help mij met mijn live set up

caster

Ingeburgerd
ok, ik maak grotendeels mijn muziek met soft, nl cubase, veel plugins, etc...
Ik wil nu live gaan en de nodige apperatuur aanschaffen maar wat????
Ik wil te werk gaan met loops, dus het machine moet k kunnen volproppen met loops (wav file).
Het moet minstens 2 uitgangen hebben.
Ik moet mijn nummers kunnen mixen, liefst binnenin hetzelfde apparaat (maar daarom 2 uitgangen. De ene track naar de ene uitgang, de andere naar de andere.)
Ik heb ook nog een sp505, dus k kan eventueel een combinatie maken.
K heb gedacht aan de su700 maar het geluid wat er uit komt schijnt een slecht laag te hebben.
Dus wat zijn mijn opties? mpc? rs7k? mc909 (te duur) mpc4000 (hehe, ik ben al bankroet als k er aan denk)
So people, help me!!

Een sampler en een sequencer heb je nodig:

Als sequencer zou ik zeker een Yamaha RM1x of een Akai MPC overwegen.
De keuze hangt eigenlijk een beetje van af hoe je wil werken.

Een voordeel van de MPC is dat er al een kleine sampler in zit.
De MPC2000XL kost nieuw rond de 1000€, de RM1x 600€

Een goede sampler (Akai S2000 en hoger, Yamaha A 3000 en hoger of Emu EOS4 of ESI)
vind je tweedehands tussen de 200 en 500€. Hangt natuurlijk ook een beetje af van de meegeleverde opties.
Nieuw gaat de Akai Z4 soms al voor 750 € de deur uit.

Je zal dus altijd wel rond de 1000€ zitten om comfortabel te werken.

Je theorie over de '2 uitgangen' zal je ook nog moeten herzien, vrees ik ;)

Een mpc is naar mijn mening de beste basis die je kunt hebben als je live gaat spelen. Eventueel een extra sampler erbij (mpc heeft 32Mb RAM) om nog meer sounds kwijt te kunnen en een leuke synth met kleine mengtafel en je bent wat apparatuur al een heel eind klaar. Overigens vind ik de sampler in de mpc niet echt klein - is gewoon een goede sampler voor loops, drums etc. Ook kun je er best wat synth nootjes inzetten. Verwacht idd geen uitgebreide multisampling avonturen. Ik vraag me wel af hoe je dat mixen binnen één apparaat ziet. iig Veel succes en plezier als je live gaat.

Je kunt veel kanten op:

Heb je klankbronnen nodig: MPC 2000 als basis grote tip. Goeie sampler, goeie sequencer, helaas niet realtime te editen
Een Korg ES1 mag er ook wezen, maar je moet dan wel samples via een SmartMedia kaar erindouwen. Bovendien werkt de sequencer alleen maar voor de interne sampler. Aan de andere kant heb je wel het voordeel dat als je het combineert met bijvoorbeeld een EA1 synth(met sequencer) je wat meer DJ achtige overgangen kunt maken. Dat het niet plots verspringt van het ene in het andere nummer.
Als je de klankbronnen al hebt(of los wil kopen):Twee MMT8's (met wat zoeken tweede hands wel te krijgen).
Kwa klankbronnen:
Een toffe sampler van uw keus (Akai z4, Emu e5000, Yamaha zegt t maar)
Een of twee toffe serieuze synths (al dan niet mutlitimbraal, VA, analoog, digi,whatever floats your boat) (MicroQ, Virus, Triton, JV x0x0, zeg t maar)
Een effectapparaat met een leuke galm, een delay en wat andere zooi (chorus/flange etc) liefst met twee engines die je tegelijk kunt aanspreken (MPX500, M-One, DP/2, M300)
Een lekker mixertje (Midas Venice, A&H Mix Wizzard, Mackie 1604)
Zorgen dat je zowel op tulp, jack of XLR pluggen uit kunt komen. Dan kun je overal terecht.
Laat niemand je vertellen dat het niet kan zonder (stoere) compressor. Jaren lang zonder gedaan tot grote tevredenheid.

