marxophone

Status
Please reply by conversation.
mooi instrument. mooie klank!

en dit is precies wat ik even moest zien! ik was zelf al bezig met het plan een autoharp (ook een zither instrument) van toetsen te voorzien.

Ik bespeel zelf een autoharp met een vilten stok. Dat geeft een klank tussen gitaar en piano in. Zo'n marxophone is ook mooi zeg!

zoiets was ik ook van plan.

ik heb een hoop onderdelen uit een oude piano gesloopd.
de aanslag hamers met mechaniken en de dempers. die wou ik ombouwen tot een aanslag-mechaniek-systeem-iets. Dus met de vilten hamers.

nog mooier zou zijn een systeem om naar behoefte te kunnen kiezen voor vilt, hout of metaal.

als het me niet lukt een aanslagsysteem tebouwen, dna ga ik de noten een voor een netjes samplen. ook vast mooi.

Ik ben heel blij met jullie toffe reacties, maar is er iemand die er eentje heeft?
Of bij wijze van placebo, iemand die er een heeft, wil uitlenen om te samplen / zelf samples heeft zodat ik ze tenminste in mijn Nord Stage 2 kan steken? :)

Ik vind er weinig van op het net, overlaatst ging er nog eentje weg op eBay maar that's it.

Maar eigenlijk kan ik dus een zither bespelen met iets metaal voor dezelfde klank?

Maar eigenlijk kan ik dus een zither bespelen met iets metaal voor dezelfde klank?

Als je er alleen samples van wil maken zal het zeker lukken zo! Als je het geluid van het filmpje wil hebben moet je de nk ik wel een oude slecht gestemde 2e handse hebben. Als je snaar per snaar samplet scheelt het ook dat je niet het hele instrument gestemt heoft te hebben maar alleen die snaar. Kan je een lekkere brakke van MP halen.

wat je zelfs ook kan doen is het volgende:

neem een electrische gitaar of een akoestische (western, met stalen snaren) gitaar
en bespeel die met een metalen staaf of iets dergelijks. per nootje samplen (kan chromatisch door steeds weer te verstemmen).

je zou ook een 12-snarige gitaar kunnen nemen voor de klank van dubbel-snaren. of eventueel een spaanse gitaar met nylon snaren, voor een zachtere klank.

Als je het met een gitaar doet dan moet je de noten heel hoog op de fret pakken. De snaren op een zither zijn veel korter en dat zorgt ook een beetje voor het 'ploinkige' geluid.

ja dat klopt.
ik heb het net probeert met een electrische gitaar (stratocaster model).

ik heb twee cither-achtigen. hoogste noten/ snaren zijn 20 cm. de laagste zo 50 cm.

en met een electrische gitaar kan je het electrische signaal samplen. of juist een mix van electrisch signaal en microfoon.
of alleen via mic opnemen. Met mic zal je de attack-tik van de metalen slagstaaf beter horen.

Imogen Heap heeft de marxophone ook gebruikt in een van haar nummers,
toen het instrument leren kennen en ook meteen gaan zoeken op Ebay,
zonder veel succes.
Sampelen lijkt me een goed plan, volgens mij zijn die dingen een crime om te stemmen, en op stemming te houden...

Interessante tips! Maar in elk geval, als iemand er eentje verkoopt of te koop weet staan ...

op Ebay zag ik er een staan. wel in de USA. (100 USD?)

het is nog wat anders dan ik dacht. de hamers zijn flexibel:

ik zal eens proberen het geluid uit mijn zithers te halen op een of andere simpele manier..wie weet werkt het en dan kan ik je een opname sturen..

Ik heb er één en heb hem ook gesampled en Kontakt-instrument van gemaakt. Sample-instrument is eventueel te koop (heb er wel wat werk in gestoken- 3 velocities). Het betreft het gehamerde gedeelte, niet de bassnaren.

ik heb wel een zither, maar niet met het autodeel
woon ook aan de maastkant, in nl wel te verstaan
verkoop neen

Topic is al meer dan een jaar oud, ik heb er al eentje.
Ook gesampled trouwens met een mooie detune, voor in de Nord Stage.

Er zijn bij mijn weten twee heel goede libraries die de ronde doen: Rattly&Raw en Wavesfactory.

Status
Please reply by conversation.
Back