Tool (liefst gratis) om wav / mp3 naar midi te converten?

jimmy

doubleplusgood
Weten jullie een gratis tool om wav/mp3 naar midi te converteren? Als het kan ook voor Mac OSX, dat gebruik ik namelijk. Eventueel zou iets met Windows XP ook eventueel handig voor me kunnen zijn indien er niets voor Mac is, dat kan ik evt nog virtueel draaien.

Alvast dank!

Je hebt wel van die programmatjes die MIDI bestanden omzetten naar bladmuziek, echter moet je dan wel een MIDI bestand hebben van het liedje wat je wilt omzetten tevens is het ook niet gratis.

link: http://www.notation.com/

Edit: oeps, vraag verkeerd begrepen, never mind...

Melodyne DNA, maar da's niet gratis. Wat je vraagt is nogal hoog gegrepen voor computers. Uberhaupt 1 toon al herkennen was al een hoop werk, laat staan akkoorden en verschillende instrumenten.

Het makkelijkste is gewoon een fatsoenlijke MIDI-file kopen (als deze er is), of iemand inhuren die 't voor je om kan zetten.

Melodyne DNA, maar da's niet gratis. Wat je vraagt is nogal hoog gegrepen voor computers. Uberhaupt 1 toon al herkennen was al een hoop werk, laat staan akkoorden en verschillende instrumenten.

Het makkelijkste is gewoon een fatsoenlijke MIDI-file kopen (als deze er is), of iemand inhuren die 't voor je om kan zetten.

Naast Melodyne kan ook Cubase (grootste versie) het. Echter enkel bij een solo instrument in mono opgenomen. Bij Melodyne zal dat neit anders zijn denk ik. En die zijn dus verre van gratis idd.

Naast Melodyne kan ook Cubase (grootste versie) het. Echter enkel bij een solo instrument in mono opgenomen. Bij Melodyne zal dat neit anders zijn denk ik. En die zijn dus verre van gratis idd.
Toch niet. Melodyne kan wel degelijk akkoorden ontleden en omzetten, maar is dus niet gratis. Straf programma hoor.
Echter een wave file van diverse polyfone instrumenten... ik peins dat geen enkel programma dat kan of ooit zal kunnen.
P.s. Logic kan ook 'solo instrument in mono'-midi data omzetten.

En iets meer op timing gericht? Dus welke toonhoogte iets is etc vind ik niet zo belangrijk, maar bijv een drumloop inladen en dan op timing een midi file krijgen. Het liefst wel dat bijv op basis van freqentie kick/snares/hi hats etc worden gescheiden op aparte kanalen. Dat is er ook niet?

Nu speel ik het gewoon na wat op zich ook vaak redelijk werkt, maar is erg omslachtig en soms chaotisch/onprecies.

Echter enkel bij een solo instrument in mono opgenomen. Bij Melodyne zal dat neit anders zijn denk ik.

Ha, nee, dat was een paar jaar geleden op de MusikMesse iets waar staande ovaties voor kwamen! Echt heel indrukwekkend als je 't aan het werk ziet.

Verder heb je ook nog http://www.zynaptiq.com/ en http://www.prosoniq.com/editing-products/sonicworx/ - alleen weet ik niet of die ook MIDI exporteren, omdat het volgens mij voornamelijk als plugin gebruikt wordt terwijl Melodyne ook standalone is.

Het uiteindelijk echt analyseren is iets wat mensen kunnen doen - maar dat is omdat wij een heel goed idee hebben van wat een instrument in de mix is, in plaats van brute-force met FFT aan de gang te gaan. Dat komt voor een computer in de buurt van artificial intelligence, en da's niet makkelijk.

jimmy: scheiden kun je zelf door een goede EQ over je wave file te jagen, vervolgens kun je 'm weer door iets anders laten processen wat beatdetectie doet.

???

Wat wil je er nu mee doen? Wil je weten op welke tellen bijvoorbeeld in een drumloop een bepaald geluid zit? Wil je dat al die geluiden van die drumloop separaat over je kanalen verdeeld worden?

Ja eigenlijk wel. Dus mijn oorspronkelijke vraag was misschien wat 'too much' voor wat ik eigenlijk wil bereiken. Maar een dergelijke tool leek me een logische optie (ook omdat die dan eventueel basslines mee zou pakken bijv). Het gaat me meer om de timing/triggers dan toonhoogtes en lengtes etc.

Ja eigenlijk wel. Dus mijn oorspronkelijke vraag was misschien wat 'too much' voor wat ik eigenlijk wil bereiken. Maar een dergelijke tool leek me een logische optie (ook omdat die dan eventueel basslines mee zou pakken bijv). Het gaat me meer om de timing/triggers dan toonhoogtes en lengtes etc.
Ik weet alleen hoe je dit in cubase kan doen.

dat kun je heel simpel in cubase doen door daar een drumloop (of een complete track, maar drumloop is simpeler) in te slepen en daar de hitpoints van te bepalen. Dan de hitpoints naar een quantiseringstemplate omzetten en klaar.
Al je eigen drumloops, drum programming, baslijnen etc kun je nu naar die timing omzetten van die plaat / drumloop die jij zo gaaf vindt.

als je alleen met drumloops werkt is het zelfs nog simpeler, dan slice je de drumloop in parts in cubase en dan kun je daar de drum programming mee maken die je zelf wilt en vervolgens zet je de door jouw gecapturede timing daar weer overheen.

Of je pakt Stylus RMX, laat daar een drumgroove mee genereren in midi in je spoor en zet daar de timing van de originele drumloop weer overheen.

Het werkt overigens niet alleen met drumloops maar ook met complete tracks (mits je een beetje handig bent met hitpoint analyse). Zo kun je ook heel eenvoudig je eigen baslijntjes op bepaalde tellen laten triggeren.

Ik vind dat echt een super tool op die manier en er kan echt heel veel mee als je het principe doorhebt.

scheiden kun je zelf door een goede EQ over je wave file te jagen, vervolgens kun je 'm weer door iets anders laten processen wat beatdetectie doet.
tsaudiotomidi heeft die eq optie 'intern'

Back