Een Oasys is fantastisch, maar ook al wat oudere technologie. De XF is denk ik niet direct te vergelijken met een Oasys, niet qua klankkleur en ook niet direct qua mogelijkheden. De XF is meer direct speelbaar, als je houdt van zelf je geluiden maken ben je beter af met een Korg. Ik zeg expres Korg, want als ik jou was zou ik overwegen om naar een Kronos te kijken. Dat is de laatste van Korg, maar kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat het een Oasys II is. Veel komt namelijk overeen.
Ik heb zelf een Kronos 73 en een Motif XS8, maar merk dat ik steeds meer naar de Kronos grijp. Fantastische machine met ongekende mogelijkheden.
Om terug te komen op de Oasys: Ik zou het niet doen want:
1) al wat verouderd
2) zelfde techniek nu nieuw te krijgen in een Kronos, voor de prijs van een Motif XF
3) garantie? Oasys kun je wel vergeten, en ondertussen is het ding toch al wel 7 jaar oud waarschijnlijk..
4) reparatie? mocht het nodig zijn, is voor een Oasys al moeilijker dan een nieuwere synth.
1 ding spreekt voor de Oasys: het is een prachtapparaat om te zien, en toen maar ook nu nog baanbrekende technologie. Maar, zoals hierboven gezegd, wel ingehaald door de Kronos.
Succes met de keuze!