Valt een TR-808 te stemmen?

theactor

www.theactor.nl
De BD en SD van mijn TR-808 zijn iets te hoog gestemd. BD is nu 73 Hz, moet zijn 56 Hz en de SD is nu 257/513 Hz, moet zijn 238/476 Hz. Service manual zegt: 'these values are variable'. Valt hier zelf iets aan te doen? Het betreft een Japanse TR-808 (100 Volt) en ik heb een stroomomvormer 220-100 Volt, daar ligt het dus niet aan ...

Groeten, Marcel

Het betreft een Japanse TR-808 (100 Volt) en ik heb een stroomomvormer 220-100 Volt, daar ligt het dus niet aan ...

We hebben in Nederland 230V he? Maar inderdaad ligt het daar niet aan, want de TR heeft gewoon regulators intern en hangt niet met z'n circuit rechtstreeks aan de netspanning ;)

Maar gewoon even aan de trimmers draaien inderdaad, als je het storend vindt. Ik gok dat er nog maar weinig 808's op fabrieksstemming zijn na al die jaren.

Zoals Robin Whittle schrijft, is er geen trimmer voor de BD tune op de 808 (er zijn wel andere zaken die je vrij gemakkelijk kunt trimmer tunen trouwens).
Maar de fix die beschreven staat in mijn link is het vervangen van een weerstand door een potmeter.
Dat gaat natuurlijk wel wat verder, dus ik zou me goed afvragen of ik het de moeite zou vinden (persoonlijk, niet).

Back