat ze daarboven niet werken. Dat wil alleen zeggen dat men niet garandeert dat het heel lang blijft werken. Is dus wel verstandig je aan die waarden te houden, maar technisch gezien werkt het daarboven ook. Bv een condensator met een voltage rating van 16V gaat heus niet gelijk ontploffen als je er 25 volt opzet.

als je een 12V of 15V voeding hebt kun je makkelijk +9 en -9 volt maken.
met een 7809 maak je de plus 9 --> http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=5651
met een 7909 maak je de min 9 --> http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=4229

de 78xx en 79xx zijn spanning stabilisatoren en vrij precies(maximaal 0,1V afwijking). Alleen zijn ze niet gemaakt om te belasten, de zwaarste variant kan maar 1,5A aan.

kosten zijn relatief laag en rond de €0,80 per stuk. (bij dickbest de 1A variant zelfs voor €0,25)

wel aan te raden is een condensator ervoor en erachter, dan is hij zelfs nog stabieler.

Heb je daar ervaring mee? Hoe ga je dat doen? De ground van je min spanning is de positieve spanning en de ground van je positieve spanning is de negatieve. In mijn vocabulaire heet dat kortsluiting. Beide spanningsbronnen moeten dezelfde referentie (ground) gebruiken anders werkt het zaakje niet.
En als je de twee spanningsregelaars gewoon parallel aansluit heb je geen negatieve spanning. Een 79xx heeft een negatieve ingangsspanning nodig. Feitelijk betekent dit dat je al een positieve en een negatieve spanning moet hebben voor je ueberhaupt aan een 78xx en 79xx kunt gaan denken.

Een (hele slechte) mogelijkheid is nog om een spanningsdeler over je voeding te zetten (twee precisie vermogens weerstanden met dezelfde waarde). De + van je voeding is dan de positieve voeding, de - van je voeding is dan de negatieve spanning (ter vergelijking is dit ground bij regulier gebruik van een positieve voeding) en het knooppint van de twee weerstanden is dan je (virtuele) ground. Deze optie is wel het laatste wat ik zou willen (inefficient; je stookt belachelijk veel vermogen weg in de weerstanden).

Heb je daar ervaring mee? Hoe ga je dat doen? De ground van je min spanning is de positieve spanning de ground van je positieve spanning is de negatieve. In mijn vocabulaire heet dat kortsluiting. Beide spanningsbronnen moeten dezelfde referentie (ground) gebruiken anders werkt het zaakje niet.

Daarvoor is het middelste pootje(de ref) die sluit je aan op de GND(ground).

ik meende dat bij een 79xx een negatieve uitgangspanning komt.

heb ook alleen ervaring met de 78xx reeks.

images

Dit was de manier hoe ik het bedoelde, maar je hebt dan inderdaad een negatieve ingangspanning nodig.

Daarvoor is het middelste pootje(de ref) die sluit je aan op de GND(ground).

ik meende dat bij een 79xx een negatieve uitgangspanning komt.

heb ook alleen ervaring met de 78xx reeks.

Het punt is dat uit je voeding maar twee draadjes komen (plus en min). Deze gebruik je of als plus en ground, of als ground en min. Voor de opzet met een 78xx en 79xx heb je drie draadjes nodig nl. plus, min en ground.

Pagina 12, figuur 21 geeft een voorbeeld hoe je uit een dc spanning een hogere +/- DC spanning kunt maken. In mijn idee kan het circuit vanaf '+/- 15V unregulated' simpeler door gewoon een 78XX/79XX toe te passen. De trafo is het meest moeilijke onderdeel uit de schakeling. Of om aan te komen of om de juiste vervanger te vinden.

Als je even zoekt via Google zijn er nog talloze simpelere en ingewikkelder varianten hierop te vinden.

Ik heb voor de WTPA filter een dergelijk omvormertje gebouwd met een 555.
Die maakt van + een - spanning.. ongelofelijk istnie ?!?
Heel simpel te bouwen en het werkt ook nog. Doch weinig vermogen en niet al te zuiver !
000139.gif

Back