Groet,
Allert

Ha, bedenk me net dat je ook voor $125 Muzys kunt kopen:

Pattern sequencer, ingebouwde synth sampler (a la K2000), doet VST plugins(ook VSTi's), 16 stereo kanalen mixer, knoppenbak erbij (PC1600 oid), keyboard erbij voor mutes ed en rocken. Vanaf uw MAC of PC compu of labtob.

http://www.muzys.com

Groet,
Allert

Een 19" rack voor je computer. Pleur dat plus de rest in een 19" rack.
En een TFT erbij omdat die zo makkelijk is. Een multi IO geluidskaart ala m-audio delta 44/66/1010.
Zorg dat je analoge mixer (als je die nog niet hebt eentje aanschaffen) XLR uit kan dus evt je eigen DI's kopen.
Als je een synth hebt met veel knoppen die gebruiken of anders een midi knoppenplank scoren zodat je die VST's realtime kunt bedienen.

En gewoon billen bloot met je computer het podium op. Dit gebeurt al heel vaak en is eigenlijk doodnormaal.

Origineel geplaatst door fuse
Een 19" rack voor je computer. Pleur dat plus de rest in een 19" rack.
En een TFT erbij omdat die zo makkelijk is. Een multi IO geluidskaart ala m-audio delta 44/66/1010.
Zorg dat je analoge mixer (als je die nog niet hebt eentje aanschaffen) XLR uit kan dus evt je eigen DI's kopen.
Als je een synth hebt met veel knoppen die gebruiken of anders een midi knoppenplank scoren zodat je die VST's realtime kunt bedienen.

En gewoon billen bloot met je computer het podium op. Dit gebeurt al heel vaak en is eigenlijk doodnormaal.

Juist zou ik ook gewoon doen. Helemaal mooi zou zijn: Laptopje met firewire geluidskaart, knoppenbak en mixer erbij.
VST's die je niet realtime gebruikt opnemen zodat die je CPU niet belasten.
Heb je een lekker overzichtelijke sequencer, wat met hardware sequencing toch minder is vind ik.
En deze setup past in je rugzak.

Of een DAT tape en wat gear lenen of erbij huren en met de handen in de lucht gaan klappen! ;)

Nee, ff serieus. Ik zou voor een MPC gaan.

Ik ben erg benieuwd hoe je het aan gaat pakken van softsynths in een studio naar dynamisch live. Hou je ons op de hoogte?

Nadeel van computers is dat ze kunnen crashen, dus backup is wel handig.

Origineel geplaatst door Construkt
Laptopje met firewire geluidskaart, knoppenbak en mixer erbij.
VST's die je niet realtime gebruikt opnemen zodat die je CPU niet belasten.
Heb je een lekker overzichtelijke sequencer, wat met hardware sequencing toch minder is vind ik.

Een MPC vind ik persoonlijk veel overzichtelijker werken dan cubase oid. Maar het is natuurlijk ook wat je gewend bent. Bij een MPC kan denk ik wat minder fout gaan en het is gewoon ook een strakke sequencer.

uhhhhhhhm.........

Ik weet niet, maar als je veel met wav werkt is ableton live niet iets voor jou? ken het programma zelf niet maar dat is geloof ik speciaal voor loops en die kan je realtime mixen en effecten toevoegen. Als je dan een vette laptop koopt moet dat lukken.......

denk ik.......

het was maar een idee.........

Al bedankt voor de vele antwoorden, k heb er al wat meer inzicht in gekregen. Ik denk toch dat de beste oplossing voor mij een seq + sampler is. Ik ken nog iemand waar ik een rm1x voor een goed prijsje kan krijgen dus dat mag geen probleem zijn. Nu nog een goede sampler en we zijn vertrokken.
Als ik uiteindelijk mijn setup heb en 't werkt zal ik iets laten weten.
Greets

Ik vindt persoonlijk Sonic Foundry Acid Pro 4 zeer fijn werken voor een live set, het trekt softsynths, het trekt een hoop qua wave en de Midi inplementatie is ook zeer relaxed.. ik gebruik het om een track te assemblen en je kan um daarna ook gewoon voor je publiek mikken.. tot nu toe ben ik dr alleen nog niet achter hoe je je mutes via een keyboard/midi kan proggen..

Back