ampere vraag

guido

Stamgast
ik heb een CGA - VGA converter. Deze heeft een voeding nodig
tussen 5 en 12volt DC. Een 5 volt voeding moet minstens 2 ampere
leveren volgens de bijlage. Als ik nu een 12 volt voeding neem is
1 ampere dan genoeg ?

dank,

Ik denk dat je voldoende ampere nodig hebt om het mogelijk te maken dat die benodigde stroom ook geleverd kan worden in een bepaalde tijd (qua tijdsduur van de verplaatsing bedoel ik)... maar ik kan het ook helemaal fout hebben. Het vermogen verschilt dan wel als je een ander voltage neemt maar het opgenomen vermogen niet dus ik vraag me wel af wat er dan met de overgebleven gedaan wordt?

dus ik vraag me wel af wat er dan met de overgebleven gedaan wordt?

Dat wordt weggestookt door een spanningsregelaar/tor.

Echter als er geen spanningsregelingscircuitje in de converter zit dan geldt de wet van ohm wel gewoon.

je zet niet ergens stroom op maar een stroom gaat lopen als er een spanning op staat.
doordat er een stroom loopt wordt vermogen verbruikt. dat is dus een gevolg.

Als je ergens 5V op zet dan loopt er afhankelijk van de weerstand een stroom doorheen (V=I*R).
Dan is het vermogen van de weerstand inderdaad U=I*R.
Als je nu de spanning naar 12V verhoogt, wordt de stroom die erdoorheen gaat ook 12/5 keer zo groot (als de weerstand gelijk blijft). het vermogen wat wordt verbruikt gaat dan ook omhoog...

Hallo Allemaal
Ik doe ook nog even een duit int zakje.
De stroom hoeft niet omhoog te gaan. eerder naar beneden.
Het hangt er maar van af wat achter de voeding zit.
En daar hangt waarschijnlijk een geschakelde voeding achter.
Deze gaat heel anders om met spannings verhoging, en hangt de stroom af van de belasting van het apparaat. Dus inderdaad 2A bij 5V en 1 A bij ongeveer 12 volt.
Zou dit niet zo werken en zou het een ohmse belasting zijn dan gaat de stroom naar
een dikke 4 amps, deze 2 amps zijn echter niet nodig, hij werkt immers ook bij 5volt en 2 amp
De extra 2 amp bij 12 volt word dan warmte 2X12 is 24 wat aan warmte, dat wil je echt niet, dat word veel te heet.
En welke losse adaptor levert 4 amps, dat word lastig denk ik.

Een ander leuk voorbeeld is een voeding voor een laptop, lagere spanning is hogere stroom, en andersom

Dus gewoon een goede 12 v 1 amp adaptoe moet genoeg zijn,

Groet Jan

Attachments

• voeding - input.jpg
    voeding - input.jpg
    242 KB · Bekeken: 66
dat ding links van je power input is je voltage regulator en zet het zo te zien om naar 3.3v

Plus dat er duidelijk 5 volt op de pcb staat. Ik vraag me af of die regulator het overschot krijgt weggestookt als je er 12 volt op aansluit. Hangt af van hoeveel stroom de regulator levert aan zijn belasting.

dat gaat wel goed volgens de specificaties

Wat niet in de specificaties staat maar wel geldt is dat die 5 ampere alleen geleverd kan worden als de regulator zijn warmte kwijt kan. Ik denk niet dat ie genoeg kan verstoken zonder koellichaam.

Laten we eens van het meest gunstige geval uitgaan dan is de thermische weerstand van dit pakketje naar zijn omgeving 20 grC per watt (zie datasheet). Dus voor elke watt die de regulator verstookt gaat de temp 20 grC omhoog. 125 graden (= max operating temp) - 25 (omgevingstemperatuur) = 100 graden. 100 gr / 20 gr per watt = 5 watt. Stel dat de regulator 1 ampere levert aan zijn belasting dan verstookt ie bij 5 volt ingang -> (5 - 3.3) * 1 (ampere) = 1.7 watt. Dat gaat goed. Bij 12 volt -> (12 - 3.3) * 1 (ampere) = 8.7 watt. Dit is duidelijk meer dan de 5 watt die zonder extra koeling kan en dus zal je regulator in beveiliging gaan en afschakelen.

Ik had hier ooit tijdens mijn afstudeeropdracht geen rekening mee gehouden en dat heb ik geweten. Die fout ga ik niet nog eens maken ;).

Back